Hej
Jag har några funderingar om hur laddningsregulatorn fungerar på en vanlig Bosch generator.
Jag har lärt mig att laddningsregulatorn måste få ström från laddningslampan på instrumentpanelen för att generatorn ska börja ladda.
Sladden från laddningslampan sitter på ett stift på baksidan av generatorn. (antar att det är den i alla fall)
Laddningsregulatorn har bara 2 st kolstavar som går till rotorn och en jordning i ena skruvhålet.
Men frågan är hur strömmen från laddningslampan kommer in i laddningsregulatorn. Jag fattar inte det.
Någon som vet?
Laddningsregulator funktion
Laddningsregulator funktion
Volvo 740 GLE -88 B230 E
Re: Laddningsregulator funktion
tittar man på en vanlig gammal bosch så har du en tunga bakom regulatorn som ligger emot denna när man drar åt den. Skruvar du bort regulatorn så har du alltså en flärp synlig och ibland kan konstiga fel bero på att den är oxiderad och bara behöver göras ren.
Det är inte regulatorn som behöver ström i sig utan rotorn, när laddningslampan lyser så har du en krets genom kolen och lindningen i rotorn och då kan generatorn ladda.
Det är inte regulatorn som behöver ström i sig utan rotorn, när laddningslampan lyser så har du en krets genom kolen och lindningen i rotorn och då kan generatorn ladda.
Re: Laddningsregulator funktion
StefanM skrev:tittar man på en vanlig gammal bosch så har du en tunga bakom regulatorn som ligger emot denna när man drar åt den. Skruvar du bort regulatorn så har du alltså en flärp synlig och ibland kan konstiga fel bero på att den är oxiderad och bara behöver göras ren.
Det är inte regulatorn som behöver ström i sig utan rotorn, när laddningslampan lyser så har du en krets genom kolen och lindningen i rotorn och då kan generatorn ladda.
Den metalltungan känner jag till och måste väl vara jord, eftersom den har kontakt med generatorns hölje.
Kolen har kontakt med rotorn, plus och minus, men var kommer strömmen ifrån som går in i kolena?
Volvo 740 GLE -88 B230 E
Re: Laddningsregulator funktion
inte metalltungan som sitter på regulatorn alltså utan i generatorn, tar du bort regulatorn så sitter det en plåtflärp där i gluggen. Den går emot regulatorn när den dras fast.
Re: Laddningsregulator funktion
Okej då förstår jag, tack!StefanM skrev:inte metalltungan som sitter på regulatorn alltså utan i generatorn, tar du bort regulatorn så sitter det en plåtflärp där i gluggen. Den går emot regulatorn när den dras fast.
Volvo 740 GLE -88 B230 E