utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
- larssonm
- Övningskörning
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 30 nov 2005, 17:24
- Kör: 945 LTT
- Ort: Kristinehamn
- Kontakt:
utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Hej!
Min 945 -97 har dålig bakaxel, för lite oljud om den när jag kör, så är dags att byta.
Har hittat en bakaxel med slungdiff som kommer från en 945GL -91 med M47 v-låda.
Säljaren vet inte vilken utväxling det är.
Är det någon som vet vilken utväxling som var vanligast på den årsmodellen ?
Den bör väl passa rakt på min 945 -97 ? Har 3,54 utväxling på min. varvar den mycket mer om "nya" bakaxeln har högre utväxling ?
Enda som kan skilja är hastighetsmätaren som kanske behövs modifieras lite på kransen ?
Bakaxeln har rullat 29000mil och har inga missljud och funkar som den ska.
Så den bör väl rulla några mil till.
Min nuvarande har rullat 44500mil, med oljud de senaste 500milen som blivit mkt värre nu...
Mvh Marcus
Min 945 -97 har dålig bakaxel, för lite oljud om den när jag kör, så är dags att byta.
Har hittat en bakaxel med slungdiff som kommer från en 945GL -91 med M47 v-låda.
Säljaren vet inte vilken utväxling det är.
Är det någon som vet vilken utväxling som var vanligast på den årsmodellen ?
Den bör väl passa rakt på min 945 -97 ? Har 3,54 utväxling på min. varvar den mycket mer om "nya" bakaxeln har högre utväxling ?
Enda som kan skilja är hastighetsmätaren som kanske behövs modifieras lite på kransen ?
Bakaxeln har rullat 29000mil och har inga missljud och funkar som den ska.
Så den bör väl rulla några mil till.
Min nuvarande har rullat 44500mil, med oljud de senaste 500milen som blivit mkt värre nu...
Mvh Marcus
945T -97 bruksbil | 244 -76 bruks/repobjekt | 244 -83 reservdelsbil
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Är båda från manuell bil borde det funka bra.
Givaren är jag lite osäker på.
Däremot en 940 GL automat kan ha 4.10 slutväxel och då blir bilen
inte jättelämplig som bruksbil om man inte bara kör 70 vägar i 70.
Däremot rätt pigg
Givaren är jag lite osäker på.
Däremot en 940 GL automat kan ha 4.10 slutväxel och då blir bilen
inte jättelämplig som bruksbil om man inte bara kör 70 vägar i 70.
Däremot rätt pigg
Only YOU can prevent forest fires.
- larssonm
- Övningskörning
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 30 nov 2005, 17:24
- Kör: 945 LTT
- Ort: Kristinehamn
- Kontakt:
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Ok, men tror du det kan bli strul med hastighetsmätaren ? Vill ju gärna att den ska visa rätt.
Hur stor risk är det att bakaxeln har hög utväxling så den varvar mer ?
Är det dumt att köpa den när ja inte vet utväxlingen ?
Hur stor risk är det att bakaxeln har hög utväxling så den varvar mer ?
Är det dumt att köpa den när ja inte vet utväxlingen ?
945T -97 bruksbil | 244 -76 bruks/repobjekt | 244 -83 reservdelsbil
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
91 och 98 har samma antal tänder på hastighetsmätarkransen såvitt jag vet, vilket gör att din hastighetsmätare kommer visa rätt!
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Jag TROR också med 85% säkerhet att bakaxeln på 91:an du nämner har 3.54:1. Skulle den ha 3.73 (tror bara det satt på 16V, ja för manuella alltså) så är det bara 5% skillnad, inte så superfarligt.
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
vill bara göra ett instämmande.. hastighetsmätaren fungerar sålänge du tar en axel från 940. de är med största sannolikhet 3.54 elle 3.73. du märker ingen större skillnad på 3.73. sen är ju slungdiff aldrig fel så bara att handla
- larssonm
- Övningskörning
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 30 nov 2005, 17:24
- Kör: 945 LTT
- Ort: Kristinehamn
- Kontakt:
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
okej, tack för svaren!
