Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Nils Ö »

Jag har precis reparerat två Yazakiinstrument som suttit i 740 GL 1992. Eftersom båda mätarna hade exakt samma fel (dåliga kondensatorer) tänker jag mig att det kanske är vanligt, och lägger upp lite instruktioner och bilder som jag hoppas någon annan kan få nytta av.

Diskussioner om denna GUIDE, går bra att hålla i originaltråden:
http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... 61&t=67068
/Linder

Jag vet inte precis vilka modeller/årsmodeller dessa instrument sitter i; det får någon annan gärna lägga till information om i tråden. [Edit: Tror de sitter i bilar av 1991 års modell och framåt av både 740 och 940.]

Felen yttrade sig i att nålen hoppade runt lite som den ville, eller lade sig på ett konstant högt värde. Den ena mätaren fungerade fem--tio minuter varje gång bilen hade stått ett tag.

Gör såhär:

1. Ta loss kombinationsinstrumentet från bilen. Hur man gör det finns beskrivet på många andra ställen, men man sticker in en smal skruvmejsel i hålen vid sidorna av mätarna, drar ut sargen, lossar de fyra skruvarna i instrumentets hörn och drar ut det (jag tror man måste ta bort två clips i underkanten också). Lossa alla kablar. Det finns ingen risk att förväxla dem när man sätter tillbaka instrumentet -- de enda som är lika är två kabelskor (flatstift), men vilken plats de sitter på spelar ingen roll.

2. Lägg instrumentet upp och ner (går bra trots trippmätarknappen).

3. Lossa tio skruvar som håller ihop det vita bakstycket med den svarta fronten (bild 1).
Bild 2
Bild 2
2_mindre.JPG (111.46 KiB) Visad 18239 gånger
4. Lossa fyra kontaktskruvar av aluminium (bild 2, märkta med grönt) och tre skruvar som håller fast mätaren (märkta med rött). Om man inte har precis rätt verktyg är de fyra aluminiumskruvarna kanske lättast att lossa med tång.
Bild 3
Bild 3
3_mindre.JPG (121.29 KiB) Visad 18239 gånger
5. Lyft bort det vita bakstycket. Nu ligger mätaren kvar uppochner. Ta upp mätaren.

6. I kretskortets övre vänstra hörn (sett från förarhåll) sitter två elektrolytkondensatorer (bild 3 och 4). Här har någonting hänt; kanske har kondensatorerna läckt. Jag provmätte dem, och båda var mer eller mindre ur funktion.
Bild 1
Bild 1
1_mindre.JPG (69.73 KiB) Visad 18239 gånger
7. Löd loss kondensatorerna, tag bort gammalt lödtenn (en tennsug är rätt verktyg), gör rent på kretskortet med bomullspinnar fuktade med T-röd, löd dit nya kondensatorer. Var noga med kondensatorernas polaritet.

8. Kondensator C12 (den vänstra på bilden) är 10 μF (mikrofarad), kondensator C6 (högra) är 6,8 μF. "Volttalet" på kondensatorer anger hur hög spänning de tål. De som satt här var märkta med 25 V, och det går bra att byta mot kondensatorer med högre spänningstålighet, men kanske inte med lägre. Det spelar ingen roll hur kondensatorerna ser ut så länge de får plats.

9. Kolla övriga elektrolytkondensatorer. På de instrument jag reparerade fanns inga fler av samma typ, och inga fler felaktiga.

10. Sätt ihop allt igen.

Om någon råkar ha en länk till ett kopplingsschema för hastighetsmätaren skulle jag bli tacksam för den!
Senast redigerad av 3 Nils Ö, redigerad totalt 14 gång.

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Nils Ö »

Här kommer den sista bilden.
Bild 4
Bild 4
4_mindre.JPG (80.12 KiB) Visad 18238 gånger
Senast redigerad av 1 Nils Ö, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Grundberg
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 08 apr 2010, 12:32
Kör: 855 t5, 940 turbo

Re: Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Grundberg »

Precis så min mätare beteér sig, ibland lägger den sig på 160km/h och ökar när ja kanske ligger i 70, ibland går det typ 20-30km/h för snabbt och ibland stendöd, ibland hoppar den runt som en galning..

Och min trippmätare är stendöd?!

Någon som kan skicka en sida där jag kan beställa 2 sånna här kompunenter..?

Fan att ingen lokalfirma kan fixa fram det då :/ hatar att vänta hehe.
http://www.garaget.org/Krink" onclick="window.open(this.href);return false;

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Morst »

http://www.elfa.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.conrad.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.kjell.com" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
Grundberg
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 08 apr 2010, 12:32
Kör: 855 t5, 940 turbo

Re: Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Grundberg »

Kjell är den enda lokalfirma.. dom har bara en satts med

Innehåll:
15 st: 1µF/50V
15 st: 2.2µF/50V
15 st: 4.7µF/50V
15 st: 10µF/50V
15 st: 22µF/50V
15 st: 47µF/25V
15 st: 100µF/25V
5 st: 220µF/25V
5 st: 470µF/25V
5 st: 1000µF/25V
http://www.garaget.org/Krink" onclick="window.open(this.href);return false;

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Nils Ö »

Hej,

det går bra att ersätta 6,8µF genom att parallellkoppla t ex 4,7µF och 2,2µF. (Jag kan förresten tänka mig att den går att ersätta rakt av med 4,7 eller 10, men jag vet inte säkert). Annars kan man ibland få köpa enstaka komponenter av tv-reparatörer, radioaffärer etc om du råkar ha nära till någon sådan. Bilelektriker har säkert också. Du kan ju skruva isär mätaren först och se vilka kondensatorer som ev behöver bytas.

