..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Mattsson »

munktorparen skrev:Testade precis denna underbara allt i allo maskin från biltema :D . Anväder den just nu till att tvätta motorrummet på 760in, Grymt najs grej för pengarna :D

http://biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt ... att-84059/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du stulit frugans städprylar? Då lär hon jaga dig runt halva området inom kort [lol]
[Volvo 945 LTT-96]

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3765
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av munktorparen »

Mattsson skrev:
munktorparen skrev:Testade precis denna underbara allt i allo maskin från biltema :D . Anväder den just nu till att tvätta motorrummet på 760in, Grymt najs grej för pengarna :D

http://biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt ... att-84059/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du stulit frugans städprylar? Då lär hon jaga dig runt halva området inom kort [lol]

Haha man får ju passa på medans hon sover! ;) Glömmer aldrig hennes min när jag fyllde diskmaskinen med skitiga bildelar [lol]

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av 240in »

Någon som vet hur kvaliten är på Biltemas laddningsregulatorer? Behöver byta på min nya 940
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

dom är ok. har kört såna på ett par bilar.. men dom har nog bara regulator till lilla 55A generatorn.. kostar inte jättemycke å så en äkta boschregulator. 300 kanske..

Notuned
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 sep 2011, 18:30

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Notuned »

Biltemas bränslefilter, erfarenhet? Får man med nya kopparbrickor?

Thunberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 02 dec 2011, 07:37
Kör: Volvo :)
Ort: Tidaholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Thunberg »

brukar inte följa med alla brickor till biltemas filter ( det under på 740 o tidiga 940 ) ...... brukar va två med och man behöver ju fyra..... har plockat i det i nån bil, har väl funkat ok.
1962 Oldsmobile Starfire 2d ht / 1966 Dodge D100 Pickup / 1968 Buick Electra 225 4d HT. /
2012 V70 / 1996 945 S 2.3 / 1999 S70 2,5 / 2004 V70
1984 760 Turbo / 1983 244 Turbo / 1976 262 GL

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

har kört det på några bilar å d har aldrig strulat iaf.

precis man får bara med 2 brickor..

Användarvisningsbild
Volvo-744
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 okt 2011, 10:20
Kör: Volvo 944 Turbo

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Volvo-744 »

Bränslepump från biltema, den under bilen?
Monterade en sådan på fars 940 igår och den låter och raffsar inne i kupén, reklamera?

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av EkF »

Ring å kolla, men chansen är nog att nästa pump du får kommer rassla lika dant.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

hur mår förpumpen? funkar förpump dåligt så låter huvudpumpen illa.

Användarvisningsbild
Volvo-744
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 okt 2011, 10:20
Kör: Volvo 944 Turbo

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Volvo-744 »

Ska nog inte vara några större problem med förpumpen, bytte den för ca 1 år sedan, Bosch pump dessutom. Men kan ju iofs vara kabelbrott.
Men vi rev ner pumpen igen och ska ta med den in till biltema och höra, kanske bara fått ett måndags ex.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

har inte hört något gott om biltemas pumpar någonsin.

Notuned
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 sep 2011, 18:30

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Notuned »

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ilm-33585/" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som vet om svart diamant är något att ha?
Tänkte använda det att att klistra dit imellan bakljusen.

RHL
Övningskörning
Inlägg: 194
Blev medlem: 04 jan 2013, 15:43
Kör: 740 Herrgårdsvagn
Ort: Uppsala

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av RHL »

Är det någon som testat dessa??

http://biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-L ... arg-36869/" onclick="window.open(this.href);return false;

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av rockabillyrebel »

RHL skrev:Är det någon som testat dessa??

http://biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-L ... arg-36869/" onclick="window.open(this.href);return false;
tonat mina bakljus o blinkers med den (den röktonade) , funka kanon, tålde både högtryckstvätt o avfettning, har även använt den röda till o fixa egna röda glödlampor och även där höll färgen riktigt bra, rekomenderas från mig iaf :)

RHL
Övningskörning
Inlägg: 194
Blev medlem: 04 jan 2013, 15:43
Kör: 740 Herrgårdsvagn
Ort: Uppsala

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av RHL »

rockabillyrebel skrev:
RHL skrev:Är det någon som testat dessa??

http://biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-L ... arg-36869/" onclick="window.open(this.href);return false;
tonat mina bakljus o blinkers med den (den röktonade) , funka kanon, tålde både högtryckstvätt o avfettning, har även använt den röda till o fixa egna röda glödlampor och även där höll färgen riktigt bra, rekomenderas från mig iaf :)
Okej det låter ju bra! Tänkte ev. tona blinkers glasen orangea. Har rödvita bakljus nu. :roll:

kardanknuten
Övningskörning
Inlägg: 170
Blev medlem: 18 jan 2010, 21:36
Kör: Utavbara helvete.
Ort: Gävle

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av kardanknuten »

RHL skrev:
rockabillyrebel skrev:
RHL skrev:Är det någon som testat dessa??

http://biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-L ... arg-36869/" onclick="window.open(this.href);return false;
tonat mina bakljus o blinkers med den (den röktonade) , funka kanon, tålde både högtryckstvätt o avfettning, har även använt den röda till o fixa egna röda glödlampor och även där höll färgen riktigt bra, rekomenderas från mig iaf :)
Okej det låter ju bra! Tänkte ev. tona blinkers glasen orangea. Har rödvita bakljus nu. :roll:
Mja..blir fel nyans med orangetoning..det ser verkligen målat ut med den orangea. Lägger du ut ett byteförslag ska du se att nån vill byta borta sina orginallysen i mot röd/vita.
Opel Ascona B-80
Hesselgren skrev:jag vart sugen på vanlijglass

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av silverräven »

VARNING VARNING VARNING för bensinpumps/ systemrelä från Biltema.

