744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
- viktor_lkpg
- Uppkörning
- Inlägg: 562
- Blev medlem: 06 mar 2008, 22:07
- Ort: linköping/sturefors
744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
tjena vart lite osäker över en grej tänkte bäst o kolla om någon testat förut.
som vissa vet har jag en 745a gl som går dåligt tordde det var lmm så köpte en av en klass kompis kompis mötte upp han nere på valdemasvik träffen i lördags köpte den han sa bara att den suttit på en 740 när jag skulle testa idag så upptäkte jag att det var en 3"lmm som allso inte passar på min (lmmen är troligen från en 740 glt)
en polare är sugen på den han har en 944 93a turbo
3" tummarn har slutnummer 010
940n har antagligen 016
så frågan är funkar det?
Mvh viktor
som vissa vet har jag en 745a gl som går dåligt tordde det var lmm så köpte en av en klass kompis kompis mötte upp han nere på valdemasvik träffen i lördags köpte den han sa bara att den suttit på en 740 när jag skulle testa idag så upptäkte jag att det var en 3"lmm som allso inte passar på min (lmmen är troligen från en 740 glt)
en polare är sugen på den han har en 944 93a turbo
3" tummarn har slutnummer 010
940n har antagligen 016
så frågan är funkar det?
Mvh viktor
-
- Uppkörning
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
- Kör: 945 LTT -97
- Ort: Strömsund
Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
viktor_lkpg skrev:tjena vart lite osäker över en grej tänkte bäst o kolla om någon testat förut.
som vissa vet har jag en 745a gl som går dåligt tordde det var lmm så köpte en av en klass kompis kompis mötte upp han nere på valdemasvik träffen i lördags köpte den han sa bara att den suttit på en 740 när jag skulle testa idag så upptäkte jag att det var en 3"lmm som allso inte passar på min (lmmen är troligen från en 740 glt)
en polare är sugen på den han har en 944 93a turbo
3" tummarn har slutnummer 010
940n har antagligen 016
så frågan är funkar det?
Mvh viktor
Det borde inte vara något problem då båda har LH 2.4 som sprut.
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.
PV 544 -64 Original.
- viktor_lkpg
- Uppkörning
- Inlägg: 562
- Blev medlem: 06 mar 2008, 22:07
- Ort: linköping/sturefors
Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
Volvo_Real_Power skrev:viktor_lkpg skrev:tjena vart lite osäker över en grej tänkte bäst o kolla om någon testat förut.
som vissa vet har jag en 745a gl som går dåligt tordde det var lmm så köpte en av en klass kompis kompis mötte upp han nere på valdemasvik träffen i lördags köpte den han sa bara att den suttit på en 740 när jag skulle testa idag så upptäkte jag att det var en 3"lmm som allso inte passar på min (lmmen är troligen från en 740 glt)
en polare är sugen på den han har en 944 93a turbo
3" tummarn har slutnummer 010
940n har antagligen 016
så frågan är funkar det?
Mvh viktor
Det borde inte vara något problem då båda har LH 2.4 som sprut.
kanoners!
tack så mycket.
Mvh viktor
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
- Kör: 945 Turbo
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
Sant?Volvo-Jocke skrev:Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.
Varför funkar 960is lmm bättre för?
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
Vad?NordstromJ skrev:Sant?Volvo-Jocke skrev:Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.
Varför funkar 960is lmm bättre för?
-
- Färsk användare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 24 apr 2010, 12:45
- Kör: 945 Turbo
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
Hört att folk brukar ta lmm ifrån 960, dom har också 3". Dock vet jag inte nummret, men dom brukar tydligen funka. Och så kanske att det är, vart bara fundersam när du sa att 010 inte funkar, bara för att jag ska ha en sån liggandes hemma..Volvo-Jocke skrev:Vad?NordstromJ skrev:Sant?Volvo-Jocke skrev:Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.
Varför funkar 960is lmm bättre för?
-
- Uppkörning
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
- Kör: 945 LTT -97
- Ort: Strömsund
Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
NordstromJ skrev:Hört att folk brukar ta lmm ifrån 960, dom har också 3". Dock vet jag inte nummret, men dom brukar tydligen funka. Och så kanske att det är, vart bara fundersam när du sa att 010 inte funkar, bara för att jag ska ha en sån liggandes hemma..Volvo-Jocke skrev:Vad?NordstromJ skrev:
Sant?
Varför funkar 960is lmm bättre för?
Original 940 lmm slutar på -016. 960ins lmm slutar på -012 och 16 valve:s slutar på -010. Då det e samma styr-system bör! det funka hur bra som helst, dock!!!!! så kan det vara en annan diameter på 16 ventilars lmm så det lirar inte riktigt ihop med original spridare. Den kommer gå magert, men som jag fattade det då han skrev 3" så anade jag att han skulle använde den till större spridare? är väl tanken med att stoppa i en större lmm!
Så ja det kommer funka, men man måste öka spridare storleken i % lika mkt som storleken ökas i % på lmm.....
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.
PV 544 -64 Original.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
LMM handlar inte bara om rörets diameter utan även om motstånd i elektroniken.
Fel motstånd = fel signal till styrenhet = fel bränsleblandning = ej optimal motorgång. Men det är ju bara en ovidkommande liten detalj!
Fel motstånd = fel signal till styrenhet = fel bränsleblandning = ej optimal motorgång. Men det är ju bara en ovidkommande liten detalj!
