Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av w300i »

Tjena!

Det är så att jag inte riktigt trivs med fjädringen i min 745a. Upplever den som väldigt hård och stum efter vägen,till och med på rak slät väg så känner man minsta lilla gruskorn eller ojämnhet,det känns nästan som att åka helt utan fjädring. Märks också när man försöker trycka ner bilen,eller gunga att den knappt går ner alls,och den fortsätter inte gunga heller som brukar känneteckna trasiga stötdämpare. Fjädrarna är vad jag kan se inte kapade och dom kan inte ha blivit mjuk då bilen är betydligt högre än andras 745/945or som jag känner. Kan det sitta nån form av väghållningskit med hårdare dämpare och fjädrar eller är det nåt annat som kan tänkas vara trasigt? Såg för ett tag sen att högra stötdämparen bak verkar läkt ur sig lite olja som jag torkade bort och efter det har det inte synts till nå mer olja där. Nån som har nåt/några tips? För som det är nu är det inte alls roligt att köra,det smäller till som tusan i hela bilen när man kör i ett gupp pga att den är så stum...

Tack på förhand :)

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av In The White »

Är ju omöjligt att säga vad som sitter på den, men det kan ju givetvis vara hårdare dämpare/fjädrar.

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2920
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av thol »

dom stötdämpare som läcker som läker bör bytas och tycker du att bilen är för hård så är det väl till att byta alla :)

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av Arly165 »

Körde med en trasig Bilstein Sprint ett bra tag, den var till slut helt stum. Tryckte även ur sej nåt kladd trots att de är gasfyllda?? Men känns konstigt att alla stötdämpare på din bil skulle vara trasiga.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av w300i »

Arly165 skrev:Körde med en trasig Bilstein Sprint ett bra tag, den var till slut helt stum. Tryckte även ur sej nåt kladd trots att de är gasfyllda?? Men känns konstigt att alla stötdämpare på din bil skulle vara trasiga.
Tycker också det vore konstigt ifall alla är trasiga. Men när stötdämpare är trasiga så brukar väl bilen bli mjuk och fortsätta gunga efter tex ett fartgupp? Får nog plocka loss dom bakre till att börja med och kolla hur de ser ut,dom är ju enklast att plocka lös också.

Tack för alla svar! :)

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av Arly165 »

I fallet med min stötdämpare blev den så kass att den konstant låg i botten dvs. den hade ingen fjädringsväg öht. Tror snarare att de blir mjuka när de slits och blir gamla, inte när de går sönder så att säga.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av ramme »

På min 740 (sedan) så monterade jag en sänkfjädersats, något hårdare än original alltså, ihop med original stötdämpare och min erfarenhet från detta är att bilen är väldigt stötig och hård på lite ojämnt underlag. Man känner inte minsta gruskorn såsom du beskriver, men ändå, rätt obekvämt.. Nu är ju detta visserligen sänkfjädrar, men det kanske kan upplevas liknande om där sitter hårdare fjädrar på din bil med mer normal höjd om man säger så.. En teori, men kanske värt att testa med andra baktill iaf till en början som sagt. :)
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av In The White »

Något jag kommit fram till är att om man vill köra med hårda sänkfjädrar ska man inte snåla på stötdämparsidan. Körde med 40/40 sats och billiga KYB
dämpare på min gamla 745, och kör med 40/40 sats tillsammans med dyra Bilstein B8 Sprint på min vite 945 nu. Kan säga att väghållningen dom emellan
är som natt och dag till Bilsteins fördel.

Visst var 745:an hård och stabil på slät asfalt. Men så fort vägen blev lite knöligt hängde KYB dämparna inte med, vilket Bilsteindämparna gör gallant.
Jag upplevde aven att 745:an var jäkligt stötig och man kännde som du skriver "vart enda gruskorn".

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av einar- »

Har också bilstein och sänkfjädrar på en bil + hårda krängningshämmare och den är stötig men ligger fint på vägen. Detta trots 15 år och 20000 mil sen det sattes dit :)
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsfreak
Inlägg: 3001
Blev medlem: 11 okt 2006, 14:33
Kör: 4x4
Ort: Kalix.
Kontakt:

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av Cpt Tuttle »

Arly165 skrev:Körde med en trasig Bilstein Sprint ett bra tag, den var till slut helt stum. Tryckte även ur sej nåt kladd trots att de är gasfyllda?? Men känns konstigt att alla stötdämpare på din bil skulle vara trasiga.
Det är olja i gasdämpare med, gasen är till för att förhindra skumbildning av oljan vid ojämnt väglag.
Dust and dieselsmoke is what I'm living for...
Willys Jeep 194? - Volvo PV544 1965 - Opel Rekord 1968 - Opel Kadett 1974 - MB 240D 1979 - MB 230E 1985 - Datsun King Cab 1985 - Volvo S70 2,5SE 1997

tomolo
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2020, 22:32

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av tomolo »

Hej, plockar upp den här tråden eftersom jag har liknande problem på en 940 från 97 med original sänkningssats. Tyckte den var väldigt känslig i framvagnen för små skarvar och ojämnheter, som att det smällde till för minsta lilla. Tänkte att dämparna var slut och bytte till Bilstein B4 utan någon förbättring. Vet att B4 inte är för sänkta bilar men tänkte att eftersom Volvo körde standarddämp med sänksats borde det funka. Är mitt enda alternativ skaffa nya B8 (eller byta till standardfjäder)?

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2920
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av thol »

Hur mycket är bilen sänkt? volvos egna sänkningssats har jag för mig inte säker så mycket så där borde b4 fungera. Vad här du med för däckdimension? låg profil ger en stötigare gång det med.

tomolo
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2020, 22:32

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av tomolo »

Tror den sänker som mest 25 mm beroende på ursprungshöjd. Kör 195/65 15 så knappast lågprofil!

tomolo
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2020, 22:32

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av tomolo »

Ska också sägas att fjädrarna har gått 28000 mil så här antagligen sackat ihop lite. Kan ju vara därför B4 hamnar utanför komfortabelt område.

tomolo
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2020, 22:32

Re: Hårda stötdämpare eller är dom trasig?

Inlägg av tomolo »

Har också bytt stabilisatorstag som jag kortade 10 mm. Gjorde ingen större skillnad.

Skriv svar