Har lite problem med spikningar på kärran och undrar lite vad ni tror om det...
Bilen är som sagt en Classic (-98) och motorn är en B230FK med VX3 kam monterad.
Innan jag började pyssla med den så var den helt original och det första jag gjorde var att stoppa i nåt chip i bränsleboxen (typ tradera chip) och då spikade den som en gris på 0,8bar med 98 oktan.
Nu har jag provat ett BSR chip som kommer från en fylltryckare med boxnummer 0 280 000 937 och boxen i min bil heter
0 280 000 984 och bilen spikar mindre men har spikar till ganska rejält på 2:ans växel och det på 0,9bar
Provade även fulltryckarens box med BSR chippet i och tyckte att bilen EV spikade ANINGEN mindre men den hade även lite annan gång och det speciellt på tomgång (lät mer trimmad eller hur man ska säga, "bluddrigare" gång) men gick absolut inte illa på nåt sätt, möjligen att bilen gick lite ryckigare efter fullt effektuttag när man gasade igen.
Efter en hel dels sökande både här och på google så skall väl FT och FK ha EXAKT samma setup förutom wastegate klockan eller..? visserligen så säljer ju dom flesta firmor olika chipp till lågtryckare och fulltryckare och det verkar ju lite skumt tycker jag om dessa nu skall ha exakt samma system
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
men tillbaka till problemet och det är att den spikar och jag tycker absolut inte att den är slö men inte heller att den är riktigt så pigg som den borde vara på det laddtrycket så min undran är vad tror ni att det är för fel..?
Bränsletryck?
eller kan en ev "trött" turbo orsaka sånt här? turbon drar ingen olja och har heller inga missljud men är troligvis originaltubon och har isåfall gått 33 300 mil.
Eller kan det klena GL avgassystemet vara en bov i dramat, (vet att vi på bilia monterade GL system på både låg/fultryckar om inte kunden specifikt bad om ett turbosystem)