Det får väl bli o köpa den och hoppas på det bästa
Men slungdiff satt inte orginal i GL-91 med B230FB motor va ? Var det inte bara turbo som hade slungdiff ? Men kanske fanns som tillbehör ?
Det får väl bli o köpa den och hoppas på det bästa
Men slungdiff satt inte orginal i GL-91 med B230FB motor va ? Var det inte bara turbo som hade slungdiff ? Men kanske fanns som tillbehör ?
945T -97 bruksbil | 244 -76 bruks/repobjekt | 244 -83 reservdelsbil
- Maxwell
- Kassör & Medlemsansvarig
- Inlägg: 6254
- Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
- Kör: En Volvo i taget.
- Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
- Kontakt:
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Enligt den katalog jag har så var inte differentialspärr (slungdiff) standard på någon bil, den var valbar. Min LT har det, en annan FT -98 jag vet har det inte. Jag kan kanske tänka mig att Volvo/försäljaren rekommenderade att man valde detta när man köpte en FT (eftersom det är betydligt vanligare på FT), men i någon standardutrustning ingick den som sagt inte. Dock står det inget om olika utväxlingar i min katalog så det verkar däremot vara standardiserat från fabrik.larssonm skrev:okej, tack för svaren!
Det får väl bli o köpa den och hoppas på det bästa
Men slungdiff satt inte orginal i GL-91 med B230FB motor va ? Var det inte bara turbo som hade slungdiff ? Men kanske fanns som tillbehör ?
//Maxwell
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Axlarna skiljer väl sig ifall man har ABS eller inte?
Bonneville 455 4dr HT
Min bil på Garaget.org
Min bil på Garaget.org
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
i SE paketet 1992 ingick slungdiff, och undrar om det inte ingick i något turbopaket eller liknande för vissa senare årsmodeller också?
Nja, skiljer sig verkligen axlarna om man har ABS eller inte? Jag är inte säker... Har inte VADIS i närheten... upp till och med 1988 är det dock olika antal tänder om man har abs eller inte, och ingne är lika som den senare 1989-
Nja, skiljer sig verkligen axlarna om man har ABS eller inte? Jag är inte säker... Har inte VADIS i närheten... upp till och med 1988 är det dock olika antal tänder om man har abs eller inte, och ingne är lika som den senare 1989-
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Det sitter slungdiff i alla 940 turbo 91-92 från fabrik (och 740 Turbo -90).Maxwell skrev:Enligt den katalog jag har så var inte differentialspärr (slungdiff) standard på någon bil, den var valbar. Min LT har det, en annan FT -98 jag vet har det inte. Jag kan kanske tänka mig att Volvo/försäljaren rekommenderade att man valde detta när man köpte en FT (eftersom det är betydligt vanligare på FT), men i någon standardutrustning ingick den som sagt inte. Dock står det inget om olika utväxlingar i min katalog så det verkar däremot vara standardiserat från fabrik.larssonm skrev:okej, tack för svaren!
Det får väl bli o köpa den och hoppas på det bästa
Men slungdiff satt inte orginal i GL-91 med B230FB motor va ? Var det inte bara turbo som hade slungdiff ? Men kanske fanns som tillbehör ?
//Maxwell
Min 940T-91 med manuel låda har sjukt hög utväxling varvar nästan 3000rpm vid 115km/h. Tror den har utväxling 4.10 i bakaxlen (lappen är borta).
Vet inte om den har varit automatlåda på den innan men bilen har bara varit gubbägd tills jag köpte den så risken är väl inte stor att den är bytt till manuel.
Bakaxlen kan vara bytt men risken att man kör sönder den på mindre än 22000mil är också liten så den kanske hade den utväxlingen från början.
- larssonm
- Övningskörning
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 30 nov 2005, 17:24
- Kör: 945 LTT
- Ort: Kristinehamn
- Kontakt:
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Enda säljaren vet är att den är slungdiffad och kom ifrån en 945 GL -91 med B230FB motorn och M47 växellåda. vad han visste har den suttit sen bilen tillverkades.
