Vandrande tomgång efter byte av växellåda o impulsgivare

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Volvolotten
Färsk användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 okt 2012, 22:22

Vandrande tomgång efter byte av växellåda o impulsgivare

Inlägg av Volvolotten »

Lilla bilen har fått "ny" växellåda o impulsgivare. Även lambdasonden bör bytas men jag behöver jobba lite övertid innan detta görs.
Körde bilen idag o den gick jättebra fram tills vi var en bit hemifrån o hamnade i köer. När jag skulle växla ner till tvåan gick tomgången ner till strax under 500 varv men gick sedan upp igen av sig själv. När jag sedan stod utanför huset här hemma o lät den gå vandrar tomgången mellan 1000 o ner till strax under 500 varv. Han skakar till när tomgången går ner men dör inte. Han har alltid gått nästan löjligt jämnt så därför blir det mer påtagligt nu när han inte gör det. Han luktar även lite mer om avgaserna än vanligt.
Kan lambdan spöka, är det den nya impulsgivaren eller är bilen bara chockad av allt som hänt? Eller är det nåt annat som kan ha börjat krångla nu när man varit i petat i grejerna? Tips mottages tacksamt! [buga]
Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en Volvo...