Dom stolarna kan du lugnt demontera!
Krockkudden är helt mekanisk och sitter inte ihop med bilens övriga säkerhetssystem på något sätt.
Det sitter en puck, stor som en mindre snusdosa, bakom en panel där bältet går ner.
I varje bil ska det (om den finns kvar) sitta ett rött skydd man kan skjuta på över tändpucken, en transportsäkring.
För funktionen är ju så att vid en sidokrock ska SIPS-blocket i dörren trycka/slå på den här pucken som ska utlösa kudden, helt oberoende av resten av SRS-systemet.
Man kan hantera stolen ganska våldsamt, demontera och köra på släpvagn t.ex är inga problem även om inte stolen är transportsäkrad.
Det som kan göra att den löser ut är om man sparkar hårt i sidan på stolen, över den här pucken, annars ska det vara relativt lugnt.
Det är inte heller samma tryck som i en rattkudde så den största risken med att den löser ut är egentligen att själva klädseln skadas när sömmen går upp.
Mja, nästan 960 fick SIPS-bag till årsmodell 1996, medan 940 fick det först 97 eller 98. 1996 förstärktes också B-stolpen en del som skulle förbättra sidokrockskyddet.
HenrikG skrev:Dom stolarna kan du lugnt demontera!
Krockkudden är helt mekanisk och sitter inte ihop med bilens övriga säkerhetssystem på något sätt.
Det sitter en puck, stor som en mindre snusdosa, bakom en panel där bältet går ner.
I varje bil ska det (om den finns kvar) sitta ett rött skydd man kan skjuta på över tändpucken, en transportsäkring.
För funktionen är ju så att vid en sidokrock ska SIPS-blocket i dörren trycka/slå på den här pucken som ska utlösa kudden, helt oberoende av resten av SRS-systemet.
Man kan hantera stolen ganska våldsamt, demontera och köra på släpvagn t.ex är inga problem även om inte stolen är transportsäkrad.
Det som kan göra att den löser ut är om man sparkar hårt i sidan på stolen, över den här pucken, annars ska det vara relativt lugnt.
Det är inte heller samma tryck som i en rattkudde så den största risken med att den löser ut är egentligen att själva klädseln skadas när sömmen går upp.
Har du källa på trycket i kudden? Läste om kuddar för ett tag sedan och då va de noga med att poängtera att det är mycket högre tryck i sidokuddarna bara för att de måste hinna blåsa upp sig innan kroppen kommer (till ratten har du ju flera gånger avståndet jämnfört med till dörren/a-stolpe) men de kanske diskuterade modernare system?
Jag provade att kasta ut en v70-stol (med pneumatisk kudde) för balkongen (c:a 1 våning) när kudden gick av lyfte stolen och snurrade ett varv i luften innan den landade igen, så bra tryck är det! =D (syftet va att skjuta kudden)
Får erkänna att jag hade "mycket fel" nu när jag börjat kolla lite mer noga...
Både sonens 944 Turbo Classic -98 och sambons 945 Classic -98 har SIPS med krockkudde i stolarna.
Går ner till garaget o slår mig själv i huvet med en slägga
Då kan jag berätta om min 945 -95...
Var stressad som en idiot och skulle klämma in mig i en rondell...
Bilen framför gasar på men bromsar för att sedan gasa på och bromsa igen.
Jag var med första inbromsningen men andra gången tänkte jag att, nu måste han ju köra...
Nejdå, det blev en närkontakt med hans dragkrok.
Hans bil klarade sig utan skador men min bil fick en liten bula i stötfångaren till att börja med.
Airbagen i ratten small vilket gjorde att jag fick ventilera bort krutrök en stund.
Dessutom drog bältessträckaren på passagerarsidan! Jag var ensam i bilen.
Så, saker kan hända ändå tydligen...
Edit: läste igen, krockkudde var det ju ämnet handlade om, inte bältessträckaren...
Nåja, en liten anekdot iaf!
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75 http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"
Får tacka för hjälpen med tips o råd
Nu sitter andra stolar på plats och jag är "ganska" nöjd. Var ju samma färg som halvskinnet också.
Satt i en 945 LTT -97 som skulle till skroten så jag köpte hela bilen för 3000 kr. Ibland förstår jag mig inte på folk faktiskt....
Härligt med såna fynd, men man kan ju bli ledsen om man går och spanar på olika bilar på skroten. Här ju hänt mer 'än en gång att den man tar delar från är fräschare än den som ska få delarna...