Värmeproblem 760

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Volvo_Kustom
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 415
Blev medlem: 19 dec 2009, 02:46
Ort: Lycksele, Västerbotten

Värmeproblem 760

Inlägg av Volvo_Kustom »

Visste inte vart jag skulle lägga tråden så får bli här.

Har lite bekymmer med värmen i min 760, kan stå hur länge som helst på tomgång utan att få nån värme i bilen och sen nu har den börjat att blåsa kall luft om man ligger under ca 1500 varv, men över de är de inga problem. nån som vet vad de kan vara? börjar ju vara ganska kallt så hade varit trevligt med värme även på låga varv

Kan tillägga att bilen tog vatten tidigare men det var en slang till värmepaketet som legat mot pumpremmen och blivit hål på så har bytt den, så nu tar den inget vatten eller bygger något tryck i kylaren

Bilen är en 760 -83 med D24TIC
[Volvo 760 -82][Buick Electra -62][Volvo 765 Turbodiesel-86][Volvo 945 Turbodiesel -96]

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av In The White »

Går motortempen upp som den ska? Annars är ju termostaten starkt misstänkt. Kan ju vara luftficka i värmesystemet med?

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av unix »

Blir det ingen värme alls (ska ju komma ganska snabbt tomgång eller ej) så funderar man ju på det In The White säger.
Även om t ex fläkten står still eller vad det nu är för symptom (förmodligen inte i detta fall) så känner man ju att värme kommer in ändå.
Ingen värme alls så bör det ju vara tvärstopp = Termostat
När du kör känner man att det kommer lite värme från gallren i kupen?
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av Tilly »

Det låter nästan som det är problem med flödet till värmeelementet. Du kan ju prova att köra bilen varm och stänga av fläkten en stund. Kommer det då varmluft precis när du sätter på fläkten igen som sedan övergår i kallt så är jag nästan säker på att det beror på att det inte kommer tillräckligt med kylvätska till elementet för att värma upp luften när fläkten går. En genomspolning av värmeelementet kanske skulle hjälpa om det sitter gamla avlagringar och skräp i elementet.

Jag hade liknande problem på min 740 fast jag hade kallt hela tiden oavsett varvtal. Det som löste problemet var när jag gjorde några fullgasaccelerationer på motorvägen, då under tiden kom det helt plötsligt full värme och efter det har det fungerat superbra oavsett varvtal eller belastning på motorn. Jag vet ju inte riktigt varför men min teori är att när vattenpumpen gick på högre varvtal och det blev ordentligt tryck på kylvattnet i kombination med att temperaturen antagligen tillfälligt ökade under accelerationen så släppte någonting som innan täppte till flödet.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Volvo_Kustom
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 415
Blev medlem: 19 dec 2009, 02:46
Ort: Lycksele, Västerbotten

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av Volvo_Kustom »

Som den har varit nu så går jag ut och startar den på morgonen och sen får den stå en stund tills man gjort sig klar för jobbet, 10-15 min och då jag går ut så blåser de kall luft, sen backar jag ut från gården och börjar köra mot jobbet inom kanske 100 meter börjar de komma värme. sen har den varit att om man kört från jobbet till exempel och kört till garaget och den fått stå på tomgång medans man gått in där så har den gått från att blåsa varmluft till att blåsa kall luft.

Var ute och körde nu ikväll i cirka en timme och "felsökt". tar ett tag innan tempmätaren går upp (dock biltema mätare så man vet ju aldrig) sen var de som vanligt att då man kört en stund med värme och kör ett varv på stan och ligger på 3'an i 1000-1500 varv så börjar den blåsa kall luft. så jag provade att ge den lite varv några gånger, i slutändan så höll den värmen ganska bra så körde till garaget och lät den stå en stund på tomgång. värmen sjunker ju lite men börjar inte blåsa kall luft, kände även på slangarna och övre är varm, undre är varm en bit sen närmare kylaren blir den kall och slangarna till värmepaketet är varma. for sedan en sväng och kanske 20 min senare då jag körde en sväng runt industriområdet så började den blåsa kall luft igen så gav den varv och nästan direkt man gasade så steg värmen igen sen körde jag runt stan ett varv och hem och lät den stå på tomgång och den sjönk lite värmen men blåste fortfarande varm luft.

