Det här med "pystrimning"...
-
- Moderator
- Inlägg: 20276
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Det här med "pystrimning"...
Sitter och funderar på att skaffa en seriös pysventil.
Den laddar ju 0,62 bar i dagsläget med BSR tryckklocka. Men i bland vill man kanske ha lite mer brus i kubbarna, då hade det varit smidigt att höja laddet
0,1 bar med en pysventil.
Vet inte riktigt hur laddet kommer bete sig om man gör så här? Någon som provat?
Den laddar ju 0,62 bar i dagsläget med BSR tryckklocka. Men i bland vill man kanske ha lite mer brus i kubbarna, då hade det varit smidigt att höja laddet
0,1 bar med en pysventil.
Vet inte riktigt hur laddet kommer bete sig om man gör så här? Någon som provat?
-
- Moderator
- Inlägg: 20276
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Det här med "pystrimning"...
Står i valet och kvalet mellan dessa två ventiler. Den ena kula/fjäder, den andra pys.
http://www.streetperformance.se/laddtry ... r-/12204-0
http://atechmotor.com/universal/turbo-o ... lerventil/
http://www.streetperformance.se/laddtry ... r-/12204-0
http://atechmotor.com/universal/turbo-o ... lerventil/
Re: Det här med "pystrimning"...
En pysventil, oavsett sort, ger ju en väldigt enkel och hyfsat pålitlig laddtrycksökning. Nackdelen är ju att du på inget sätt reglerar laddkurvan, utan både turbolagg och varvtal där turbon "kommer" och "avtar" blir i stort sett oförändrade. Alternativet är ju en elektronisk laddtryckskontroller, som låter dig reducera turbolagg, bygga tryck lite tidigare i registret och bibehålla mer tryck högre upp i registret. Finns bra videos om bägge sorterna, här är två:
Pysventil: https://www.youtube.com/watch?v=Lje5Tiqp40w" onclick="window.open(this.href);return false;
Elektronisk kontroller: https://www.youtube.com/watch?v=OL11Etw7ZSg" onclick="window.open(this.href);return false;
Pysventil: https://www.youtube.com/watch?v=Lje5Tiqp40w" onclick="window.open(this.href);return false;
Elektronisk kontroller: https://www.youtube.com/watch?v=OL11Etw7ZSg" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Moderator
- Inlägg: 20276
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Det här med "pystrimning"...
Min tanke är ju att smidigt och lätt kunna justera den sista 0,1 baren upp eller ner, så det blir ju inte så mycket "pysning".
Det lutar starkt åt ATM:s lilla smidiga pysventil jag länkade till tidigare.
Det lutar starkt åt ATM:s lilla smidiga pysventil jag länkade till tidigare.
-
- Moderator
- Inlägg: 20276
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Det här med "pystrimning"...
Ingen som testat?
Re: Det här med "pystrimning"...
Jag skulle nog vilja ge dig tipset att byta tillbaka till orginal wg, köpa en magnetventil för laddtryck från en 850/v70 på skroten och sedan styra trycket med en VEMS Round eller nån annan digital boost controller.
Tycker de andra verkar vara så dyrt. Nu har du iof redan lagt pengar på en annan wg... Kanske tom redan har en wbo2...
Tycker de andra verkar vara så dyrt. Nu har du iof redan lagt pengar på en annan wg... Kanske tom redan har en wbo2...
-
- Moderator
- Inlägg: 20276
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Det här med "pystrimning"...
Jo, elektroniskt styrt laddtryck hade ju varit fint. Dock är jag helt inkompetent vad gäller allt som har med elektronik att göra.
Re: Det här med "pystrimning"...
Haha, du har ju forumet till hjälp
-
- Moderator
- Inlägg: 20276
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Det här med "pystrimning"...
Jo, iofs.
Men jag tror nog jag provar med en mekanisk laddtrycksstyrning först.
Men jag tror nog jag provar med en mekanisk laddtrycksstyrning först.
Re: Det här med "pystrimning"...
Haha! Doit!
Men rekomenderar dig (liksom alla andra som trimmar och donar) att fixa en bredbandslambdamätare så du får koll på grejjerna =>
Men rekomenderar dig (liksom alla andra som trimmar och donar) att fixa en bredbandslambdamätare så du får koll på grejjerna =>
-
- Moderator
- Inlägg: 20276
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Det här med "pystrimning"...
Jag brukar kolla stiften, dom ger ändå en ganska bra indikation om den går för snålt. Nu är det bara 0,1 bar jag tänkt höja förutom det jag laddar i
dagsläget. Tror jag är ganska "safe" då chipet är anpassat för 0,95 bar och 205hk. Laddar i dagsläget bara 0,62 bar. Stiften är i dagsläget oboybruna
och fina.
dagsläget. Tror jag är ganska "safe" då chipet är anpassat för 0,95 bar och 205hk. Laddar i dagsläget bara 0,62 bar. Stiften är i dagsläget oboybruna
och fina.
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Re: Det här med "pystrimning"...
Låter tryggt
Det finns många sätt att " bonntrimma " utan koll pågrejerna , inte bra sätt tycker jag så spela safe du
har en kille hemma i området som gjort en sak som kan resultera i spikningar om han inte kollar av läget ordentligt , han har lagt 2 brickor mellan skruvarna på WG:ns fäste på turbon vilket gör att då kommer WG:n längre fram och det dröjer längre innan det öppnar för rätt tryck .. tydligen ger detta 0,2bar / bricka som läggs mellan...
Kan dock intyga att bilen går bra , men frågan är om det är så klokt i längden att ha det så ....
mvh
Robban
Det finns många sätt att " bonntrimma " utan koll pågrejerna , inte bra sätt tycker jag så spela safe du
har en kille hemma i området som gjort en sak som kan resultera i spikningar om han inte kollar av läget ordentligt , han har lagt 2 brickor mellan skruvarna på WG:ns fäste på turbon vilket gör att då kommer WG:n längre fram och det dröjer längre innan det öppnar för rätt tryck .. tydligen ger detta 0,2bar / bricka som läggs mellan...
Kan dock intyga att bilen går bra , men frågan är om det är så klokt i längden att ha det så ....
mvh
Robban
-
- Moderator
- Inlägg: 20276
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Det här med "pystrimning"...
Det där med brickor blir samma som att justera en klocka med gängad stång. Det man ska passa sig för är att chimsa för mycket, då kan inte
wastegaten öppna alls.
wastegaten öppna alls.
Re: Det här med "pystrimning"...
Bra att du kör någelunda safe. Bara jag som har kontrollbehov
Men så skulle jag aldrig lägga pengar på en ställbar btr eller en annan wg heller.
Sånn e jag (Nu får jag inte ens ha en riktig volvo för sambon toffel... Men när ungarna blir äldre då jävlar! )
Men så skulle jag aldrig lägga pengar på en ställbar btr eller en annan wg heller.
Sånn e jag (Nu får jag inte ens ha en riktig volvo för sambon toffel... Men när ungarna blir äldre då jävlar! )
-
- Moderator
- Inlägg: 20276
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Det här med "pystrimning"...
Ställbar WG-klocka eller någonslags pys/kula-fjäder är man ju hänvisad till på 7/900 då dom inte har elektroniskt styrt laddtryck.
Re: Det här med "pystrimning"...
Ja, det är iaf det enklaste sättet dock dyrt (t-kors e ju en bra budget version annars )
-
- Moderator
- Inlägg: 20276
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Det här med "pystrimning"...
T-kors är ju helt klart billigast, men det känns lite väl epa.
Re: Det här med "pystrimning"...
Haha allt är relativt