Påställning/avställning av fordon

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2446
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Påställning/avställning av fordon

Inlägg av Hassell »

Hej!

Sitter här med en liten skattefråga.

Ställde på en bil igår för att besiktiga den och idag är den åter avställd.

Har blivit debiterad 2300:- för detta.

Jag å andra sidan har ingen lust att ligga ute med 2300kr medans transportstyrelsens kvarnar mal och undrar om man istället kan betala det jag faktiskt är skyldig?

Såhär står det på TS hemsida när jag kollar upp bilen:
Debiterad fordonsskatt : 2382kr
Återbetalning vid avställning : 0kr
Debitering vid påställning : 366kr

Jag antar då att 366kr är det jag faktiskt är skyldig? Borde rimligtvis kunna betala in den summan då?

siiimooon
Uppkörning
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 okt 2013, 20:39
Kör: 940 Turbo, V70R Awd
Ort: Johannisfors

Re: Påställning/avställning av fordon

Inlägg av siiimooon »

Till nästa gång så räcker det med att bilen är försäkrad då får du åka till och från besiktningen. :)

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Påställning/avställning av fordon

Inlägg av Ghurra »

Du får nog kontakta TS alt. avvakta några dagar...
De kan ju inte veta att du ska ställa av den omg. så de skickar ju årsavgiften.
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Påställning/avställning av fordon

Inlägg av StefanM »

vad jag vet kan man inte trafikförsäkra avställda bilar så man måste ställa på den. När det gäller skatten så är det bara att avvakta, det kommer en ny räkning på aktuell period.

Farleykarley
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 sep 2014, 21:08

Re: Påställning/avställning av fordon

Inlägg av Farleykarley »

Det brukar alltid gå att ringa dem och berätta hur läget är, så uppger dem summan du behöver betala in. (Vanligtvis en månad + påställningsavgift 50:-)
Då betalar du den exakta summan med samma ocr-nummer, istället för den totala årsskatten. Har fungerat kanon för min del.

Som tidigare person skrivit så måste man ha bilen försäkrad för att kunna ställa på den.
Garaget

"When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end" - Homer J Simpson

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Påställning/avställning av fordon

Inlägg av StefanM »

man behöver inte ringa, det kommer en ny räkning som jag redan nämnt. Betalar man in hela skatten så får man en återbetalning av resterande så det är ju ingen fara på taket på det viset men det är ju onödigt att låna ut pengar till staten om man inte behöver.

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6253
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Påställning/avställning av fordon

Inlägg av Maxwell »

Jag var tvungen att ringa när jag gjorde samma sak för ca en månad sedan. Fick hela beloppet hemskickat men det kom inte någon ny räkning då jag ställt av utan jag fick till slut ringa till TS för att få rätt summa. Använde sedan samma OCR-nummer vid betalningen.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Påställning/avställning av fordon

Inlägg av Eda »

Påställningsavgiften är borta sen 2015 märkte jag för ett tag sen.
Det administrativa kostar inte så mycket längre och istället för att ta ut en summa på under 20 kronor valde de att ta bort hela avgiften.

Jag har fått svaret från ett försäkringsbolag (kommer inte ihåg vilket) att det var ok att köra avställt till besiktningen, försäkringen man hade vid avställningen skulle täcka det. Men eftersom alla på försäkringsbolagen säger olika är det inget jag rekommenderar att testa i praktiken utan att ha ett namn på någon hos ens försäkringsbolag att hänvisa till om polisen stannar en och undrar vad man håller på med.

Skriv svar