Har den 4.10 utväxling så är det inte intressant, bilen blir ju pigg men varvar för mycket.
Så det var alltså inte bara automat -91 som har 4:10 utväxling, kan även sitta på manuell...
Lappen med alla uppgifter var borta på bakaxeln.
Finns det något annat lätt sätt att se vilken utväxling det är ?
Går det att flytta över utväxlingen från min 1031 axel till den slungdiffade ? Om det går, är det mycket jobb ? svårt ?
Edit:
Det går inte att flytta över utväxlingen från min -97 till en -91..
Det är olika artikelnr på utväxlingarna i vadis, ändras visst ibland mellan årsmodellerna.
Men men, det får bli en chansning! Behöver få min bil körduglig igen, låter så illa nu när jag kör..
Endera blir det 3,31:1, 3,54:1, 3,73:1, 3,91:1 eller 4,10:1
Har den 4.10 utväxling så är det inte intressant, bilen blir ju pigg men varvar för mycket.
Så det var alltså inte bara automat -91 som har 4:10 utväxling, kan även sitta på manuell...
Lappen med alla uppgifter var borta på bakaxeln.
Finns det något annat lätt sätt att se vilken utväxling det är ?
Går det att flytta över utväxlingen från min 1031 axel till den slungdiffade ? Om det går, är det mycket jobb ? svårt ?
Edit:
Det går inte att flytta över utväxlingen från min -97 till en -91..
Det är olika artikelnr på utväxlingarna i vadis, ändras visst ibland mellan årsmodellerna.
Men men, det får bli en chansning! Behöver få min bil körduglig igen, låter så illa nu när jag kör..
Endera blir det 3,31:1, 3,54:1, 3,73:1, 3,91:1 eller 4,10:1
945T -97 bruksbil | 244 -76 bruks/repobjekt | 244 -83 reservdelsbil
-
- Övningskörning
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
är inte bara ett hjullager som är kasst då?
745 Turbo intercooler -90
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Precis, lyft upp bilen o känn om det går tungt eller låter illa.Goran_Lundmark skrev:är inte bara ett hjullager som är kasst då?
[Volvo 945 LTT-96]
- larssonm
- Övningskörning
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 30 nov 2005, 17:24
- Kör: 945 LTT
- Ort: Kristinehamn
- Kontakt:
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
För ca 1500mil sedan så var det ett oljud i bakaxeln, åkte så ett tag och för ca 1000mil sedan så bytte jag båda hjullagren bak, efter det blev det tystare, men inte helt tyst.
Nu de senaste veckorna har det börja låta mer igen, vid låg fart så visslar/gnisslar det och vid högre fart så "sjunger" det.
Byta alla lager i bakaxeln kostar en del, bara hjullagren gick på runt 1000lappen, de inre kostar säkert lika mycket och måste shimsas in osv sen.
Så blir enklast att byta till en ny bakaxel utan missljud.
Sen kan de väl alltid va skoj med slungdiff istället för orginal
Nu de senaste veckorna har det börja låta mer igen, vid låg fart så visslar/gnisslar det och vid högre fart så "sjunger" det.
Byta alla lager i bakaxeln kostar en del, bara hjullagren gick på runt 1000lappen, de inre kostar säkert lika mycket och måste shimsas in osv sen.
Så blir enklast att byta till en ny bakaxel utan missljud.
Sen kan de väl alltid va skoj med slungdiff istället för orginal
945T -97 bruksbil | 244 -76 bruks/repobjekt | 244 -83 reservdelsbil
- larssonm
- Övningskörning
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 30 nov 2005, 17:24
- Kör: 945 LTT
- Ort: Kristinehamn
- Kontakt:
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Hämtade bakaxeln idag..
Dum som man är så kollar man inte så noga!
Kände efter glapp, men kollade aldrig så axlarna snurrade åt samma håll och hade diff..
De snurrade åt olika håll upptäckte jag efter jag kom hem, så den har inte slungdiff som säljaren sa.
