Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Jag tänkte kolla om det finns intresse för delar jag har tänkt börja tillverka till min egen bil som jag isåfall kan göra flera av när ändå alla mått och mallar är framtagna?
Bilder och illustrationer fins i min projekttråd, mest på dom sista sidorna
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159545" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag isåfall kan tillverka är länkarmar och bärarmar fram.
Tillexempel
Casterstag med uniball i ena änden, och justerbar längd i båda ändar, behåller bussningarna i främre delen pga komforten och ljudnivån.
Även Bärarmen kan jag göra, med uniball i den inre delen, alltså justerbar camber, samt lite upprätad spindelled så bilen går att sänka lite till
Bäst blir att kombinera båda länkarmarna, så blir det stabilast.
Gör även adapterplatta mellan spindelled och själva spindeln, det ger fruktansvärt många fördelar. Särskillt på en mycket sänkt bil där många vinklar och egenskaper blir helt fel.
Adaptrarna kräver uniball till styrleden, och det gör att även styrvinkeln blir justerbar, samt att det kommer finnas 2 olika lägen att sätta leden i, det som ändras är ackerman vinkeln, ena läget blir som original, det andra blir "parallellsteer" alltså optimalt för drifting, går även att kompensera för om man vill köra med toe-out.
Kan även göra coilovers till 960 spindlarna, (passar på 740/940) fördelen med 960 är att man kan göra bilen ca 8cm lägre utan att byta fjädrar eller dämpare.
Till bakvagnen bör man ha justerbara momentstag om man sänkt bilen mycket, dom görs med uniballs i båda ändar, dock blir det klart högre ljudnivå.
Går eventuellt att göra med en bussning, jag har inte tittar på det ännu.
Priser är svårt att sätta eftersom jag inte har gjort någonting klart ännu och det mest är intressekoll, men det blir klart billigare än någonting annat som går att få tag på. Plus att ni slipper lägga ner flera veckors arbete på att mäta, räkna och skissa som jag har gjort
Bilder och illustrationer fins i min projekttråd, mest på dom sista sidorna
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159545" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag isåfall kan tillverka är länkarmar och bärarmar fram.
Tillexempel
Casterstag med uniball i ena änden, och justerbar längd i båda ändar, behåller bussningarna i främre delen pga komforten och ljudnivån.
Även Bärarmen kan jag göra, med uniball i den inre delen, alltså justerbar camber, samt lite upprätad spindelled så bilen går att sänka lite till
Bäst blir att kombinera båda länkarmarna, så blir det stabilast.
Gör även adapterplatta mellan spindelled och själva spindeln, det ger fruktansvärt många fördelar. Särskillt på en mycket sänkt bil där många vinklar och egenskaper blir helt fel.
Adaptrarna kräver uniball till styrleden, och det gör att även styrvinkeln blir justerbar, samt att det kommer finnas 2 olika lägen att sätta leden i, det som ändras är ackerman vinkeln, ena läget blir som original, det andra blir "parallellsteer" alltså optimalt för drifting, går även att kompensera för om man vill köra med toe-out.
Kan även göra coilovers till 960 spindlarna, (passar på 740/940) fördelen med 960 är att man kan göra bilen ca 8cm lägre utan att byta fjädrar eller dämpare.
Till bakvagnen bör man ha justerbara momentstag om man sänkt bilen mycket, dom görs med uniballs i båda ändar, dock blir det klart högre ljudnivå.
Går eventuellt att göra med en bussning, jag har inte tittar på det ännu.
Priser är svårt att sätta eftersom jag inte har gjort någonting klart ännu och det mest är intressekoll, men det blir klart billigare än någonting annat som går att få tag på. Plus att ni slipper lägga ner flera veckors arbete på att mäta, räkna och skissa som jag har gjort
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Låter riktigt riktigt lovande Jag kommer definitivt handla när du får igång "produktionen"
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Det är ju helt beroende på pris, men sånadär distanser för spindelled och styrstag är intressant
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Priset är svårt, men det märker jag ju när jag gör andra uppsättningen hur mycket tid jag får lägga på det, första uppsättningen tar ju alltid enorm tid, så det skulle bli snuskigt dyrt, men den notan åker jag ju på själv
Sen materialkostnaden får man ju samt vad vattenskärning och liknande kostar som jag inte kan göra själv.
Slutligen så lämnar jag inte ifrån mig något som inte ser bra ut, så allt måste elförzinkas och liknade.
Men jag återkommer med bilder när det finns någonting att visa upp =)
Sen materialkostnaden får man ju samt vad vattenskärning och liknande kostar som jag inte kan göra själv.