Ska prova lite mer imorgon och starta den och låta den stå på tomgång och se om den får någon värme sen köra en sväng då den är kall och se om de blir nån skillnad

Läste även på facebook att slangarna till värmepaketet kan va satt fel, men man vet ju aldrig med folk på facebook så tänkte fråga här, slangen till övre ingången på värmepaketet går från baksidan på toppen och den undre slangen går till undre kylarslangen
[Volvo 760 -82][Buick Electra -62][Volvo 765 Turbodiesel-86][Volvo 945 Turbodiesel -96]

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av EkF »

Prova först och byt termostaten, kylarvätskan också när du ändå är där och pillar.
Hade liknande fenomen med en gammal Golf 2
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av unix »

Minns inte rakt av hur det är på din men normala är väl att den korta slangen sitter längst ner i torpedväggen.
Kan vara så att termostaten öppnar för lite/lever sitt eget liv ... tester jag kollat ser man att en del öppnar,
men för lite/ibland
Elementet går ju ganska snabbt att plocka ur och kolla, tvivlar dock starkt på att det är igensatt. Har sett kylsystem fulla
med gegga utan att elementet har varit igensatt.
Är ganska säker på att oavsett hur slangarna till värmepaketet sitter så flödar vätskan bra genom elementet i alla fall.
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

Volvo_Kustom
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 415
Blev medlem: 19 dec 2009, 02:46
Ort: Lycksele, Västerbotten

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av Volvo_Kustom »

Dom hade ingen ny termostat på lagret på mekonomen så i brist på annat provade jag en jag hade liggandes, vart ingen skillnad alls. men ska beställa en ny och prova för säkerhets skull.

Kände även på slangarna till värmepaketet den övre är varm och den undre är kall. och idag var de -20 och nu då jag körde hem hade jag värme men så fort jag kör upp på gården och låter den gå ner på tomgång börjar den blåsa kall luft direkt
[Volvo 760 -82][Buick Electra -62][Volvo 765 Turbodiesel-86][Volvo 945 Turbodiesel -96]

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av EkF »

Låter som att du skulle behöva spola ur värmepaketet, fanns nån guide här på forumet har jag för mig!
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av unix »

Om den nedre är kall så är det ju ett skriande bevis på att det tar stopp i värmeelementet.
Om det blir varm luft vid gång så talar det å sin sida för att det då är mer tryck så kylarvätskan orkar igenom elementet.
Det snabbaste borde ju vara att ta ur elementet och slå i vätska i en öppning och se hur fort/enkelt den kommer ut i andra öppningen.
Därefter kolla nedre röret från elementet tillbaks till torpedväggen och även det andra röret.
Överkursen kan ju vara att termostaten inte stänger helt ... eller att vätskan går långsamt ...
Vet många som ställt upp tomgången några hundra varv för att få värme vid tomgång, men tror inte på det i detta fall ...
Ser fram mot att se vad du hittar !
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsfreak
Inlägg: 3001
Blev medlem: 11 okt 2006, 14:33
Kör: 4x4
Ort: Kalix.
Kontakt:

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av Cpt Tuttle »

Igenslammat värmepaket skulle jag tro. Blir inte cirkulation genom det förrän du får rejäla varv på vattenpumpen som det verkar.
Dust and dieselsmoke is what I'm living for...
Willys Jeep 194? - Volvo PV544 1965 - Opel Rekord 1968 - Opel Kadett 1974 - MB 240D 1979 - MB 230E 1985 - Datsun King Cab 1985 - Volvo S70 2,5SE 1997

Volvo_Kustom
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 415
Blev medlem: 19 dec 2009, 02:46
Ort: Lycksele, Västerbotten

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av Volvo_Kustom »

Får ta och kolla värmepaketet, men ska man spola de med vanligt vatten?
[Volvo 760 -82][Buick Electra -62][Volvo 765 Turbodiesel-86][Volvo 945 Turbodiesel -96]

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av In The White »

Vanligt vatten ja!

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6253
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av Maxwell »

Släng i en diskmedelstablett också så blir det ordentligt rent. Se till att spola ordentligt efteråt bara så att inga diskmedelsrester blir kvar i systemet då det är rätt aggressivt mot aluminium.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Värmeproblem 760

Inlägg av Morst »

Maxwell skrev:Släng i en diskmedelstablett också så blir det ordentligt rent. Se till att spola ordentligt efteråt bara så att inga diskmedelsrester blir kvar i systemet då det är rätt aggressivt mot aluminium.
Ett testat och funktionellt sätt, märk väl att du - naturligtvis - ska ha rejält varmt vatten, gärna direkt från apparaten (pannan alltså) :wink:

Det går också att göra som jag och en kompis gjorde på hans 9000 och använda kaustiksoda men det är verkligen "heavy duty" och fordrar ÄNNU större försiktighet och noggrannhet vid renspolningen än maskindiskmedel. Det funkade dock utmärkt! Mängder av rost, gammal packningssilikon (!?) och äckligheter rann ut och värmen blev det en väldig fart i efteråt!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar