IGEN 29/11. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
IGEN 29/11. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
*
Senast redigerad av 3 GLoin, redigerad totalt 12 gång.
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer
*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer
Hej
trist när det blir svarslöst
Lite ideer så här på nattkröken kan ju vara att om stödlagret inte sitter rakt så torde kanrdan svaja lite vid rotering och det borde påverka hardyskivan som då slits med sidkrafter också.
roationsriktningen vid körning fra,åt har jag inte tänkt på så där blir svaret - vet ej...
Hur är det utgående lagret från lådan ?
Slitet ?
Det påverkar ju också hardyskivan från andra hållet jämfört med kardanens ..
mja, lite ideer var det , mer kanske poppar upp så småningom..
mvh
Robban
trist när det blir svarslöst
Lite ideer så här på nattkröken kan ju vara att om stödlagret inte sitter rakt så torde kanrdan svaja lite vid rotering och det borde påverka hardyskivan som då slits med sidkrafter också.
roationsriktningen vid körning fra,åt har jag inte tänkt på så där blir svaret - vet ej...
Hur är det utgående lagret från lådan ?
Slitet ?
Det påverkar ju också hardyskivan från andra hållet jämfört med kardanens ..
mja, lite ideer var det , mer kanske poppar upp så småningom..
mvh
Robban
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer
Var köptes hardyskivan?
Kanske var ett måndagsex.
Om du köpte den på volvo har de väl en garanti där de sätter dit den åt dig om den inte funkar som den ska, vet dock inte om detta fallet täcks in.
Kanske var ett måndagsex.
Om du köpte den på volvo har de väl en garanti där de sätter dit den åt dig om den inte funkar som den ska, vet dock inte om detta fallet täcks in.
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer
*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
- viktor_lkpg
- Uppkörning
- Inlägg: 562
- Blev medlem: 06 mar 2008, 22:07
- Ort: linköping/sturefors
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer
hardyskivan köp på volvo
nästan 100% hadde exakt samma sak på mors 745 92 gick runt en vecka
köpte en på volvo och problemet var ur världen.
Mvh viktor
nästan 100% hadde exakt samma sak på mors 745 92 gick runt en vecka
köpte en på volvo och problemet var ur världen.
Mvh viktor
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer
Kan inte riktigt sätta fingret på det...men jag är (och har alltid varit) skeptisk till biltemas "gummikoppling" (Hardyskiva)...
Jag skulle byta till en original hardy och montera den rätt (annars slits den ut i förtid)!
Jag skulle byta till en original hardy och montera den rätt (annars slits den ut i förtid)!
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer
*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
- Kör: Massor bilar
- Ort: Östergötland
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
ja hardyn lär väl monteras så motorn trycker på den tjockare biten
ang knutkors har jag plockat isär o ihop ett par. jag tar bort låsen, sätter delen som ska ha korset kver i sig i skruvstycket, sedan bankar man på kardanen som man vill ha bort knuten ifrån så man får ut koppen så långt som möjligt, sedan vänder man o gör likadant åt andra hållet. nu kan man lirka ur knutkorset.
sen när du fettat om de fint o bytt knut osv lirkar du in korset igen, sedan klämmer ihop dem så långt de går och ser till att alla nålar blir rätt. sen sätter du en hylsa eller liknande imellan koppen och skruvstycket så du får in den ordentligt, sätter i låsningen, sedan trycker likadant på andra sidan, lås. klart
lite snabbt förklarat men du förstår nog va?
ang knutkors har jag plockat isär o ihop ett par. jag tar bort låsen, sätter delen som ska ha korset kver i sig i skruvstycket, sedan bankar man på kardanen som man vill ha bort knuten ifrån så man får ut koppen så långt som möjligt, sedan vänder man o gör likadant åt andra hållet. nu kan man lirka ur knutkorset.
sen när du fettat om de fint o bytt knut osv lirkar du in korset igen, sedan klämmer ihop dem så långt de går och ser till att alla nålar blir rätt. sen sätter du en hylsa eller liknande imellan koppen och skruvstycket så du får in den ordentligt, sätter i låsningen, sedan trycker likadant på andra sidan, lås. klart
lite snabbt förklarat men du förstår nog va?
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
- viktor_lkpg
- Uppkörning
- Inlägg: 562
- Blev medlem: 06 mar 2008, 22:07
- Ort: linköping/sturefors
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
GLoin skrev:heheh nog förstår jag stod bara stora varningstecken i boken för att banka hårt för då "går allt åt fanders" ungefär så :p men den tål att bankas på då?subw000fer skrev:ja hardyn lär väl monteras så motorn trycker på den tjockare biten
ang knutkors har jag plockat isär o ihop ett par. jag tar bort låsen, sätter delen som ska ha korset kver i sig i skruvstycket, sedan bankar man på kardanen som man vill ha bort knuten ifrån så man får ut koppen så långt som möjligt, sedan vänder man o gör likadant åt andra hållet. nu kan man lirka ur knutkorset.
sen när du fettat om de fint o bytt knut osv lirkar du in korset igen, sedan klämmer ihop dem så långt de går och ser till att alla nålar blir rätt. sen sätter du en hylsa eller liknande imellan koppen och skruvstycket så du får in den ordentligt, sätter i låsningen, sedan trycker likadant på andra sidan, lås. klart
lite snabbt förklarat men du förstår nog va?
bankar du finns det risk dom går sönder.
bättre att *pressa* ur och i dom
Mvh viktor
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
Din hardy sitter fel. Motorn/växellådan ska dra runt kardan (inte knuffa runt den)...