Slutligen så lämnar jag inte ifrån mig något som inte ser bra ut, så allt måste elförzinkas och liknade.
Men jag återkommer med bilder när det finns någonting att visa upp =)
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Okej, men som sagt distansen är jag åtminstone intresserad av om det inte skulle bli tokdyrt.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 14 sep 2009, 07:55
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Låter väldigt intressant. lägg upp bilder sen när du har något färdigt
GJ!
GJ!
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
skulle va intresserad av ett par coilovers fram till 960 95.. men de beror lite på pris
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Vad är det du är ute efter, väghållningen, eller bara en bil som är justerbar i höjdled?855micke skrev:skulle va intresserad av ett par coilovers fram till 960 95.. men de beror lite på pris
Det finns ju endel vettiga coilovers att köpa, men vill man ha väghållningen så bör man ju välja några vettiga dämpare.
jag kan göra coilovers för ca 5000:-paret sen passar original 740/940 dämpare i, samt att fjädrar får man köpa efter behov. ca 700:- styck
använder du sen distansplattorna som jag ska göra så blir bilen automatiskt ca 8cm lägre, och sen går den att sänka upp till 10-12cm ytterligare med justeringen på coiloversen
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
är ju ute efter så bra väghållnings som möjligt. hade tänkt köpa mig ett par sånna coilovers till v70 o s70 från ge motorsport men är ltie tveksam till dom.. dom går ju på 4 så de känns de att man lika gärna kan lägga till lite pengar o få nåt rejält, hade en 940 diesel med bilstien fram o bak o sänkfjädrar o tyckte de va sjukt bra väghållning i den.. o då passar ju dom i coiloversna du bygger. för har redan nya bilstien bak till 960in. men så klart vill ja ju ha möjlighet o kunna ställa rätt mkt också höjd mässigt o 12cm räcker ju gott o väl! vad är det exakt som ingår för 5000 i så fall? är det sådan fjäderben du byggt till din bil förutom dämpare o fjäder?dannej skrev:Vad är det du är ute efter, väghållningen, eller bara en bil som är justerbar i höjdled?855micke skrev:skulle va intresserad av ett par coilovers fram till 960 95.. men de beror lite på pris
Det finns ju endel vettiga coilovers att köpa, men vill man ha väghållningen så bör man ju välja några vettiga dämpare.
jag kan göra coilovers för ca 5000:-paret sen passar original 740/940 dämpare i, samt att fjädrar får man köpa efter behov. ca 700:- styck
använder du sen distansplattorna som jag ska göra så blir bilen automatiskt ca 8cm lägre, och sen går den att sänka upp till 10-12cm ytterligare med justeringen på coiloversen
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Har du framdämpare redan?855micke skrev:är ju ute efter så bra väghållnings som möjligt. hade tänkt köpa mig ett par sånna coilovers till v70 o s70 från ge motorsport men är ltie tveksam till dom.. dom går ju på 4 så de känns de att man lika gärna kan lägga till lite pengar o få nåt rejält, hade en 940 diesel med bilstien fram o bak o sänkfjädrar o tyckte de va sjukt bra väghållning i den.. o då passar ju dom i coiloversna du bygger. för har redan nya bilstien bak till 960in. men så klart vill ja ju ha möjlighet o kunna ställa rätt mkt också höjd mässigt o 12cm räcker ju gott o väl! vad är det exakt som ingår för 5000 i så fall? är det sådan fjäderben du byggt till din bil förutom dämpare o fjäder?dannej skrev:Vad är det du är ute efter, väghållningen, eller bara en bil som är justerbar i höjdled?855micke skrev:skulle va intresserad av ett par coilovers fram till 960 95.. men de beror lite på pris
Det finns ju endel vettiga coilovers att köpa, men vill man ha väghållningen så bör man ju välja några vettiga dämpare.
jag kan göra coilovers för ca 5000:-paret sen passar original 740/940 dämpare i, samt att fjädrar får man köpa efter behov. ca 700:- styck
använder du sen distansplattorna som jag ska göra så blir bilen automatiskt ca 8cm lägre, och sen går den att sänka upp till 10-12cm ytterligare med justeringen på coiloversen
Om inte så välja bilstein sprint eller något annat som är kortare än original, det gör det enklare med coilovers.
