Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
Nån som vet ungefär hur lång tid det tar att byta turbo och grenrör på en 940 ltt om det inte strular med fast rostade muttrar mm.?
Ska byta till 15G turbo.
Har ni några tips vid byte?
Ska byta till 15G turbo.
Har ni några tips vid byte?
Senast redigerad av 1 Fidde77, redigerad totalt 4 gånger.
- Kim J
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
- Kör: 264 Turbo -77
- Ort: Göteborg!
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt
Grenröret behöver du inte lossa för ett turbobyte...
Om allt går helt utan strul, vilket jag inte skulle tro, alltid något som jävlas
Om nu allt skulle gå utan strul så handlar det ju lite om vana och rutin, men skulle säga nån timme eller två...
Tips: Köp och byt ut alla kopparbrickor till banjoskruvarna (vatten och oljerören),
samt packningen till oljereturen, både den i som går ner i blocket och den som går in i turbon...
Ta det bara lugnt, en sak i taget så går det fint!
Med vänliga hälsningar Kim
Om allt går helt utan strul, vilket jag inte skulle tro, alltid något som jävlas
Om nu allt skulle gå utan strul så handlar det ju lite om vana och rutin, men skulle säga nån timme eller två...
Tips: Köp och byt ut alla kopparbrickor till banjoskruvarna (vatten och oljerören),
samt packningen till oljereturen, både den i som går ner i blocket och den som går in i turbon...
Ta det bara lugnt, en sak i taget så går det fint!
Med vänliga hälsningar Kim
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt
Alla packningarna och kopparbrickor är köpta.
Jag misstänker att grenröret är sprucket så jag får lossa det och kolla. Har ett sprickfritt liggandes.
Det var ju inte allt för länge sen jag hade av toppen på bilen.
Då glömde jag montera fästet som sitter under grenröret och till motorblocket.
Vet du om det är lätt att komma åt det fäste när turbon är borta?
Jag lossade det när turbon satt fast i grenröret sist också var det ganska tajt.
Så nu stter det bara fast i grenröret.
Jag misstänker att grenröret är sprucket så jag får lossa det och kolla. Har ett sprickfritt liggandes.
Det var ju inte allt för länge sen jag hade av toppen på bilen.
Då glömde jag montera fästet som sitter under grenröret och till motorblocket.
Vet du om det är lätt att komma åt det fäste när turbon är borta?
Jag lossade det när turbon satt fast i grenröret sist också var det ganska tajt.
Så nu stter det bara fast i grenröret.
Kim J skrev:Grenröret behöver du inte lossa för ett turbobyte...
Om allt går helt utan strul, vilket jag inte skulle tro, alltid något som jävlas
Om nu allt skulle gå utan strul så handlar det ju lite om vana och rutin, men skulle säga nån timme eller två...
Tips: Köp och byt ut alla kopparbrickor till banjoskruvarna (vatten och oljerören),
samt packningen till oljereturen, både den i som går ner i blocket och den som går in i turbon...
Ta det bara lugnt, en sak i taget så går det fint!
Med vänliga hälsningar Kim
- Kim J
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
- Kör: 264 Turbo -77
- Ort: Göteborg!
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt
Det fästet sitter med en 13mm underifrån som man kommer åt rätt bra om man ligger under bilen...
Dock så runddrar man nästan alltid denna av nån anledning så man måste lossa fästet innanför grenröret, brukar vara rätt bökigt.
Med vänliga hälsningar Kim
Dock så runddrar man nästan alltid denna av nån anledning så man måste lossa fästet innanför grenröret, brukar vara rätt bökigt.
Med vänliga hälsningar Kim
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt
Jag fick inte på det fäste när turbon och grenrör var på plats sist. Men man borde ju få på det när bara grenröret sitter på utan turbo?
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt
JaFidde77 skrev:Jag fick inte på det fäste när turbon och grenrör var på plats sist. Men man borde ju få på det när bara grenröret sitter på utan turbo?
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt *Bild*
Det nya grenröret sitter på plats nu. Det gamla var sprucket.
Fick inte på turbon då det visade sig att det var inte samma anslutning till DP. Jag har ju koniskt med den nya var ju nån annan anslutning.
Bifogar bilder på nya vs gamla turbo.
Gamla 13C
Nya 15G
Kan man inte bara byta avgasdelen från den gamla 13C till den nya 15G?
Så nu får jag söka vidare på ny turbo.
Ingen som vill köpa turbon?
Fick inte på turbon då det visade sig att det var inte samma anslutning till DP. Jag har ju koniskt med den nya var ju nån annan anslutning.
Bifogar bilder på nya vs gamla turbo.