Den spruckna delen i kardan, är en centrerhylsa med art.nr: 1209862.
Den spruckna delen i kardan, är en centrerhylsa med art.nr: 1209862.
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
T.o.m. Haynes bild visar rätt!GLoin skrev:Detta blir bara svårare och svårare i vadis var hardyn monterad på detta viset, i min förra tråd blev jag tillsagd att den ska knuffa, i verkstadhandboken sitter den som du säger och nu säger du det också jag får väl helt enkelt chansa, hahaVolvo-Jocke skrev:Din hardy sitter fel. Motorn/växellådan ska dra runt kardan (inte knuffa runt den)...
Den spruckna delen i kardan, är en centrerhylsa med art.nr: 1209862.
Och centreringshylsan tar 1vecka att få... man undrar varför leveranstiden ska vara så brutalt lång. Ett vanligt internetshoppingföretag är ju snabbare, och då är detta ändå en leverans mellan företag!
Tack för hjälpen i alla fall allihopa!
- Bilagor
-
- Hardy.JPG (9.85 KiB) Visad 1295 gånger
Re: ny-gammal tråd. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
Re: IGEN 29/11. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
Re: IGEN 29/11. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
som en fotnot så snurrar naturligtvis kardan åt samma håll motorn snurrar.............(förutom på backen då)
I övrigt så ser det ju ut som sakerna är ganska så misshandlade? A och O för komponenternas livslängd är ju att tappen och styrningen linjerar till 100% med kardan och sen utgående axel. Om tappen är aningen krokig så kommer ju allting att ätas sönder vilket verkar vara fallet...............
I övrigt så ser det ju ut som sakerna är ganska så misshandlade? A och O för komponenternas livslängd är ju att tappen och styrningen linjerar till 100% med kardan och sen utgående axel. Om tappen är aningen krokig så kommer ju allting att ätas sönder vilket verkar vara fallet...............
Re: IGEN 29/11. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
Re: IGEN 29/11. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
jo men tänk efter så förstår du...............utgående del från lådan måste centrera till 100 & mot kardanaxeln i sig annars kommer kardanaxeln att veva gummit i sidled och det äts upp direkt. Om allt är rakt så belastas inte gummit nåt i sidled utan driver bara som tänkt.
Att du får dit alla delar innebär ju inte att det är rakt.........
Att du får dit alla delar innebär ju inte att det är rakt.........
Re: IGEN 29/11. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
har du knackat isär kardan vid splinesen? eller ja dum fråga du har ju bytt stödlager...
märkte du upp exakt hur de satt ihop i splinesen? annars har du nog felet där..
den är ju balanserad i ett visst läge.
pröva byt kardanstång till en hel som ej vart isärtagen, alt lämmna in din för alansering, kan ju tillomed vara så att din stång är lite krokig av någon anledning?
märkte du upp exakt hur de satt ihop i splinesen? annars har du nog felet där..
den är ju balanserad i ett visst läge.
pröva byt kardanstång till en hel som ej vart isärtagen, alt lämmna in din för alansering, kan ju tillomed vara så att din stång är lite krokig av någon anledning?
Massa bilar o projekt..
Re: IGEN 29/11. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
Ja detta har jag fått erfara. Sätter man inte ihop kardanen så att korsen ligger rätt i förhållande till varandra. ja då blir de obalans i hela skiten. Jag hade missat å märka. Men kollade istället på en likadan bil. Å måttade dit med ögonmått. De funkade för mig. Å hardyskivan på biltema är de då inga fel på. Körde över 2år med hardyskiva från biltema utan problem. Å föresten. balans vikterna på kardanen sitter kvar?. Dessa kan ju rosta väck. Har vart med om de..Hposth skrev:har du knackat isär kardan vid splinesen? eller ja dum fråga du har ju bytt stödlager...
märkte du upp exakt hur de satt ihop i splinesen? annars har du nog felet där..
den är ju balanserad i ett visst läge.
pröva byt kardanstång till en hel som ej vart isärtagen, alt lämmna in din för alansering, kan ju tillomed vara så att din stång är lite krokig av någon anledning?
Över and ut!
Re: IGEN 29/11. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.
Re: IGEN 29/11. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
kardan är ej i massinvt gods, det är ett rör o tjockleket på godset är ca 2-3 mm bara.
pris på att balansera brukar vanligen kosta mellan 500-1000 lappen.
pris på att balansera brukar vanligen kosta mellan 500-1000 lappen.
Massa bilar o projekt..
Re: IGEN 29/11. 745 GL/T 90:a vibrationer BILDER och nytt.
*
Senast redigerad av 1 GLoin, redigerad totalt 12 gånger.