Hejsan
håller på att ta en motor från en volvo 240 med en b230F motor med LH 2.4 system.
det jag undrar över är om själva spakstället till växellådan skiljer sig något från volvo 740, det är samma låda och allt, bara spakstället jag undrar om det är samma.
hur lossar man spakstället från växellådan?
är det samma längd på kopplingsvajern på volvo 240 och 740? är som sagt m47.
tacksam för alla svar.
/S
Spakställ på volvo 240 till 740 M47 Låda
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Re: Spakställ på volvo 240 till 740 M47 Låda
Ja, spakstället skiljer sig mellan 7/940 och 240 så till vida att 240 har en U-profil som spaken sitter i medan 7 och 940 har fyra-sex stycken små rör mellan lådan och spakens kulled. Längden på spakställen kan jag dock inte uttala mig om då jag inte mätt och jämfört.
Spakställen är mycket lätta att lossa från lådorna, de sitter bara med de fyra övre M10-M12-skruvarna som håller ihop femmans hus med resten av lådan, jag minns inte vilken size det är på skruvskallarna men gissar på runt mellan 16 och 19 mm.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kopplingsvajrarna vet jag tyvärr inte heller men de har i alla fall inte samma artikelnummer.
Spakställen är mycket lätta att lossa från lådorna, de sitter bara med de fyra övre M10-M12-skruvarna som håller ihop femmans hus med resten av lådan, jag minns inte vilken size det är på skruvskallarna men gissar på runt mellan 16 och 19 mm.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kopplingsvajrarna vet jag tyvärr inte heller men de har i alla fall inte samma artikelnummer.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!
Re: Spakställ på volvo 240 till 740 M47 Låda
Själva spakstället sitter utöver skruvarna fast i någon sorts kula, hur lossar man den från det?
mvh
/S
mvh
/S
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Re: Spakställ på volvo 240 till 740 M47 Låda
Humm, nu blir jag lite brydd... Vad är det för kula som jag har glömt bort?? För du menar inte kulleden till växelföraren väl? Den är bara att bända/pilla bort den fjädrande plåthylsan över och skjuta den bakåt och sedan med ett dorn knacka ur låssprinten.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!
Re: Spakställ på volvo 240 till 740 M47 Låda
det var den jag menade, kunde inte namnet, tackar så väldigt mycket för hjälpen ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
med vänliga hälsningar
Sour
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
med vänliga hälsningar
Sour
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Re: Spakställ på volvo 240 till 740 M47 Låda
Jaså! Så bra! Jag glömde ju att även växelföraren får bytas pga. annan längd... Ursäkta! Jag kom förresten på en sak till om du inte redan märkt det: om du har 2.4 på 740:n som lådan ska monteras på och du inte ska flytta över din gamla sprängkåpa så får du kapa, fila eller fräsa upp ett hål för svänghjulsgivaren. Ingen match att göra det dock, sprängkåpan har redan formen ingjuten så det är bara att börja härja!
Kolla på sprängkåpans insida så ser du hur det ser ut.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!