..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av HenrikG »

Notuned skrev:Vilken styrservoolja ska jag ha till min 740 1992? Deras styrservoolja är grön. Men jag ska väl ha röd?
Jo, röd ska den vara det är riktigt.
Köp en ATF-olja så får du rätt.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Notuned
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 sep 2011, 18:30

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Notuned »

HenrikG skrev:
Notuned skrev:Vilken styrservoolja ska jag ha till min 740 1992? Deras styrservoolja är grön. Men jag ska väl ha röd?
Jo, röd ska den vara det är riktigt.
Köp en ATF-olja så får du rätt.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... p-G-36985/" onclick="window.open(this.href);return false;

Funkar den?

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av HenrikG »

Notuned skrev:
HenrikG skrev:
Notuned skrev:Vilken styrservoolja ska jag ha till min 740 1992? Deras styrservoolja är grön. Men jag ska väl ha röd?
Jo, röd ska den vara det är riktigt.
Köp en ATF-olja så får du rätt.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... p-G-36985/" onclick="window.open(this.href);return false;

Funkar den?
Japp :)
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Notuned
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 sep 2011, 18:30

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Notuned »

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... W90-36978/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hade två liter av denna hemma, till övers.
Funkar den i bakaxeln?

Användarvisningsbild
kyngas
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 16 sep 2009, 19:18
Kör: brett på alla sett
Ort: Sveg

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av kyngas »

Notuned skrev:http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... W90-36978/

Hade två liter av denna hemma, till övers.
Funkar den i bakaxeln?

jag har kört med den ,funkat bra för mig
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

var på feltema idag å titta lite.. hitta en mycke intressant NY produkt.. H4 insatser till Usa front för en 80lapp styck!

Bild

längst ner i listan
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ats-76000/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Vita_Vargen »

Hesselgren skrev:var på feltema idag å titta lite.. hitta en mycke intressant NY produkt.. H4 insatser till Usa front för en 80lapp styck!

[ Bild ]

längst ner i listan
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ats-76000/" onclick="window.open(this.href);return false;
Riktigt nice, saknas bara att dom börjar sälja resten ;)
Fast då kommer nog varenda 740 i sverige rulla med dom snart :lol:
Smiley missbrukare [tyst]

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

nä d får dom inte göra då blir USA fronten som MK18.. :wink:

kardanknuten
Övningskörning
Inlägg: 170
Blev medlem: 18 jan 2010, 21:36
Kör: Utavbara helvete.
Ort: Gävle

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av kardanknuten »

Ja börjar Biltema kränga Usa fronter så lär man ju börjar åka -90ans front med orangeblinkers för att vara udda.
Opel Ascona B-80
Hesselgren skrev:jag vart sugen på vanlijglass

Notuned
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 sep 2011, 18:30

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Notuned »

Har inte Biltema färg till min bil?
740 92. Vinröd. 409-11 enligt plåten i motorrummet.

http://www.biltema.se/sv/Kundservice/Fa ... arg-Volvo/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

Notuned skrev:Har inte Biltema färg till min bil?
740 92. Vinröd. 409-11 enligt plåten i motorrummet.

http://www.biltema.se/sv/Kundservice/Fa ... arg-Volvo/" onclick="window.open(this.href);return false;
är d bara mindre bättringar så köp på bilia tycker jag, klockren färgmatchninh på deras färger.

Notuned
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 sep 2011, 18:30

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Notuned »

Hesselgren skrev:
Notuned skrev:Har inte Biltema färg till min bil?
740 92. Vinröd. 409-11 enligt plåten i motorrummet.

http://www.biltema.se/sv/Kundservice/Fa ... arg-Volvo/" onclick="window.open(this.href);return false;
är d bara mindre bättringar så köp på bilia tycker jag, klockren färgmatchninh på deras färger.
Vad kostar det då? Har dålig erfarenhet av Volvos original.
Har köpt lackstift två gånger och det bara varit som en gröt som inte går att måla med.
Så skiter helst i det framöver.

