Vore fränt med en byggsats du kränger komplett till bilnördar som trimmar mkt och inte vill ha kvar originalprylar i bilen (pga eftermarknadssystem i övrigt kanske)
Bara en tanke.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
ThaSaint skrev:Vore fränt med en byggsats du kränger komplett till bilnördar som trimmar mkt och inte vill ha kvar originalprylar i bilen (pga eftermarknadssystem i övrigt kanske)
Bara en tanke.
//Erik
Brukar ju tyvärr bli mer kostnad än förtjänst på det, de flesta vill ju betala typ 25kr för en sådan "onödig" sak
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Ja det är trist. Man kan ju alltid köpa en VDO universalhastighetsmätare för 2.700:- annars.. om man är snål problemet med folk som vill småtrimma lite elelr så oftast inte vet vad riktiga prylar kostar..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
ThaSaint skrev:Ja det är trist. Man kan ju alltid köpa en VDO universalhastighetsmätare för 2.700:- annars.. om man är snål problemet med folk som vill småtrimma lite elelr så oftast inte vet vad riktiga prylar kostar..
//Erik
Så sant som att det är sagt
Men tack vare tusse så verkar det iaf. som att jag snart kommer kunna fortsätta lattja med detta.
Hade lite
problem efter minibranden i arbetsrummet
Lovar att återkomma när det blir något resultat.
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Använda den displayen du länkar till kan jag inte svara på, ett datablad skulle kunna ge svaret men är den så bra, saknar bakgrundsbelysning.
Sidan är borttagen, jag vet inte vad som hänt. Återkommer.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.
Tusse glöm att jag länkade till den, glömde bort bakgrundsbelysning
har suttit och letat runt på nätet överallt i timtal nu efter mer info på detta med digital hastighetsmätare, det enda jag hittade var dig på ett elektronikforum
Har du forskat vidare i LED drivningen?
är man novis så får man lita till högre makter
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Har labbat lite med div kretsar för att få det att fungera. Det ligger nere för tillfället men har beställt lite kretsar från Elfa. Därav CD4511BE som ska bli kul att testa med.
Senast redigerad av 1 tusse, redigerad totalt 15 gånger.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.
tusse skrev:Har labbat lite med div kretsar för att få det att fungera. Det ligger nere för tillfället men har beställt lite kretsar från Elfa. Därav sn74ls47 som ska bli kul att testa med.
Låter ju alldeles förträffligt detta
Ser verkligen fram emot att kunna feppla in detta i bilen när det väl fungerar
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Som du ser så har jag kört fast lite, har ide till koppling och kretskort men får det inte att stämma med verklig hastighet, det missvisar i bland, kan bero på störningar. Pulsspänningen är ca 12 volt men den får inte belastas mycket.
Om jag hinner ska jag lägga ut schema så snart jag kan.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.
ekj skrev:Jag kommer att använda både varvtal och hastighet, men om man inte tar in båda signalerna så kan man ju alltid räkna om från varvtal till hastighet via utväxling. Jag ska börja med att få ordning på varvtalet tror jag, så får jag se hur jag gör med hastighetssignalen senare.
Hur ser själva varvtalssignalen ut? Är det pulser eller är det en DC-spänning? Har signalen olika utseende vid tändmodulen än vid varvräknaren?
Det jag håller på att bygga är en grunka som kan räkna ut motorns effekt/momentkurva. För att kunna göra detta behövs acceleration, varvtal och utgångshastighet.
Nu vet jag inte vad det är för projekt du håller på med, men låt oss säga att det är en riktig bil inblandad, då kommer ju varvräknaren enbart att fungera vid rullande bil dvs inte vid tomgång samt samma värde oavsett vilken växel du väljer...
ekj skrev:Jag kommer att använda både varvtal och hastighet, men om man inte tar in båda signalerna så kan man ju alltid räkna om från varvtal till hastighet via utväxling. Jag ska börja med att få ordning på varvtalet tror jag, så får jag se hur jag gör med hastighetssignalen senare.
Hur ser själva varvtalssignalen ut? Är det pulser eller är det en DC-spänning? Har signalen olika utseende vid tändmodulen än vid varvräknaren?
Det jag håller på att bygga är en grunka som kan räkna ut motorns effekt/momentkurva. För att kunna göra detta behövs acceleration, varvtal och utgångshastighet.
Nu vet jag inte vad det är för projekt du håller på med, men låt oss säga att det är en riktig bil inblandad, då kommer ju varvräknaren enbart att fungera vid rullande bil dvs inte vid tomgång samt samma värde oavsett vilken växel du väljer...
Projektet jag höll på med när jag skapade tråden står med i de sista raderna i citatet. För mitt projekt var stillastående bil ointressant och jag kunde acceptera att köra på förutbestämd växel, inte optimalt, men det funkade. Helst hade jag såklart använt en riktig varvtalssignal, men jag fick aldrig den varvtalssignalen jag hittade att fungera tillräckligt bra.
Sedan kan jag tipsa om att när man plockar en signal så är det en väldigt bra idé att använda en säkring (ta en säkring för den minsta strömstyrkan du hittar) och sätta mellan din elektronik och där du tar signalen, så att signalen går genom säkringen alltså. Av egen erfarenhet vet jag nämligen hur tråkigt det är att råka kortsluta signalen annars, då pajar mätarhuset och man tvingas köpa nytt mätarhus vilket inte är det billigaste...