Sen upptäckte jag att den hade en avtappningsplugg i botten på bakaxeln, fanns det pluggar på 940 -91 ? Trodde det var genom nedre skruven man tappade ur olja på alla 940 bakaxlar...
Funderar på om jag kan ha fått en äldre 740 bakaxel istället...
Den jag köpte skulle ha både slungdiff och ABS.
Hur ser jag om den har ABS ?
Dum som man är så kollar man inte så noga!
Kände efter glapp, men kollade aldrig så axlarna snurrade åt samma håll och hade diff..
De snurrade åt olika håll upptäckte jag efter jag kom hem, så den har inte slungdiff som säljaren sa.
Sen upptäckte jag att den hade en avtappningsplugg i botten på bakaxeln, fanns det pluggar på 940 -91 ? Trodde det var genom nedre skruven man tappade ur olja på alla 940 bakaxlar...
Funderar på om jag kan ha fått en äldre 740 bakaxel istället...
Den jag köpte skulle ha både slungdiff och ABS.
Hur ser jag om den har ABS ?
945T -97 bruksbil | 244 -76 bruks/repobjekt | 244 -83 reservdelsbil
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Drivaxlarna snurrar åt olika håll när man vrider på ingåendeaxel även om man har slungdiff.
Har för mig att jag har en avtappningsplugg på min bakaxel på min 940-91.
Sen har jag för mig att det kvittar om bilan har ABS eller inte på 940 som ABSen går på samma krans som hastighetsmätaren.
"Bara" att byta o se glad ut och hoppas att den diffen funkar som den ska.
Har för mig att jag har en avtappningsplugg på min bakaxel på min 940-91.
Sen har jag för mig att det kvittar om bilan har ABS eller inte på 940 som ABSen går på samma krans som hastighetsmätaren.
"Bara" att byta o se glad ut och hoppas att den diffen funkar som den ska.
- larssonm
- Övningskörning
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 30 nov 2005, 17:24
- Kör: 945 LTT
- Ort: Kristinehamn
- Kontakt:
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Googlade lite, är detta en 1030 axel ?
http://www.rsphysse.anu.edu.au/~amh110/ ... o_dana.htm" onclick="window.open(this.href);return false; så tycker jag det ser ut som 1030.
Men enligt säljaren har den slungdiff och kommer från 940, så bör vara 1041 axel.
Om det är 1030 axel, fanns det sånna på 940 -91 ?
Är väl bara äldre 240/740 som har 1030 ?
Passar en 1030 på min 940 -97 ? den är ju inte lika hållbar som en 1031, så är det nån ide att sätta upp den på bilen ?
Ska kontakta säljaren oxå och se vad han säger om detta, han har ju som sagt även haft en 740 axel till salu, så verkar mer troligt att han gav mig fel axel.
Enligt bilderna på Men enligt säljaren har den slungdiff och kommer från 940, så bör vara 1041 axel.
Om det är 1030 axel, fanns det sånna på 940 -91 ?
Är väl bara äldre 240/740 som har 1030 ?
Passar en 1030 på min 940 -97 ? den är ju inte lika hållbar som en 1031, så är det nån ide att sätta upp den på bilen ?
Ska kontakta säljaren oxå och se vad han säger om detta, han har ju som sagt även haft en 740 axel till salu, så verkar mer troligt att han gav mig fel axel.
945T -97 bruksbil | 244 -76 bruks/repobjekt | 244 -83 reservdelsbil
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
det där är inte någon slungdiff
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
- larssonm
- Övningskörning
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 30 nov 2005, 17:24
- Kör: 945 LTT
- Ort: Kristinehamn
- Kontakt:
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Nej, jag vet *besviken*
Säljaren verkade väldigt säker på att det var slungdiff och hade även kört bilen den suttit på.
Var i kontakt med säljaren (a-traktor745 här och på TPC) förut, han säger att den axeln som jag fick (den på bilden) är den med slungdiff från 945-91 och den diffen/bakaxeln funkade som den ska när han kört bilen.
Så nu känner ja mig lite lurad..
