Byta växellådsolja i M47

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
spurt
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 mar 2012, 22:27

Byta växellådsolja i M47

Inlägg av spurt »

Jag har en M47 i min Volvo 745 GL -88 och har tänkt byta olja i lådan.
Vilken olja ska jag använda mig av?
Hur mycket går åt?
Är det packningar till båda pluggarna man ska byta?
Hur får man i oljan i lådan när det inte går att hälla?

Några frågor men får jag dom besvarade så klarar jag det nog galant :)

Tack så länge!

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av Volvo245GLT »

Oljetyp och mängd står i instruktionsboken. :) Har annars för mig att det är ATF typ F eller G eller vanlig motorolja du ska använda.

Jag har aldrig brytt mig om att byta några packningar, men det skadar nog inte så klart.

Finns några olika metoder för att få i olja..
Du kan använda en lite längre slang med en tratt i ena änden. Be sen någon stå och hälla medan du själv ligger under bilen och ser till så att oljan hamnar i lådan. 8)

Du kan även använda typ en sportflaska fylld med olja, som du sen trycker in. Eller fixa ihop en egen fyllare av en bit slang och nån plastflaska.

Tänk annars på att använda bra verktyg när lådans pluggar skall lossas. Krafthylsa är att rekommendera.
Ger man sig på pluggarna med vanlig öppen nyckel eller 12-kants är risken stor att man bara gör dem runda.
Se till så att påfyllningspluggen lossar utan problem innan du ger dig på avtappningen. :)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av Andreas_ace »

Kolla först att påfyllnadspluggeng går att få loss så du inte står där med en tom växellåda senare.
Packningar/kopparringar behövs inte bytas men skadar inte.

Olja är ATF typ F/G eller Dextron III
Delsyntet motor olja ska fungera också, men den har ingen erfarenhet av den.

Beroende på olja som du väljer så får du olika karaktär också.
Dextron III ger snabbare växlingar och fungerar "mindre" bra på mjuka långamma rörelser, menar inte att man ska kasta i växlarna men du kan inte segdra i spaken.
Och Typ F/G är för normala bruksbilen och ger mjukare växling.

Mängden är 1.6 liter, DOCK SKA M47 lådan överfyllas så 2 liter räcker. Så när det är dags för påfyllning så får du hissa upp västra sidan på bilen så du får lutning och mer olja får plats i lådan.
Vet inte om detta är ngn felkonstruktion, men är det jag har lärt mig när det gäller m47.

Påfyllning så anv jag en oljesug.
Kostar runt 79kr på Biltema.
Annars kan du ta en slang som du trycker in i påfyllnadshålet och drar slangen upp till motorrumemt och har en tratt där som du häller i. eftersom tratten är högre än växellådan så löser gravitationen resten

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4741
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av Arly165 »

Jag körde biltema delsyntet i min M47, 10w40 vill jag minnas att viskositeten var. Körde kanske 1500 mil med det utan att märka någon för eller nackdel. Var dock en långmilare så på en lågmilare kanske man vill välja någon finare olja.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

spurt
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 mar 2012, 22:27

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av spurt »

Tack för era svar! :)

Volvo245GLT: Går det lika bra med en vanlig 6kants-hylsa eller har krafthylsan någon annan fördel också för att undvika runddragning?

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av Hesselgren »

går självklart lika bra med vilken 6kant som helst. i princip alla hylsor har ju "no- slip" eller "round corner" nu för tiden.

enda gången jag bytt olja i en m47 så hällde jag i typ vanlig "växellådsolja" från biltema.. den bilen har gått hårt sen dess utan minsta problem. "tror" dom där lådorna är ganska simpla och tåliga.

men när jag gjort det kom grannen förbi å sa som tidigare sagts i tråden. att atf körde dom i när han jobba på bilia.. så kör på det.

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av Volvo245GLT »

Ja som sagt så går det med en vanlig 6-kantshylsa också, men pluggarna brukar sitta ganska ordentligt och en vanlig hylsa kan gå sönder om man måste ta i.