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av HenrikG »

Notuned skrev:
Hesselgren skrev:
Notuned skrev:Har inte Biltema färg till min bil?
740 92. Vinröd. 409-11 enligt plåten i motorrummet.

http://www.biltema.se/sv/Kundservice/Fa ... arg-Volvo/" onclick="window.open(this.href);return false;
är d bara mindre bättringar så köp på bilia tycker jag, klockren färgmatchninh på deras färger.
Vad kostar det då? Har dålig erfarenhet av Volvos original.
Har köpt lackstift två gånger och det bara varit som en gröt som inte går att måla med.
Så skiter helst i det framöver.
Reklamera dina lackstift!
Jag har reklamerat tre st lackstift i rad just till färgkod 409 för en kunds räkning, väntar fortfarande på svar från göteborg om varför det blir så, men jag känner exakt igen beskrivningen på hur färgen såg ut!

Edit: "Alla andra färger" är ok, verkar vara något specifikt problem med just 409. Glömde skriva det.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av In The White »

Ett 189 lackstift jag köpte av dom nya med klarlack separat var också skit. Segare än klister och gick knappt att stryka ut.
Tur att man hade ett gammalt hederligt kvar.

Notuned
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 sep 2011, 18:30

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Notuned »

HenrikG skrev: Reklamera dina lackstift!
Jag har reklamerat tre st lackstift i rad just till färgkod 409 för en kunds räkning, väntar fortfarande på svar från göteborg om varför det blir så, men jag känner exakt igen beskrivningen på hur färgen såg ut!

Edit: "Alla andra färger" är ok, verkar vara något specifikt problem med just 409. Glömde skriva det.

Jag har ju brutit förpackningen så....

Men ska lacka listerna under strålkastarna i min färg.
Har köpt 940 lampor. Därför behöver jag spray.

kardanknuten
Övningskörning
Inlägg: 170
Blev medlem: 18 jan 2010, 21:36
Kör: Utavbara helvete.
Ort: Gävle

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av kardanknuten »

Notuned skrev:
HenrikG skrev: Reklamera dina lackstift!
Jag har reklamerat tre st lackstift i rad just till färgkod 409 för en kunds räkning, väntar fortfarande på svar från göteborg om varför det blir så, men jag känner exakt igen beskrivningen på hur färgen såg ut!

Edit: "Alla andra färger" är ok, verkar vara något specifikt problem med just 409. Glömde skriva det.

Jag har ju brutit förpackningen så....

Men ska lacka listerna under strålkastarna i min färg.
Har köpt 940 lampor. Därför behöver jag spray.
Är bara och reklamera ändå. Är bara vid öppetköp och sånt där dom klaga på bruten förpackning. Nu är ju det fel på färgen och det är ju förbannat svårt att se utan att bryta förpackningen.
Opel Ascona B-80
Hesselgren skrev:jag vart sugen på vanlijglass

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

reklamera!

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av rockabillyrebel »

vet att tråden heter biltema,MECA och mekonomen tråden men hoppas att en fråga om skruvat.se passar här också :) ska byta toppackning, kamrem, vattenpump och lite packningar på min 945a Fd motor. funkar skruvats delar? någon som haft bra/dåliga erfarenheter av skruvat? tyckte priset va alldeles utmärkt så e de okej så duger de för mig :) Mvh

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

rockabillyrebel skrev:vet att tråden heter biltema,MECA och mekonomen tråden men hoppas att en fråga om skruvat.se passar här också :) ska byta toppackning, kamrem, vattenpump och lite packningar på min 945a Fd motor. funkar skruvats delar? någon som haft bra/dåliga erfarenheter av skruvat? tyckte priset va alldeles utmärkt så e de okej så duger de för mig :) Mvh
kör på skruvats vattenpump och kamrem på min nyrenoverade fk nu.. har inte kört speciellt långt så lite tidigt att lämna omdöme kanske.. alla packningar köpte jag nog på folkraceshop men undra om inte dom tar delvis från samma leverantörer.. scantech eller nått

vattenpump har jag för övrigt köpt 2st på skruvat, 2 olika märken på dom med så det där är nog svårt å säga något om deras kvalitet på ett ärligt å bra sätt då dom tar väl från dom som är billigast just då.. men kvaliteten är ju såklart generellt ligger lite lägre. eftersom det är budgetprylar..