Användarvisningsbild
Grundberg
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 08 apr 2010, 12:32
Kör: 855 t5, 940 turbo

Re: Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Grundberg »

Okej, det är du ju rätt i, går ju parallellkoppla, hur gör man det? löder ben på ben?.. men hur mäter man en kondis? vart ett tag sedan man höll på med sådan när man gick el..

Ohm mäter den eller? Och finns ju ett kort och ett längre ben, vilket är plus och minus om man säger så, kommer inte riktigt ihåg.
http://www.garaget.org/Krink" onclick="window.open(this.href);return false;

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Nils Ö »

Man får löda ihop benen på något vis, plus till plus och minus till minus. På elektrolytkondensatorer är det längre benet plus och det kortare minus. Minuspolen brukar vara markerad på höljet.

[Tillagt i efterhand: Det går bra att få ner två ben i ett hål på kretskortet, och det är nog det enklaste sättet att parallellkoppla]

På mätarna jag reparerade såg man tydligt att det var ärg och sådant (se bilderna ovan).

Det går i princip att prova kondensatorerna med en vanlig digital multimeter. Först måste man löda loss dem, eller åtminstone det ena benet, från kretskortet. Kortslut kondensatorn en sekund eller så, t ex med ena testpinnen. Mät med instrumentet inställt för resistansmätning, t ex 0--2Mohm. Den testpinne som är ansluten till instrumentets minuspol ("COM", "GND" eller liknande) ska anslutas till kondensatorns minuspol. Värdet ska sakta öka och efter tio sekunder eller så hamna på "oändligt". Om resistansen inte hamnar på oändligt är det antagligen fel i kondensatorn.
Senast redigerad av 1 Nils Ö, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Grundberg
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 08 apr 2010, 12:32
Kör: 855 t5, 940 turbo

Re: Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Grundberg »

nu har jag bytat 2 kondissar, en på 2,2 och en på 10.. nu fungerar den som den ska, fast trippmätaren e fortfarande stendöd, såg att det var ett bränt ben på en ic krets me de skiter ja i sålänge hastighetsmätaren fungerar.. tackar för tipset! kosta mig 99kr på kjell.com .. :)
http://www.garaget.org/Krink" onclick="window.open(this.href);return false;

Volvo_Chrille
Övningskörning
Inlägg: 202
Blev medlem: 23 aug 2004, 22:17

Re: Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Volvo_Chrille »

Superbra tips! Köpte kondingar från Elfa och nu funkar det klockrent, bytte även alla lampor i instrumenthuset på samma gång. Får man fråga hur du kom på vad som var trasigt?

//Christian

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Nils Ö »

Kul att kunna vara till nytta.

Jo, först slutade hastighetsmätaren att fungera, och instrumenthuset byttes. Under de varmaste dagarna i somras gick även den nya mätaren sönder. Då provade jag, i brist på bättre, att sätta tillbaka det gamla instrumenthuset. Eftersom de två mätarna betedde sig helt olika antog jag att felet trots allt låg i mätarna och inte någon annanstans (givare, ledningar etc). Och då var det ju bara att skruva isär.

Elektrolytkondensatorer åldras, och man kan väl tänka sig att de extrema temperaturväxlingarna i bilar gör sitt till.

Volvo_Elit
Uppkörning
Inlägg: 313
Blev medlem: 03 feb 2010, 22:59
Kör: Volvo 740 16v-88b
Ort: Helsingborg

Re: Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Volvo_Elit »

Den här guiden bara måste flyttas till FAQ?! Ett av dom vanligaste problemen för 740.

Sitter det inte sådana kondensatorer på VDO också? Bytade instrumenthus förra sommaren men den gamla hastighetsmätaren (även den VDO) fungerade typ första 10 minutrarna för att sedan hoppa ner och upp hela tiden och ibland fick man banka på panelen för att den skulle hoppa upp för att sedan hoppa ner igen. Funderar på om det kanske kan vara detta som e felet.
Min projekttråd: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=26&t=69005" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh :)

Volvo_Elit
Uppkörning
Inlägg: 313
Blev medlem: 03 feb 2010, 22:59
Kör: Volvo 740 16v-88b
Ort: Helsingborg

Re: Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Volvo_Elit »

Kan säga att det inte sitter sådana kondensatorer alls på VDO och dom som fanns mätte jag upp och fann att dom funkade fint : /
Min projekttråd: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=26&t=69005" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh :)

Linder
Uppkörning
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 okt 2006, 15:41
Ort: Norrköping

Re: Reparation av Yazaki hastighetsmätare 740 GL --92

Inlägg av Linder »

Bra skrivet!
Kopierar in till FAQ...
S70 Classic

Skriv svar