Men är det en 1030 eller 1031 ?
Passar båda till 940 med abs ?
Den där hastighetsmätarkransen går väl inte att modifiera ? Om den inte stämmer överens med min mätare...
Ser inte ut som en del andra mätarkransar jag har sett.
Funderar på om jag ska montera denna på bilen och se om den funkar, eller om jag ska leta vidare efter en annan bakaxel och slänga denna.. *bortkastade pengar*
Säljaren verkade väldigt säker på att det var slungdiff och hade även kört bilen den suttit på.
Var i kontakt med säljaren (a-traktor745 här och på TPC) förut, han säger att den axeln som jag fick (den på bilden) är den med slungdiff från 945-91 och den diffen/bakaxeln funkade som den ska när han kört bilen.
Så nu känner ja mig lite lurad..
Men är det en 1030 eller 1031 ?
Passar båda till 940 med abs ?
Den där hastighetsmätarkransen går väl inte att modifiera ? Om den inte stämmer överens med min mätare...
Ser inte ut som en del andra mätarkransar jag har sett.
Funderar på om jag ska montera denna på bilen och se om den funkar, eller om jag ska leta vidare efter en annan bakaxel och slänga denna.. *bortkastade pengar*
Domino skrev:det där är inte någon slungdiff
945T -97 bruksbil | 244 -76 bruks/repobjekt | 244 -83 reservdelsbil
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Sitter det någon lapp på baksidan av vänster bakaxelrör? Där står det lite intressant info som man kan dekoda med hjälp av VADIS eller liknande. Kan sitta under underredsmassa och skit.
Det är ingen slungdiff i varje fall.
det finns inga 1030 efter 1988 om jag inte kommer ihåg helt fel. Har axeln kåpa i plåt eller aluminium?
Hur många tänder är det? Nog är det väl 48:a, och är det det så är jag relativt säker på att det ska passa på din bil, om det skulle vara någon annan utväxling spelar ingen roll för hastighetsmätaren, för kransen snurrar ju lika snabbt oavsett utväxling.
Det är ingen slungdiff i varje fall.
det finns inga 1030 efter 1988 om jag inte kommer ihåg helt fel. Har axeln kåpa i plåt eller aluminium?
Hur många tänder är det? Nog är det väl 48:a, och är det det så är jag relativt säker på att det ska passa på din bil, om det skulle vara någon annan utväxling spelar ingen roll för hastighetsmätaren, för kransen snurrar ju lika snabbt oavsett utväxling.
- larssonm
- Övningskörning
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 30 nov 2005, 17:24
- Kör: 945 LTT
- Ort: Kristinehamn
- Kontakt:
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
vet inte hur många tänder det är.
kåpan är av aluminium.
Utväxlingen är 3,54 som min gamla har jag räknat ut.
Men om den beter sig som den vore diffad, då säljaren säger att det är en slungdiff...
Är det nån ide att sätta på den på bilen då ?
Om en bakaxel med öppen diff börjar diffa är de väl dåliga ?
kåpan är av aluminium.
Utväxlingen är 3,54 som min gamla har jag räknat ut.
Men om den beter sig som den vore diffad, då säljaren säger att det är en slungdiff...
Är det nån ide att sätta på den på bilen då ?
Om en bakaxel med öppen diff börjar diffa är de väl dåliga ?
945T -97 bruksbil | 244 -76 bruks/repobjekt | 244 -83 reservdelsbil
Re: utväxling på bakaxel från 945 -91 ?
Har du aluminiumkåpa så är det en från årsmodell 89 eller nyare (kallas i Sverige 88b ibland pga skatteskäl) dvs 1031. då ska du (om jag inte missat någonting) ha 48 tänder på både din bakaxel och den du köpt. dvs den ska passa.
Men däremot får du ju skälla på säljaren lite, för det där är ingen slungdiff som du betalat för. Om du vågar montera den eller ej kan jag inte svara på.
Men däremot får du ju skälla på säljaren lite, för det där är ingen slungdiff som du betalat för. Om du vågar montera den eller ej kan jag inte svara på.