kolla på folkraceshop å anrda ställen med. upplever att skruvat smyghöjt priserna.. vissa grejer är inte ens billigare än bilia..

för övrigt så kan jag väl säga att hälvften av grejerna jag köpt på skruvat har antingen varit så dålig passform på att det krävdes modd, eller så har det varit fel grejer..

tex för litet hål i vattenpumpen för lilla röret, fick borra upp själv.
kamremskåpor feltillverkade så fick modda med dremel. men det ska vara nya former gjort nu dom fixade det efter jag påpekade det.
fick fel frostpluggar.
fel längd på en rem
skyddsplast under motorn med sopig passform. (som dom för övrigt höjt priset på till typ samma som bilia..)

lång leveranstid eftersom dom inte dellevererar utan väntar in ALLA produkter även om bara en liten bricka saknas..
omöjligt att lägga till saker på lagd order.

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av rockabillyrebel »

Hesselgren skrev:
rockabillyrebel skrev:vet att tråden heter biltema,MECA och mekonomen tråden men hoppas att en fråga om skruvat.se passar här också :) ska byta toppackning, kamrem, vattenpump och lite packningar på min 945a Fd motor. funkar skruvats delar? någon som haft bra/dåliga erfarenheter av skruvat? tyckte priset va alldeles utmärkt så e de okej så duger de för mig :) Mvh
kör på skruvats vattenpump och kamrem på min nyrenoverade fk nu.. har inte kört speciellt långt så lite tidigt att lämna omdöme kanske.. alla packningar köpte jag nog på folkraceshop men undra om inte dom tar delvis från samma leverantörer.. scantech eller nått

vattenpump har jag för övrigt köpt 2st på skruvat, 2 olika märken på dom med så det där är nog svårt å säga något om deras kvalitet på ett ärligt å bra sätt då dom tar väl från dom som är billigast just då.. men kvaliteten är ju såklart generellt ligger lite lägre. eftersom det är budgetprylar..

kolla på folkraceshop å anrda ställen med. upplever att skruvat smyghöjt priserna.. vissa grejer är inte ens billigare än bilia..

för övrigt så kan jag väl säga att hälvften av grejerna jag köpt på skruvat har antingen varit så dålig passform på att det krävdes modd, eller så har det varit fel grejer..

tex för litet hål i vattenpumpen för lilla röret, fick borra upp själv.
kamremskåpor feltillverkade så fick modda med dremel. men det ska vara nya former gjort nu dom fixade det efter jag påpekade det.
fick fel frostpluggar.
fel längd på en rem
skyddsplast under motorn med sopig passform. (som dom för övrigt höjt priset på till typ samma som bilia..)

lång leveranstid eftersom dom inte dellevererar utan väntar in ALLA produkter även om bara en liten bricka saknas..
omöjligt att lägga till saker på lagd order.
tack för snabbt och bra svar :) kanske inte blir skruvat ändå.. bara beställt lite bussningar därifrån innan och dom passade bra, någon sida du rekomenderar? Bilia e så in i helvettes dyrt så där känns de bara ovärt.. mekonomen? ska kolla folkraceshop också.
Mvh

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Hesselgren »

folkraceshop eller autoexperten är mina favoriter. men har man tid å ork så lönar det sig alltid att kolla runt lite. finns ingen som är billigast på allt.

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av rockabillyrebel »

Hesselgren skrev:folkraceshop eller autoexperten är mina favoriter. men har man tid å ork så lönar det sig alltid att kolla runt lite. finns ingen som är billigast på allt.
tackar vi för :) blir nog sotningssats och vattenpump från folkraceshop, nya kamremskåpor från skruvat samt pinnbultar, muttrar och toppbultar från volvo :) blir massa paket såhär innan julafton!
tack återigen för svaren!

Notuned
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 sep 2011, 18:30

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Notuned »

Hur är Biltemas vattenpump?(B230)

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av niroc1989 »

helt ok.
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3765
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av munktorparen »

Testade precis denna underbara allt i allo maskin från biltema :D . Anväder den just nu till att tvätta motorrummet på 760in, Grymt najs grej för pengarna :D

http://biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt ... att-84059/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar