Reparera/konvertera A/C. Dyrt??
Reparera/konvertera A/C. Dyrt??
Har tänkt att reparera A/C'n på min 740 GLE -88. Killen jag pratade med i verkstaden sa att det kunde bli en ganska dyr historia. Han menade på c:a 5000, kanske t.o.m. högre, beroende på om det fanns läckor. Låter detta rimligt??
-
- Färsk användare
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 30 aug 2003, 02:17
- Ort: Gotland, Visby
- Kontakt:
Re:
Var i helskotta provtrycker du för 500 kr? Billigaste företaget här i stan (Visby) skulle ha 1700 kr för att provtrycka systemet, typskrev:Det är helt rimligt, är det många rör som måste bytas eller tom kondensorn så kan det utan problem rusa upp i 15000kr men det behöver ju inte göra det, börja med att provtrycka systemet, det kostar ca 500kr och då får du reda på vad som behöver göras för att få igång allt
Ni bor ju på fel ställe
Det kostade 500 för en koll av systemet här i Blge, men de hade en \"drive\" med att man fick det testet gratis, så jag hade in 740:n på koll, och det skulle kosta 6250:- att laga AC:n inkl konvertering till nya kylmediet, då var kondensorn trasig (verkar vara std på 740...), plus att de skulle byta några torkfilter.
Jag håller på att plocka bort AC:n nu...
Det kostade 500 för en koll av systemet här i Blge, men de hade en \"drive\" med att man fick det testet gratis, så jag hade in 740:n på koll, och det skulle kosta 6250:- att laga AC:n inkl konvertering till nya kylmediet, då var kondensorn trasig (verkar vara std på 740...), plus att de skulle byta några torkfilter.
Jag håller på att plocka bort AC:n nu...
-
- Färsk användare
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 30 aug 2003, 02:17
- Ort: Gotland, Visby
- Kontakt:
Jaha, jag har nu pratar med Kyl & Maskin AB (de som sökter Avanta AC's rep här). 500 kr för att provtrycka, men som jag förstod var det inte med kostnadsförlag på eventuell rep. om något var trasigt. Låter ju rätt billigt, 1700-2000 trodde han på om man skulle ha med kostandsförslag och det var kanske en enklare rep. med i det priset.
Konverteringssatsen till R134A kostar ca 850:- på volvo till din bil, då ingår torkfilter, nåt rör, dekal, o-ringar, nytt munstycke till Evap:en, nya påfyllningsnippeln, Esterolja och lite sånt. D.v.s allt som behövs för att konvertera. Sen tillkommer ju kostnaden för det som är trasigt som sagt... Och fyllning.
500:- för vacuumsugning och fyllning kostar det här (utan kvitto)
500:- för vacuumsugning och fyllning kostar det här (utan kvitto)
Audi S2 Avant -95
-
- Färsk användare
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 30 aug 2003, 02:17
- Ort: Gotland, Visby
- Kontakt:
Re:
Låter *nästan* lönt att åka öve roch greja det vid erskrev:Konverteringssatsen till R134A kostar ca 850:- på volvo till din bil, då ingår torkfilter, nåt rör, dekal, o-ringar, nytt munstycke till Evap:en, nya påfyllningsnippeln, Esterolja och lite sånt. D.v.s allt som behövs för att konvertera. Sen tillkommer ju kostnaden för det som är trasigt som sagt... Och fyllning.
500:- för vacuumsugning och fyllning kostar det här (utan kvitto)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 10 feb 2003, 16:56
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re:
skrev:I Göteborg kan man få provtryckt gratis
var gör man detta? Måste kolla upp AC:n i 760:an, den läcker någonstans varför den tvingats att kopplas ur (remmen borttagen till pumpen). Vore kul att veta vart den jävlas.
Tidigare bil: Volvo 704-628 testbil
Utslängd ur garaget: Ford sierra 2,01 CLX sedan-90 SKITBIL!
Kvar: 1: Ford Anglia 100E Standard -55, c:a 3450 mil sedan ny.
+ Renault 5 TS LeCar -85 som bruksis/slit o släng-bil
*specialist på att skaffa ovanliga bilar/fordon!! Gärna rariteter*
Utslängd ur garaget: Ford sierra 2,01 CLX sedan-90 SKITBIL!
Kvar: 1: Ford Anglia 100E Standard -55, c:a 3450 mil sedan ny.
+ Renault 5 TS LeCar -85 som bruksis/slit o släng-bil
*specialist på att skaffa ovanliga bilar/fordon!! Gärna rariteter*
Re:
skrev:skrev:I Göteborg kan man få provtryckt gratis
var gör man detta? Måste kolla upp AC:n i 760:an, den läcker någonstans varför den tvingats att kopplas ur (remmen borttagen till pumpen). Vore kul att veta vart den jävlas.