Ja, det stämmer, blir likadana coilovers, det som ingår är färdigbyggda rör helt enkelt, det du behöver sen är övre fjädertallrik, typ denna http://www.rallyboutique.com/produktbil ... 101-60.htm" onclick="window.open(this.href);return false; (430:- st) sen behöver du huvudfjäder 650:- st, och förmodligen hjälpfjäder och mellanläggsring, alltså totalt grejer för 3000:- till, + dämpare
Sen är det ju inte fel att komplettera med justerbara fjäderbenslagring typ denna 1500:- styck http://www.samsteffansson.se/products/i ... VO0013.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hedlund
- Uppkörning
- Inlägg: 685
- Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
- Kör: 3st 740, 1st V70nR
- Ort: Värmland
- Kontakt:
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Intresse finns allt, blir inga coilovers till nuvarande bilen. Men adapterplattorna är jag intresserad av.
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Justerbar camber och distansen till spindeln vore ju inte fel.
Volvo 940 Turbo 1997
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Såhär långt har jag kommit på adapter/distans-plattona
(Alutbiten är bara första teste jag gjorde så måtten stämmer)
Bitarna är gjorda i verktygsstål, och är riktigt segt och hårt, listpris för vad dom kostat hittils är 1084:- styck, sen ska hålen fräsat och allt ska putsas, och därefter ytbehandlas.
Men det blir ganska snyggt =)
(Alutbiten är bara första teste jag gjorde så måtten stämmer)
Bitarna är gjorda i verktygsstål, och är riktigt segt och hårt, listpris för vad dom kostat hittils är 1084:- styck, sen ska hålen fräsat och allt ska putsas, och därefter ytbehandlas.
Men det blir ganska snyggt =)
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Bara justebar camber utan casterstaget blir lite svårt.Jens.L skrev:Justerbar camber och distansen till spindeln vore ju inte fel.
Isåfall måste du ha även casterstaget.
alternativt köra med justerbar övre topplagring.
Har du mycket sänkt bil så ökar cambern något med dom här plattorna, och framförallt så löser dom det största problemet att cambern inte minskar när bilen kränger eller fjädrar. Det är det viktigaste av allt, som det är original så har man bra camber när bilen står stilla, men sen när man kör hårt så får man en positiv camber (fel håll alltså) och det är ju precis tvärtemot vad man vill ha.
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Klipper in lite bilder och utförligare beskrivning med ungefärliga priser
Jag tänkte kolla om det finns intresse för delar jag har tänkt börja tillverka till min egen bil som jag isåfall kan göra flera av när ändå alla mått och mallar är framtagna?
Bilder och illustrationer finns i min projekttråd, mest på dom sista sidorna
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159545" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag isåfall kan tillverka är länkarmar och bärarmar fram.
Tillexempel
Casterstag med uniball i ena änden, och justerbar längd i båda ändar, behåller bussningarna i främre delen pga komforten och ljudnivån.
Även Bärarmen kan jag göra, med uniball i den inre delen, alltså justerbar camber, samt lite upprätad spindelled så bilen går att sänka lite till
Bäst blir att kombinera båda länkarmarna, så blir det stabilast.
Gör även adapterplatta mellan spindelled och själva spindeln, det ger fruktansvärt många fördelar. Särskillt på en mycket sänkt bil där många vinklar och egenskaper blir helt fel.
Jag tänkte kolla om det finns intresse för delar jag har tänkt börja tillverka till min egen bil som jag isåfall kan göra flera av när ändå alla mått och mallar är framtagna?
Dessa adaptrar löser det största problemet med 700-900 serien, nämligen lutningen på bärarmarna när man sänker mycket (vinkeln mellan fjäderben och bärarm får aldrig vara över 90grader)
Det gör att bilen kan ha bra camber när den står stilla, men när man kör hårt så bilen kränger eller hjulen fjädrar in, så minskar cambern, så pass att den kan bli positiv, alltså helg galet om man vill ha fäste, märker du att däcken slits på utsidan utanför slitbanan så är det därför. Adaptrarna löser detta.
Adaptrarna kräver uniball till styrleden, och det gör att även styrvinkeln blir justerbar, samt att det kommer finnas 2 olika lägen att sätta leden i, det som ändras är ackerman vinkeln, ena läget blir som original, det andra blir "parallellsteer" alltså optimalt för drifting, går även att kompensera för om man vill köra med toe-out.
Kan även göra coilovers till 960 spindlarna, (passar på 740/940) fördelen med 960 är att man kan göra bilen ca 8cm lägre utan att byta fjädrar eller dämpare.
Till bakvagnen bör man ha justerbara momentstag om man sänkt bilen mycket, dom görs med uniballs i båda ändar, dock blir det klart högre ljudnivå.
Går eventuellt att göra med en bussning, jag har inte tittar på det ännu.