Någon tipsade om en oljesug från Biltema.. Om det är 20-718 för 79:90 kr så glöm den direkt, om du inte laddar upp med dubbla mängden olja så klart! Hälften kommer nämligen att spruta ut ur andra änden och rakt i brukarens ansikte, på kläderna, garagegolvet, bilens underrede och alla andra möjliga ställen där det inte ska vara olja.
Rena skräpet!! Jag kanske hade maximal otur med mitt exemplar, men kvalitén på det verktyget är genuint usel...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av Andreas_ace »

Volvo245GLT skrev:Ja som sagt så går det med en vanlig 6-kantshylsa också, men pluggarna brukar sitta ganska ordentligt och en vanlig hylsa kan gå sönder om man måste ta i.

Någon tipsade om en oljesug från Biltema.. Om det är 20-718 för 79:90 kr så glöm den direkt, om du inte laddar upp med dubbla mängden olja så klart! Hälften kommer nämligen att spruta ut ur andra änden och rakt i brukarens ansikte, på kläderna, garagegolvet, bilens underrede och alla andra möjliga ställen där det inte ska vara olja.
Rena skräpet!! Jag kanske hade maximal otur med mitt exemplar, men kvalitén på det verktyget är genuint usel...

Har ägt 2 sådanna och dem har aldrig läckt.
Kan däremot säga att sug kapaciteten inte maxas. Drar man maximalt så blir ungefär 2/3 fylld.

spurt
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 mar 2012, 22:27

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av spurt »

Det får bli Biltemas transmissionsolja typ G.

Jag har en typ av slang med en pump liknande den i länken. Kan den funka att fylla lådan med?
Eller blir det luftfickor som inte är bra när man pumpar in oljan?
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... ng-256961/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet ni på rak arm vilken storlek det är på pluggarna? Kan ju köpa med krafthylsa när jag ändå ska till Biltema.

-----------------

Istället för att göra en till tråd om nästan samma sak så lägger jag till här:

Ska byta växellådsolja i en 940 ltt -95 med M90 nu också.
Vilken olja ska det vara i dessa? Skiljer sig säkert mot M47.

Undrar även om det är lika enkelt att byta som i M47? Sitter pluggarna på ungefär samma ställe?

Tack så mycket på förhand!

Bear
Revisor
Inlägg: 3590
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av Bear »

M47 skall ha fullsyntet och inget annat, M46 ATF.
Volvo - Let your Swede out

Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av Andreas_ace »

Bear skrev:M47 skall ha fullsyntet och inget annat, M46 ATF.
Något du kan styrka?
Även manualer säger att det ska vara F/G
Helsyntet motorlja är säkerligen det bästa, men argumentet "inget annat" är ganska starkt påstående

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av wunderbaum »

Andreas_ace skrev:
Bear skrev:M47 skall ha fullsyntet och inget annat, M46 ATF.
Något du kan styrka?
Även manualer säger att det ska vara F/G
Helsyntet motorlja är säkerligen det bästa, men argumentet "inget annat" är ganska starkt påstående
Nja "inget annat" är det väl inte men Volvo nu för tiden rekommenderar helsyntet motorolja.
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av ThaSaint »

som jag sagt i många andra trådar, även i M46.
jag har kört MÅNGA M46lådor med 'vanlig' helsynt 5w-50 i .. funkar i M47 med.
Kan ingen som har tid göra en oljeguide och klistra den, det börjar bli många oljefrågatrådar nu.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

spurt
Färsk användare
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 mar 2012, 22:27

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av spurt »

Ska jag lämna tillbaka transmissionsoljan och köpa helsyntet motorolja istället då?

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Byta växellådsolja i M47

Inlägg av StefanM »

de flesta oljor smörjer som de ska, ingen behöver vara orolig över den biten men anledningen till att volvo använde atf i dem var väl att de med dåtidens normala växellådsolja blev aningen segväxlade på vintern.
Idag finns det ju ett helt annat utbud så jag tror inte man behöver stirra sig blind på olika rekommendationer.

Skriv svar