Jag var hos ett företag på Gamlestadsvägen. Expertkyl eller något sånt heter dom. Var där förra sommaren...och ska snart dit igen för skiten har läckt ut igen
940T -94
kondensorn brukar börja läcka på 700/900. alltid bra att byta den när den gått mer än ca 7-10 år och ac slutat funka. inte sällan är det hål på något/några av rören heller. på 740 går rören en sväng onder bilen framtill vilket gör den lika utsatta som tutan.
provtryck systemet och/eller fyll med spårmedel för att se var läckan är. byt det som behövs och fyll på nytt. eventuell konvertering kan tillkomma.
var glad att ni inte ha 850 med ac problem. då hade ni säkerligen behövt riva ut halva inredningen och brädan för att byta evapen...
provtryck systemet och/eller fyll med spårmedel för att se var läckan är. byt det som behövs och fyll på nytt. eventuell konvertering kan tillkomma.
var glad att ni inte ha 850 med ac problem. då hade ni säkerligen behövt riva ut halva inredningen och brädan för att byta evapen...
kör 945T aut och 945T man, 1998
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1277
- Blev medlem: 11 feb 2003, 23:55
- Ort: Växjö Medlemsnummer: 2
- Kontakt:
jag bytte precis min kondensor + provtryck och påfyllning... 3500 inkl allt.
Kondensorn är alltså kylaren som sitter framför motorns kylare. Den brukar tydligen gå sönder ner till vänster.
Kom ihåg! Alla seriösa AC-fixare provtrycker innan de fyller på med ny gas. Gasen kostar 500:- per kilo (det krävs precis under ett kilo på 940).
Anlita inte nån som inte felsöker systemet ordentligt. (Talar av egen erfarenhet, 1000:- i sjön...)
Kondensorn är alltså kylaren som sitter framför motorns kylare. Den brukar tydligen gå sönder ner till vänster.
Kom ihåg! Alla seriösa AC-fixare provtrycker innan de fyller på med ny gas. Gasen kostar 500:- per kilo (det krävs precis under ett kilo på 940).
Anlita inte nån som inte felsöker systemet ordentligt. (Talar av egen erfarenhet, 1000:- i sjön...)
De ska va gott o leva, annars kan de kvitta
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3034
- Blev medlem: 12 jan 2003, 23:03
- Kör: BMW 530d-00
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
min Ecc var ny konverterad när jag köpte bilen,, har 2st kvitton Ett på 8000kr då det mesta byttes och sedan fylldes det med det nya medlet 134 sedan efter 1,5år skar AC pumpen så den byttes och systemet fylddes igen och kostade denna gång 4500kr..
alt detta gjort på Volvo i Borås..den senare reparationen var 15dagar innan jag köpte bilen
att jag sedan fick köpa hela bilen för 12,000kr gjorde inte mig ledsen,,,
MVH Fredde..
alt detta gjort på Volvo i Borås..den senare reparationen var 15dagar innan jag köpte bilen
att jag sedan fick köpa hela bilen för 12,000kr gjorde inte mig ledsen,,,
MVH Fredde..
Jag har haft minst sagt varierande erfarenheter av priser på ac-arbeten.
Det andra stället jag besökte var IMAB Motor i Sundsvall.
De provtryckte för 250 :- med ett nedslående resultat.
Kondensorn var paj plus att tre slangar måste bytas. (Det måste vara häftiga slangar efterssom de kostade 700 spänn styck).
Konverteringskittet låg runt 6-700 kr. Ny gas ungefär samma.
Notan där skulle landa på 8100 kr.
På Volvo i Timrå tittade de frågande på mig; Konvertera? Det finns inget sådant. Vi måste bygga om hela anläggningen för 15 - 20 000 kronor.
Efteråt ringde jag på Volvo i Sundsvall och berättade vad resultatet hade gett på provtryckningen och att jag ville ha konverterat.
Killen sa som så att han var lite osäker (Han ville gärna provtrycka själv) men att det skulle landa på 8-9000 kr.
Frågan är då; Är Volvo i Timrå bara dumma eller vill dom inte ha med en 740 att göra?
Nästa fråga är; IMAB Motor är någon form av återförsäljare för Volvo, så vart bör man vända sig om det är samma pris? Volvo eller IMAB?
Det andra stället jag besökte var IMAB Motor i Sundsvall.
De provtryckte för 250 :- med ett nedslående resultat.
Kondensorn var paj plus att tre slangar måste bytas. (Det måste vara häftiga slangar efterssom de kostade 700 spänn styck).