Ni som är intresserade av väghållning bör verkligen titta på adapterplattorna jag tagit fram, som jag ser det så är dom nästan viktigare än vettiga dämpare, det är alltså det absolut första man bör åtgärda på bilen efter man har sänkt.
Som jag skrivit tidigare, det finns 2 inställningar, en för standard ackerman, och en inställning som är anpassad för drifting, där styrvinkeln är ställbar så man helt enkelt ökar styrvinkeln steglöst till där dom precis nuddar chassit, därmed får man även något snabbare styrning
Lite ungefärliga priser
Coilovers utan dämpare och fjädrar 5000:- paret originaldämpare och motsvarande passar
Ca 3000:- tillkommer för fjädrar, hjälpfjädrar, mallanring och topplagring osv.
Vill man åka riktigt lågt så är det 960 spindlar som gäller, hittar man begagnade för ca 1000:-
Adapterplattor 3000:- paret, 2st M14 uniball tillkommer
Bärarm och casterstag ca 3000:- med alla hylsor och bultar som behövs, en M16 och M14 uniball tillkommer per sida
Justerbar topplagring (vridbar) finns att köpa för 1500:- stycket
dannnej@hotmail.com
Nedan kommer lite bilder på hur det ser ut under byggets gång.
Coilovers fram med 960 spindel
Adaptrarna vattenskurna i verktygsstål, hålen ska fräsas och sen ska dom ytbehandlas
Justerbara momentstag med uniballs, för att ställa pinjongvinkeln
Förstärkt bakvagnbrygga med justeringsmöjlighet för infallsvinkeln på momentstagen, ett måste på mycket sänkt bil, eller om man vill ställa för max fäste (4link eller stege princip), Löser även en hel del problem med "hjulhopp"
Klämhylsor till bärarmar och länkarmar fram med justering och uniballs.
Maximal caster, ca 15 grader
Färdiga resultatet med coilovers
Jag tänkte kolla om det finns intresse för delar jag har tänkt börja tillverka till min egen bil som jag isåfall kan göra flera av när ändå alla mått och mallar är framtagna?
Bilder och illustrationer finns i min projekttråd, mest på dom sista sidorna
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159545" onclick="window.open(this.href);return false;
Det jag isåfall kan tillverka är länkarmar och bärarmar fram.
Tillexempel
Casterstag med uniball i ena änden, och justerbar längd i båda ändar, behåller bussningarna i främre delen pga komforten och ljudnivån.
Även Bärarmen kan jag göra, med uniball i den inre delen, alltså justerbar camber, samt lite upprätad spindelled så bilen går att sänka lite till
Bäst blir att kombinera båda länkarmarna, så blir det stabilast.
Gör även adapterplatta mellan spindelled och själva spindeln, det ger fruktansvärt många fördelar. Särskillt på en mycket sänkt bil där många vinklar och egenskaper blir helt fel.
Jag tänkte kolla om det finns intresse för delar jag har tänkt börja tillverka till min egen bil som jag isåfall kan göra flera av när ändå alla mått och mallar är framtagna?
Dessa adaptrar löser det största problemet med 700-900 serien, nämligen lutningen på bärarmarna när man sänker mycket (vinkeln mellan fjäderben och bärarm får aldrig vara över 90grader)
Det gör att bilen kan ha bra camber när den står stilla, men när man kör hårt så bilen kränger eller hjulen fjädrar in, så minskar cambern, så pass att den kan bli positiv, alltså helg galet om man vill ha fäste, märker du att däcken slits på utsidan utanför slitbanan så är det därför. Adaptrarna löser detta.
Adaptrarna kräver uniball till styrleden, och det gör att även styrvinkeln blir justerbar, samt att det kommer finnas 2 olika lägen att sätta leden i, det som ändras är ackerman vinkeln, ena läget blir som original, det andra blir "parallellsteer" alltså optimalt för drifting, går även att kompensera för om man vill köra med toe-out.
Kan även göra coilovers till 960 spindlarna, (passar på 740/940) fördelen med 960 är att man kan göra bilen ca 8cm lägre utan att byta fjädrar eller dämpare.
Till bakvagnen bör man ha justerbara momentstag om man sänkt bilen mycket, dom görs med uniballs i båda ändar, dock blir det klart högre ljudnivå.
Går eventuellt att göra med en bussning, jag har inte tittar på det ännu.
Ni som är intresserade av väghållning bör verkligen titta på adapterplattorna jag tagit fram, som jag ser det så är dom nästan viktigare än vettiga dämpare, det är alltså det absolut första man bör åtgärda på bilen efter man har sänkt.