Har bytt mången gång samt lött om säkert tio gånger dessa reläer. ( det vita) Alla gånger jag lött om har det handlat om Orginal vovoreläer. Det har då hållt i snitt en 3-5 års tid innan det varit dax igen. Sista gången bilen la av på traditionellt reläfels vis ( gick att starta och köra kall) så köpte jag istället ett nytt på Biltema här i Malmö.
Bytte relä men felet med att den dog varmkörd kvarstod.
Jag la nog ner ytterliggare 5-6 timmar i felsökning innan jag lödde om orginalreläet och insåg att DET VAR det som var felet.
Öppnade Biltemareläet och insåg att detta relä är FULLSTÄNDIGT UNDERDIMENSIONERAT och om det inte släpper direkt i lödningarna av värmen så lär det i alla fall inte hålla särskilt länge.
KÖP INTE DETTA LEKSAKSRELÄ.
Undrar hur många fler än jag som kanske lämnat in bilen för reparation då felet kvarstod efter att ha bytt till ett Biltema

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Vita_Vargen »

silverräven skrev:VARNING VARNING VARNING för bensinpumps/ systemrelä från Biltema.

Har bytt mången gång samt lött om säkert tio gånger dessa reläer. ( det vita) Alla gånger jag lött om har det handlat om Orginal vovoreläer. Det har då hållt i snitt en 3-5 års tid innan det varit dax igen. Sista gången bilen la av på traditionellt reläfels vis ( gick att starta och köra kall) så köpte jag istället ett nytt på Biltema här i Malmö.
Bytte relä men felet med att den dog varmkörd kvarstod.
Jag la nog ner ytterliggare 5-6 timmar i felsökning innan jag lödde om orginalreläet och insåg att DET VAR det som var felet.
Öppnade Biltemareläet och insåg att detta relä är FULLSTÄNDIGT UNDERDIMENSIONERAT och om det inte släpper direkt i lödningarna av värmen så lär det i alla fall inte hålla särskilt länge.
KÖP INTE DETTA LEKSAKSRELÄ.
Undrar hur många fler än jag som kanske lämnat in bilen för reparation då felet kvarstod efter att ha bytt till ett Biltema
Sånt är riktigt jobbigt, när man inte kan lita på reservdelarna man köper. :(
Smiley missbrukare [tyst]

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

verkar generellt sätt gälla alla elektronikprylar till bil på biltema. kommer nog aldrig köpa sånt där någonsin, om det inte är otroligt nödfall.

hört skit om lambdasonder, LMM, soppapumpar, (å nu soppareläer då)

egna erfarenheter
ABS givare gav ingen signal alls
tändstift/rotor, fördelare, tändkablar som gjort att bilen går sämre än med 20000milade orginalgrejer


sen kan man räkna med att nya elektronikgrejer till gamla bilar kommer gå sönder i raskare takt överlag pga dom blyfria lödningarna. lodet blir mycke hårdare (ja vet hur d där lät:wink:) och spricker lättare.

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av 940turbo.com »

biltemas bromsslangar / skruvat.se slangar ? okej ? eller ta det från annat håll ?
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av qubert »

Jag köpte en bromsslang på biltema för två år sen som sen dess har legat på hyllan, och den ser helfrisk ut i gummit än. Vågar ju inte lova nåt, men de verkar hålla godkänd kvalitet. Annars kanske det går att köpa bra prisvärd slang hos närmsta hydraulnisse?

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av silverräven »

silverräven skrev:VARNING VARNING VARNING för bensinpumps/ systemrelä från Biltema.

Har bytt mången gång samt lött om säkert tio gånger dessa reläer. ( det vita) Alla gånger jag lött om har det handlat om Orginal vovoreläer. Det har då hållt i snitt en 3-5 års tid innan det varit dax igen. Sista gången bilen la av på traditionellt reläfels vis ( gick att starta och köra kall) så köpte jag istället ett nytt på Biltema här i Malmö.
Bytte relä men felet med att den dog varmkörd kvarstod.
Jag la nog ner ytterliggare 5-6 timmar i felsökning innan jag lödde om orginalreläet och insåg att DET VAR det som var felet.
Öppnade Biltemareläet och insåg att detta relä är FULLSTÄNDIGT UNDERDIMENSIONERAT och om det inte släpper direkt i lödningarna av värmen så lär det i alla fall inte hålla särskilt länge.
KÖP INTE DETTA LEKSAKSRELÄ.
Undrar hur många fler än jag som kanske lämnat in bilen för reparation då felet kvarstod efter att ha bytt till ett Biltema
Senaste nytt: Var och lämnade tillbaka reläet fast jag visste att det inte finns garanti på elrktronikprylar. Ville ändå visa och förklara varför det var skit. Vet ej om guben ville förstå eller inte men hoppas det leder nån vart.
Passade på att köpa en knappcell på 1,55 volt till klockan min. Men inte gick klockan inte. Mätte batteriet 0,77 volt. Tjena tjena aldrig mer Biltema- iallafall inte på ett bra tag.

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av qubert »

Det är ju galet... Biltema har ju dessutom fått bottenbetyg när nån svensk biltidning testade glödlampor. H4orna gav absolut minst ljus för pengarna och gav dessutom felaktig ljusbild. Man kan ju undra vad fan Biltema har hittat för clownleverantör av eldetaljer...

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

har köpt bromsslangar där många gånger, inget å klaga på. men köp för fan inte soppaslangarna. torkar å spricker på mindre än ett år.

ang att dom inte skulle ha garanti på elgrejer är bara bullshit, dom kan inte friskriva sig från lagen.

är en grej jag köpt trasig så ska den reklameras

Skriv svar