Vanliga fel på 945-94
Vanliga fel på 945-94
Nån som vet om några valiga fel på 945 årsm 94 tacksam för svar.
http://www.hyltebruksbrodyrdesign.com" onclick="window.open(this.href);return false; Broderar kepsar och tröjor mm.mm.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: Vanliga fel på 945-94
Vanliga fel?
Spindelleder är standard generellt på Volvo, just 940 har inte så mycket fel då det är den bästa bilen Volvo någonsin har byggt! Kanske därför dom slutade tillverka dom då dom inte tjänar så mycket på resevdelar som dom nya bilarna förbrukar i delar?
940 är den sista fulländade bilen och kollar man så är dom inte som 740 innan 1991 som oftast är sönderrostade.. Besiktningsmännen tar inte fram hammaren på en 940 om man säger så...
Men fel än lite slitagedelar är inte värt att nämna..
Spindelleder är standard generellt på Volvo, just 940 har inte så mycket fel då det är den bästa bilen Volvo någonsin har byggt! Kanske därför dom slutade tillverka dom då dom inte tjänar så mycket på resevdelar som dom nya bilarna förbrukar i delar?
940 är den sista fulländade bilen och kollar man så är dom inte som 740 innan 1991 som oftast är sönderrostade.. Besiktningsmännen tar inte fram hammaren på en 940 om man säger så...
Men fel än lite slitagedelar är inte värt att nämna..
[Volvo 945 LTT-96]
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3799
- Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
- Kör: Högertrafik
Re: Vanliga fel på 945-94
Rost vid sidoblinkers (har du metallbläck på sidoblinkersen byt ut de mot blinkers med plastklips = rostar inte) och en titt under batteriet kan vara bra.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
Re: Vanliga fel på 945-94
Kan även vara bra att ta en koll på underredet även om det gäller 940. Dom kan allt rosta lite dom med även om det är ovanligt. Länkarmsinfästningar, batteri och spolarhylla, balken framför tanken och dragkroksinfästningar skulle iallafall jag ha kollat på!
VOLVO 940 TURBO -96
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Re: Vanliga fel på 945-94
Kolla också så att både EGR- och pulsairsystemen funkar då det sitter en B230FD i GL -94, vilket i princip är en vanlig 116 hk F-motor med extra mycket avgasrening.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!
-
- Moderator
- Inlägg: 20269
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vanliga fel på 945-94
Kolla så bilen inte läckt in vatten vid förarsidans golv, extra viktigt på bilar med taklucka.
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Vanliga fel på 945-94
rostiga dörrar, torpedplåt, skärmar huv är något jag sett på många volvo efter årsmodell 90- även 940 nere i hörnen när man öppnar bakluckan, där brukar det kunna vara brunt med.
och dom ställena dom andra sa tidigare.
och dom ställena dom andra sa tidigare.
-
- Moderator
- Inlägg: 20269
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vanliga fel på 945-94
Brukar även kunna vara ganska mycket rost vid rambalkarna i motorrummet.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
- Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
- Ort: Stockholm
Re: Vanliga fel på 945-94
Jag har fått för mig att torpedplåtarna rostar extra hårt på senare 940. Och även huv och tak verkar känsligare mot stenskott än vad sena 740 verkar vara.
Men rost i något bärande är väldigt ovanligt.
Små elfel är väl inget ovanligt på våra äldre bilar, men det vitala strular ju sällan frånsett soppapumpsrelät kanske.
Annars är det nog precis som sagts i tråden att det bara är slitdelar som dessutom är billiga och enkla att byta.
Men rost i något bärande är väldigt ovanligt.
Små elfel är väl inget ovanligt på våra äldre bilar, men det vitala strular ju sällan frånsett soppapumpsrelät kanske.
Annars är det nog precis som sagts i tråden att det bara är slitdelar som dessutom är billiga och enkla att byta.
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Vanliga fel på 945-94
svårt att komma på mer grejer egentligen. 940 är ganska bra bilar.
-
- Moderator
- Inlägg: 20269
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Vanliga fel på 945-94
Dom är bäst!Hesselgren skrev:svårt att komma på mer grejer egentligen. 940 är ganska bra bilar.
Felen som brukar vara är egentligen ganska lätta att göra vid själv som tur är.
- Martin G
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2003
- Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
- Kör: 940 Dual Fuel 1994
- Ort: Uppsala
Re: Vanliga fel på 945-94
Håller med tidigare talare! Bara bra bilar! Hade en rostfri -92:a som gått 45 000 mil och var besiktad U.A. i alla år! det är kvalite!