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4766
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
010 lmm passade inte på en kompis bil med 016 lmm som original. Den gick kasst med den, trots att den funkade som den skulle på den B234F som den kom från.
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
Vad lustigt...dom har ju samma rör-dimensionBoxon skrev:010 lmm passade inte på en kompis bil med 016 lmm som original. Den gick kasst med den, trots att den funkade som den skulle på den B234F som den kom från.
Kod: Markera allt
010-mätaren jobbar mellan 1,25 och 1,30 volt.
016-mätaren jobbar mellan 1,35 och 1,42 volt.
- viktor_lkpg
- Uppkörning
- Inlägg: 562
- Blev medlem: 06 mar 2008, 22:07
- Ort: linköping/sturefors
Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
Volvo-Jocke skrev:Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.
Volvo_Real_Power skrev:
Original 940 lmm slutar på -016. 960ins lmm slutar på -012 och 16 valve:s slutar på -010. Då det e samma styr-system bör! det funka hur bra som helst, dock!!!!! så kan det vara en annan diameter på 16 ventilars lmm så det lirar inte riktigt ihop med original spridare. Den kommer gå magert, men som jag fattade det då han skrev 3" så anade jag att han skulle använde den till större spridare? är väl tanken med att stoppa i en större lmm!
Så ja det kommer funka, men man måste öka spridare storleken i % lika mkt som storleken ökas i % på lmm.....
om det bara är felet att den kommer gå magert så är det inga problem ska på andra spridare iaf.
men om styr systemet inte kan sammarbeta med lmmn så funkar det ju hel kasst
så vem har rätt??
012 vet jag funkar för det kör martin_lkpg med
får helt enkelt tvinga hit honom så testar vi med 010
Mvh viktor
-
- Uppkörning
- Inlägg: 344
- Blev medlem: 15 feb 2006, 21:01
- Kör: 945 LTT -97
- Ort: Strömsund
Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
viktor_lkpg skrev:Volvo-Jocke skrev:Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.
Volvo_Real_Power skrev:
Original 940 lmm slutar på -016. 960ins lmm slutar på -012 och 16 valve:s slutar på -010. Då det e samma styr-system bör! det funka hur bra som helst, dock!!!!! så kan det vara en annan diameter på 16 ventilars lmm så det lirar inte riktigt ihop med original spridare. Den kommer gå magert, men som jag fattade det då han skrev 3" så anade jag att han skulle använde den till större spridare? är väl tanken med att stoppa i en större lmm!
Så ja det kommer funka, men man måste öka spridare storleken i % lika mkt som storleken ökas i % på lmm.....
om det bara är felet att den kommer gå magert så är det inga problem ska på andra spridare iaf.
men om styr systemet inte kan sammarbeta med lmmn så funkar det ju hel kasst
så vem har rätt??
012 vet jag funkar för det kör martin_lkpg med
får helt enkelt tvinga hit honom så testar vi med 010
Mvh viktor
Jadu vem vet :p Som jag fattde det på de du skrev så var den 3tum, men enligt Volvo-Jocke så e -010an typ av samma dimention som -016 så jag vette fan ja.. Dock så borde det funka efter som det finns vissa 16 valve med -016 lmm...
Men sen om det blir rätt vette fan.. Men Volvo-Jocke verkar ju veta, så fråga han :p
945 LTT -97
PV 544 -64 Original.
PV 544 -64 Original.
- viktor_lkpg
- Uppkörning
- Inlägg: 562
- Blev medlem: 06 mar 2008, 22:07
- Ort: linköping/sturefors
Re: 744 glt lmm på en 940 turbo -93 funkar?
var någ ganska full när jag lästa förut såg nyss detta.Volvo_Real_Power skrev:viktor_lkpg skrev:Volvo-Jocke skrev:Nej, det funkar inte! Dom har inte samma värden, så den kommer inte gå bra med den massemätaren.
Volvo_Real_Power skrev:
Original 940 lmm slutar på -016. 960ins lmm slutar på -012 och 16 valve:s slutar på -010. Då det e samma styr-system bör! det funka hur bra som helst, dock!!!!! så kan det vara en annan diameter på 16 ventilars lmm så det lirar inte riktigt ihop med original spridare. Den kommer gå magert, men som jag fattade det då han skrev 3" så anade jag att han skulle använde den till större spridare? är väl tanken med att stoppa i en större lmm!
Så ja det kommer funka, men man måste öka spridare storleken i % lika mkt som storleken ökas i % på lmm.....
om det bara är felet att den kommer gå magert så är det inga problem ska på andra spridare iaf.
men om styr systemet inte kan sammarbeta med lmmn så funkar det ju hel kasst
så vem har rätt??
012 vet jag funkar för det kör martin_lkpg med
får helt enkelt tvinga hit honom så testar vi med 010
Mvh viktor
Jadu vem vet :p Som jag fattde det på de du skrev så var den 3tum, men enligt Volvo-Jocke så e -010an typ av samma dimention som -016 så jag vette fan ja.. Dock så borde det funka efter som det finns vissa 16 valve med -016 lmm...
Men sen om det blir rätt vette fan.. Men Volvo-Jocke verkar ju veta, så fråga han :p
Volvo-Jocke skrev:Kod: Markera allt
010-mätaren jobbar mellan 1,25 och 1,30 volt. 016-mätaren jobbar mellan 1,35 och 1,42 volt.
stämmer det så skulle jag vilja veta vart man läser sådant så slipper jag posta mer dumma tråder hehe
tack för hjälpen alla!
Mvh viktor