Konverteringskittet låg runt 6-700 kr. Ny gas ungefär samma.
Notan där skulle landa på 8100 kr.
På Volvo i Timrå tittade de frågande på mig; Konvertera? Det finns inget sådant. Vi måste bygga om hela anläggningen för 15 - 20 000 kronor.
Efteråt ringde jag på Volvo i Sundsvall och berättade vad resultatet hade gett på provtryckningen och att jag ville ha konverterat.
Killen sa som så att han var lite osäker (Han ville gärna provtrycka själv) men att det skulle landa på 8-9000 kr.
Frågan är då; Är Volvo i Timrå bara dumma eller vill dom inte ha med en 740 att göra?
Nästa fråga är; IMAB Motor är någon form av återförsäljare för Volvo, så vart bör man vända sig om det är samma pris? Volvo eller IMAB?
Volvo 744 TIC B230FT ABS AC -89
Volvo i Timrå måste vara lite dumma, vill man ha gjort utöver standard grejer så måste man kunna en del själv, och ska man ha någon reservdel utöver det vanliga så får man själv fixa fram ett ordernummer från Vadis eller från forumet, på Volvo här istan kan dom inte så specielt mycket om det är lite mer avancerat, det är min erfarenhet iaf
Vet inte vad du har för bil men till min bil bytte jag ena av dom långa slangarna som är över 1meter lång och den kostade bara 485kr så jag vet inte vad det kan vara för slangarar som kostar 700kr, låter lite väl häftigt tycker jag.
Och skulle jag renovera min AC så skulle jag inte vända mig till Volvo iaf utan till någon firma som håller på med det hela dagarna.
Ett tips är att du byter alla slangar mm själv även om firman du går till inte rekomenderar det, dom vill bara ha mer timmar på jobbet och det är inte svårt, bara en o-ring i varje rör/slang anslutning som du smörjer in först med ester olja som du får med när du köper konverterings kittet
Vet inte vad du har för bil men till min bil bytte jag ena av dom långa slangarna som är över 1meter lång och den kostade bara 485kr så jag vet inte vad det kan vara för slangarar som kostar 700kr, låter lite väl häftigt tycker jag.
Och skulle jag renovera min AC så skulle jag inte vända mig till Volvo iaf utan till någon firma som håller på med det hela dagarna.
Ett tips är att du byter alla slangar mm själv även om firman du går till inte rekomenderar det, dom vill bara ha mer timmar på jobbet och det är inte svårt, bara en o-ring i varje rör/slang anslutning som du smörjer in först med ester olja som du får med när du köper konverterings kittet
Tack!
Tack för alla förslag! Skall lämna bilen på verkstad på måndag. Killen skulle återkomma med prisförslag i mitten av veckan.
Slutet inte gott :(
Idag var bilen hos verkstaden, och där konstaterades att det var några delar i kondensatorn som var kassa, så snubben konstaterade att c:a 7000 skulle bli minimum för att konvertera, reparera och fylla på gas, så då sade jag stop direkt. Felsökningen får jag betala, men den var relativt billig, c:a 600 spänn...
Det var otur
Men jag tycker det lät dyrt, när jag konverterade min ECC så frågade jag för skoj skull vad en ny kondensor och en kopressor skulle kosta, och fick svaret att en ny kompressor skulle kosta 6000kr och en ny kondensor 2500kr
Så 7000kr låter dyrt i mina öron iaf, måste ju vara en extrem timtid
Men jag tycker det lät dyrt, när jag konverterade min ECC så frågade jag för skoj skull vad en ny kondensor och en kopressor skulle kosta, och fick svaret att en ny kompressor skulle kosta 6000kr och en ny kondensor 2500kr
Så 7000kr låter dyrt i mina öron iaf, måste ju vara en extrem timtid
Det här med AC verkar vara svårt.Skrev en tråd för inte så länge sedan om Gasol i ECC och blev nästan idiot förklarad.
Har förkovrat mig i ämnet på internet och har väl skippat Gasol men jag tror att det funkar utan risker och utan problem.
OM ni har problem kan ni göra som jag har gjort.Fyll på med kylspray
från ELFA.och fyll på med ester olja för säkerhetskull.Ester olja går att ha till både R12 och R134.Kostnad 200 om året
Har förkovrat mig i ämnet på internet och har väl skippat Gasol men jag tror att det funkar utan risker och utan problem.
OM ni har problem kan ni göra som jag har gjort.Fyll på med kylspray
från ELFA.och fyll på med ester olja för säkerhetskull.Ester olja går att ha till både R12 och R134.Kostnad 200 om året