Hjälp med farthållaren

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
stockis1
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 okt 2006, 00:12

Hjälp med farthållaren

Inlägg av stockis1 »

Har eftermonterat farthållare på min 960 97- men jag kan inte finna några kablar till farthållarens bromskontakt.
Alla kablar är fördragna på min årsmodell, men hittar ingen kontakt som passar i bromskontakten.
Jag har ingen aning om vart kablarna från bromskontakten ska dras till. Kanske någon kan hjälpa mig med detta?

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Hjälp med farthållaren

Inlägg av Moto-XXX »

Jag vet inte hur det är på 960 men på 940 med fördragna kablar behöver man inte ansluta farthållaren till bromskontakten. Man pluggar bara in styrenheten i kabelhärvan så använder farthållaren kontakten till bromsljuset.

stockis1
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 okt 2006, 00:12

Re: Hjälp med farthållaren

Inlägg av stockis1 »

Moto-XXX skrev:Jag vet inte hur det är på 960 men på 940 med fördragna kablar behöver man inte ansluta farthållaren till bromskontakten. Man pluggar bara in styrenheten i kabelhärvan så använder farthållaren kontakten till bromsljuset.
Ok. men jag verkar inte ha någon speciell styrenhet utan ett stort relä som sätts i relähållaren i mittkonsolen.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Hjälp med farthållaren

Inlägg av Eda »

Det är den som är "styrenheten".
Pinne B6 går till bromskontakten.
Har du provat systemet och det fungerar inte? Eller vill du dubbelkolla att du inte missat något?

stockis1
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 okt 2006, 00:12

Re: Hjälp med farthållaren

Inlägg av stockis1 »

Eda skrev:Det är den som är "styrenheten".
Pinne B6 går till bromskontakten.
Har du provat systemet och det fungerar inte? Eller vill du dubbelkolla att du inte missat något?
Jag har inte testat systemet än, för jag trodde jag var tvungen att koppla in farthållarens bromskontakt någonstans också.
Men går det med enbart bromsljuskontakten så är det ju bra. Jag fick nämligen med en bromskontakt med tillhörande kabelstam i satsen
och tog för givet att den skall kopplas in i nån 2polig kontakt under panelen, men jag har letat som en galning och kan inte hitta någon.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Hjälp med farthållaren

Inlägg av Eda »

Är det en kabelstam för bilar som inte har fördragna kablar?
Du har väl inte behövt röra elen någonting mer än att sätta i reläet och koppla i vakuumpumpen?

stockis1
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 okt 2006, 00:12

Re: Hjälp med farthållaren

Inlägg av stockis1 »

Eda skrev:Är det en kabelstam för bilar som inte har fördragna kablar?
Du har väl inte behövt röra elen någonting mer än att sätta i reläet och koppla i vakuumpumpen?
Nej, det är en kabel till fördragna bilar, med tvåpoliga kontakter i båda ändarna, den ena är till bromskontakten och den andra ska kopplas till en fördragen kabel någonstans under panelen. Men jag hittar tyvärr ingen tvåpoligt kontaktdon med en svart/vit och Orange/svart kabel i.

stockis1
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 okt 2006, 00:12

Re: Hjälp med farthållaren

Inlägg av stockis1 »

stockis1 skrev:
Eda skrev:Är det en kabelstam för bilar som inte har fördragna kablar?
Du har väl inte behövt röra elen någonting mer än att sätta i reläet och koppla i vakuumpumpen?
Nej, det är en kabel till fördragna bilar, med tvåpoliga kontakter i båda ändarna, den ena är till bromskontakten och den andra ska kopplas till en fördragen kabel någonstans under panelen. Men jag hittar tyvärr ingen tvåpoligt kontaktdon med en svart/vit och Orange/svart kabel i.
Jag hittade den till slut.

Skriv svar