Gamla 13C
Nya 15G
Kan man inte bara byta avgasdelen från den gamla 13C till den nya 15G?
Så nu får jag söka vidare på ny turbo.
Ingen som vill köpa turbon?
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
- Kör: V70RV70T5940T740T
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
Säker på att det är en 15G?
ser lite lustig ut.. menar både på att den är rätt snurran med orginal trycklockshållare :S och även med stegtätning
ser lite lustig ut.. menar både på att den är rätt snurran med orginal trycklockshållare :S och även med stegtätning
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
Jag är inte helt säkert på att det är en 15G. Han jag köpte den av sa att det är en 15G. Jag får lita på hanBulan skrev:Säker på att det är en 15G?
ser lite lustig ut.. menar både på att den är rätt snurran med orginal trycklockshållare :S och även med stegtätning
Avgashuset är vridet för att den har tydligen suttit i en 940 innan.
Tryckklockan är skruvad i kompressorhuset nån har borrat hål ich gängat upp till klockan.
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
Du får köpa en lös fläns som du svetsar fast på downpipen, jag tror KL Racing har såna.
Angående monteringen av tryckklockan så brukar bl a TTR-Stefan göra på det där viset, borra hål i kompressorhuset och gänga.
Angående monteringen av tryckklockan så brukar bl a TTR-Stefan göra på det där viset, borra hål i kompressorhuset och gänga.
- Volvo_940SE
- Uppkörning
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 29 jan 2007, 21:23
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
jag har bytt till en exakt likadan 15G. och jag fick dit min dp på den där ändå, gjorde upp hålen lite större i dp:n men annars så gick de.. och de tätar bra mellan dp och turbon..! men ser ut som min 15G den där iaf.
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
Jag har en avgasfläns med en bit av DP på som jag fick med. Men jag har ju tyvärr ingen svetsMoto-XXX skrev:Du får köpa en lös fläns som du svetsar fast på downpipen, jag tror KL Racing har såna.
Angående monteringen av tryckklockan så brukar bl a TTR-Stefan göra på det där viset, borra hål i kompressorhuset och gänga.
Då kanske det är han som har byggt om den?
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
Hur mycket större? Var det svårt att borra större när dp sitter på plats? Eller måste man ta bort den?Volvo_940SE skrev:jag har bytt till en exakt likadan 15G. och jag fick dit min dp på den där ändå, gjorde upp hålen lite större i dp:n men annars så gick de.. och de tätar bra mellan dp och turbon..! men ser ut som min 15G den där iaf.
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
Passar inte 13c avgashus på denna turbo?
Eller nån kanske har ett avgashus till 15G med konisk anslutning?
Eller nån kanske har ett avgashus till 15G med konisk anslutning?
- Kim J
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
- Kör: 264 Turbo -77
- Ort: Göteborg!
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
13c avgashus passar ej!
Men det är väl bara borra upp hålen och trycka dit turbon, bara testa sig fram!!
Kan ju inte gå annat än "fel" och då är det bara sätta tillbaks originalsnurran igen...
Borra upp hålen i flänsen på dp`n och montera!!
//Kim
Men det är väl bara borra upp hålen och trycka dit turbon, bara testa sig fram!!
Kan ju inte gå annat än "fel" och då är det bara sätta tillbaks originalsnurran igen...
Borra upp hålen i flänsen på dp`n och montera!!
//Kim
- Volvo_940SE
- Uppkörning
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 29 jan 2007, 21:23
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
Precis så, och jag gjorde det med dp:n på plats. avgashuset från 13c passar inte. Går oxå att ta vinkelslipen å kapa ur hålen i flänsen oxå så de blir spår ist för hål.. går lika bra det med..!Kim J skrev:13c avgashus passar ej!
Men det är väl bara borra upp hålen och trycka dit turbon, bara testa sig fram!!
Kan ju inte gå annat än "fel" och då är det bara sätta tillbaks originalsnurran igen...
Borra upp hålen i flänsen på dp`n och montera!!
//Kim
- Poppowisch
- Färsk användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 14 apr 2009, 19:40
- Kör: Volvo 940 turbo -98
- Ort: Eskilstuna
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
Finns det olika 15G alltså? för dom ska väl passa direkt på DP? vara lite så där rundade som 13c?
-
- Övningskörning
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
94-95 har konisk tätning mot downpipe. 96 och framåt har plan tätning med packning.
745 Turbo intercooler -90
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
- Kör: V70RV70T5940T740T
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Byta turbo och grenrör på 940ltt *Nu med bild*
Inte på 940 men 850 kanskeGoran_Lundmark skrev:94-95 har konisk tätning mot downpipe. 96 och framåt har plan tätning med packning.
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!