Som jag skrivit tidigare, det finns 2 inställningar, en för standard ackerman, och en inställning som är anpassad för drifting, där styrvinkeln är ställbar så man helt enkelt ökar styrvinkeln steglöst till där dom precis nuddar chassit, därmed får man även något snabbare styrning
Lite ungefärliga priser
Coilovers utan dämpare och fjädrar 5000:- paret originaldämpare och motsvarande passar
Ca 3000:- tillkommer för fjädrar, hjälpfjädrar, mallanring och topplagring osv.
Vill man åka riktigt lågt så är det 960 spindlar som gäller, hittar man begagnade för ca 1000:-
Adapterplattor 3000:- paret, 2st M14 uniball tillkommer
Bärarm och casterstag ca 3000:- med alla hylsor och bultar som behövs, en M16 och M14 uniball tillkommer per sida
Justerbar topplagring (vridbar) finns att köpa för 1500:- stycket
dannnej@hotmail.com
Nedan kommer lite bilder på hur det ser ut under byggets gång.
Coilovers fram med 960 spindel
Adaptrarna vattenskurna i verktygsstål, hålen ska fräsas och sen ska dom ytbehandlas
Justerbara momentstag med uniballs, för att ställa pinjongvinkeln
Förstärkt bakvagnbrygga med justeringsmöjlighet för infallsvinkeln på momentstagen, ett måste på mycket sänkt bil, eller om man vill ställa för max fäste (4link eller stege princip), Löser även en hel del problem med "hjulhopp"
Klämhylsor till bärarmar och länkarmar fram med justering och uniballs.
Maximal caster, ca 15 grader
Färdiga resultatet med coilovers
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
hur mycke har du i markfrigång där?
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Ingen aning, men det är ju bara att räkna utifrån original.micke999 skrev:hur mycke har du i markfrigång där?
1cm mellan skärm och fälg och 17" fälg
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
vad är de orginal då hehedannej skrev:Ingen aning, men det är ju bara att räkna utifrån original.micke999 skrev:hur mycke har du i markfrigång där?
1cm mellan skärm och fälg och 17" fälg
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Kommer gärna fram å kikar på prylarna på nån banträff isommar, är väl framför allt framvagnsdelar man är intresserad av.
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Självklart, får hoppas att allting sitter på plats vid det laget =)
-
- Uppkörning
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
- Kör: 945 LTT -97
- Ort: Strömsund
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
adaptrarna som sitter under spindeln hur går det för dig med dom ?? E intresserad på dom
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.
PV 544 -64 Original.
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Mina egna ska vara färdiga i morgon har han som fräser lovat, det har varit ganska krabbigt.Volvo_Real_Power skrev:adaptrarna som sitter under spindeln hur går det för dig med dom ?? E intresserad på dom
Men förmodligen kommer jag göra en annan modell av dom som ska säljas, helt enkelt för att få ner priset, mina hamnar nästan på 2000:- paret och sen tillkommer 2 stycken uniballs.
Testkörs på gatebil mantorp =)
Kom och titta!
-
- Uppkörning
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
- Kör: 945 LTT -97
- Ort: Strömsund
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
dannej skrev:Mina egna ska vara färdiga i morgon har han som fräser lovat, det har varit ganska krabbigt.Volvo_Real_Power skrev:adaptrarna som sitter under spindeln hur går det för dig med dom ?? E intresserad på dom
Men förmodligen kommer jag göra en annan modell av dom som ska säljas, helt enkelt för att få ner priset, mina hamnar nästan på 2000:- paret och sen tillkommer 2 stycken uniballs.
Testkörs på gatebil mantorp =)
Kom och titta!
Okey när tror du att det kommer att finnas några för försäljning då? =)
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.
PV 544 -64 Original.
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Klipper in bilder från min projekttråd
Adapterplattorna till styrningen klara, valmöjlighet mellan true ackeman och paralell steer, samt justerbar styrvinkel
Här är hela paketet på plats
Annan bild på samma sak
Framvagnen sett underifrån
Adapterplattorna till styrningen klara, valmöjlighet mellan true ackeman och paralell steer, samt justerbar styrvinkel
Här är hela paketet på plats
Annan bild på samma sak
Framvagnen sett underifrån
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
- Kör: Massor bilar
- Ort: Östergötland
Re: Intressekoll för väghållnings produkter 740/940/960
Riktigt fina grejjer inte aktuellt för mig just nu, men kan bli senare.
Såg ut att funka rätt bra på mantorp park förra helgen?!
Såg ut att funka rätt bra på mantorp park förra helgen?!