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10
Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l
Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l
Re: Vanliga fel på 945-94
Angående rost kan jag tillägga att det inte bara är volvosar under mitten av 90-talet som är rostbenägna. Det hade något med kvalitén på malmen som man använde till stålet eller vad det nu är för plåt i bilarna. Under typ 91-95 eller något liknande så var malmkvalitén världen över sämmre. (var väl något med att de bra malmfälten hade tagit slut och man hade inte fått igång så stor produktion på bra nya). Vet inte exakt mellan vilka år det var, men 940isarna prickar in delvis i den årsperioden med sämre plåt. Det gällde alla bilar tillverkade under den perioden. Hade alla 940isar tillverkats med max kvalisort på plåten så hade dom väl varit i stort sett evighetsbilar. Ska man köpa 740 ska man ha de sista årsmodellerna. 88-90. Ska man ha 940 ska man också ha de sista årsmodellerna. 96-98. om man vill slippa rost. (sen beror det ju oftast till 80% hur bilen är skött ändå hur mycket rost man får)
Re: Vanliga fel på 945-94
Att kika felkoder kan ju alltid vara bra att göra med, annars har du nog redan fått de flesta tipsen här av andra skribenter
/Björn
/Björn
Volvo - Let your Swede out
-
- Uppkörning
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
- Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
- Ort: Stockholm
Re: Vanliga fel på 945-94
Har oxå hört detdär men gumman min har ju en 940 -97a och torpedplåten på den är totalt jävla rutten och taket verkar ha en tendens att rosta värre än äldre volvos jag haft å göra med, min 740 TIC -90 verkar va bra kvalité på stålet iallafall.GLoin skrev:Angående rost kan jag tillägga att det inte bara är volvosar under mitten av 90-talet som är rostbenägna. Det hade något med kvalitén på malmen som man använde till stålet eller vad det nu är för plåt i bilarna. Under typ 91-95 eller något liknande så var malmkvalitén världen över sämmre. (var väl något med att de bra malmfälten hade tagit slut och man hade inte fått igång så stor produktion på bra nya). Vet inte exakt mellan vilka år det var, men 940isarna prickar in delvis i den årsperioden med sämre plåt. Det gällde alla bilar tillverkade under den perioden. Hade alla 940isar tillverkats med max kvalisort på plåten så hade dom väl varit i stort sett evighetsbilar. Ska man köpa 740 ska man ha de sista årsmodellerna. 88-90. Ska man ha 940 ska man också ha de sista årsmodellerna. 96-98. om man vill slippa rost. (sen beror det ju oftast till 80% hur bilen är skött ändå hur mycket rost man får)
Kan det inte vara så att galvningen skiljer oxå? Är väl inte så miljövänligt att galva saker misstänker jag.
Re: Vanliga fel på 945-94
Torpeden gör nog inte så stor skillnad, min bil är en 90:a, har klarat sig fint från rost över hela bilen utom torpeden som rötnat bort. Den är kasst konstruerad och samlar vatten och rostar från gummilisten. Jag är som sagt inte helt säker på årtalen där :p Och galv på 940 är jag inte hemma på alls om jag ska vara ärlig, brukar bara pratas om 88a och 88b på 740isar. Det var som sagt något jag snappade upp nånstans. Det kändes rimligt, farsgubbens 850 från 97 har klarat sig fint från rost. Alla mina släktingars bilar från runt 94-95 har rostat ganska så friskt. Men det säger ju inget egentligen, man måste väl upp i några tusental för att få statistisk klarhet. Ska försöka efterforska lite i frågan bara för det, nu blev jag nyfiken!Magnetikk skrev:Har oxå hört detdär men gumman min har ju en 940 -97a och torpedplåten på den är totalt jävla rutten och taket verkar ha en tendens att rosta värre än äldre volvos jag haft å göra med, min 740 TIC -90 verkar va bra kvalité på stålet iallafall.GLoin skrev:Angående rost kan jag tillägga att det inte bara är volvosar under mitten av 90-talet som är rostbenägna. Det hade något med kvalitén på malmen som man använde till stålet eller vad det nu är för plåt i bilarna. Under typ 91-95 eller något liknande så var malmkvalitén världen över sämmre. (var väl något med att de bra malmfälten hade tagit slut och man hade inte fått igång så stor produktion på bra nya). Vet inte exakt mellan vilka år det var, men 940isarna prickar in delvis i den årsperioden med sämre plåt. Det gällde alla bilar tillverkade under den perioden. Hade alla 940isar tillverkats med max kvalisort på plåten så hade dom väl varit i stort sett evighetsbilar. Ska man köpa 740 ska man ha de sista årsmodellerna. 88-90. Ska man ha 940 ska man också ha de sista årsmodellerna. 96-98. om man vill slippa rost. (sen beror det ju oftast till 80% hur bilen är skött ändå hur mycket rost man får)
Kan det inte vara så att galvningen skiljer oxå? Är väl inte så miljövänligt att galva saker misstänker jag.
Edit: Det var svårt att hitta något vettigt. Bilprovningens statistik för så gamla bilar säger bara hur stor andel som godkändes/underkändes och inte på vilka grunder. Kanske om man ringer dom men det orkar jag inte :p