Värt att byta från 740 GL till 940 GL?
Värt att byta från 740 GL till 940 GL?
Tänkte först sälja min 740 och köpa en 940 Turbo men efter att ha funderat lite har jag kommit fram till att jag inte har råd. Så ska jag byta bil nu skulle det isåfall vara mot en 940 GL 91-92 med 131hk motorn. Hur mycket skiljer det mellan den motorn och 116hk motorn jag har i min 740? Och är 940 mer komfortabel eller är det bara marginellt?
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
tycker med helt klart att det är värt att köpa 940 ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Bild](http://www.volvo940turbo.dk/signatur13.jpg)
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
hur är det med matten gubbar
15 hk skiljer det sig väl ändå.
Vill du ha mer kräm i motorn skulle jag rekomendera ett topp & kam-byte så har du minst 130 hk också. + att du behåller din låga försäkring. Den är mycke dyrare på 940'in med 131 hk motorn. En vanlig 740 GLE (131 hk) kostar nästan lika mycket som en 740 turbo, skiljer 80 kr / helåret...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vill du ha mer kräm i motorn skulle jag rekomendera ett topp & kam-byte så har du minst 130 hk också. + att du behåller din låga försäkring. Den är mycke dyrare på 940'in med 131 hk motorn. En vanlig 740 GLE (131 hk) kostar nästan lika mycket som en 740 turbo, skiljer 80 kr / helåret...
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/rickardsignatur.jpg)
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
Mnjaaaee.. inte är väl 940 GL så mycket dyrare i försäkring än en 740.. Jag är 23 år och har 3 skadefria år hos Volvia.. För min 940 GL -91 (130hk) betalar jag för helförsäkrat 6870kr/år, och för en 740 -91 GL skulle jag få betala 6100kr/år. Visst är det 700 spänn men det får det ju nästan vara värt för en så bra bil =)
Personligen tycker jag helt klart det är värt att byta från 740 till 940. Effektmässigt får du en starkare motor, och i övrigt får du en bil som är både komfortablare och även snyggare (tycker väl de flesta? =) Lite mer helhetskänsla helt enkelt. Bättre bagageutrymme (mer lättlastat), bättre strålkastare (med dimljus o extraljus), osv.. Bara fördelar.. =)
Det är många som anser att 940 är den bästa bil Volvo har tillverkat. Den sista \"riktiga\" Volvon typ.. Rätta mig om jag har fel.
Personligen tycker jag helt klart det är värt att byta från 740 till 940. Effektmässigt får du en starkare motor, och i övrigt får du en bil som är både komfortablare och även snyggare (tycker väl de flesta? =) Lite mer helhetskänsla helt enkelt. Bättre bagageutrymme (mer lättlastat), bättre strålkastare (med dimljus o extraljus), osv.. Bara fördelar.. =)
Det är många som anser att 940 är den bästa bil Volvo har tillverkat. Den sista \"riktiga\" Volvon typ.. Rätta mig om jag har fel.
940 GL -91, B230FB, snart 29000 mil, 100% original.
Jag bytte ju från min smällda 740front till en 940, sen när jag fick se Miffots spoilerkit fram så ångrade jag mig, nu i efterhand hade jag hellre köpt en am-front och sedan det kittet :/
ang bak så tycker jag att 944 är snyggare än 744.. vare gäller kombimodellerna så kan väl inte nån se skillnad :=) möjligvis mot nya handtagen på de nyare kärrorna..
kalle, vad är det för årsmodell på din bil du har nu? övrig utrustning? värde ca, eller vad skulle du få lägga imellan på ett ungefär för en 940? Jag menar på att de pengarna, + att försäkringen blir 2400 kr dyrare om året för dig kanske är bättre att lägga på att köpa en trimsats till det du har om den är ok i övrigt (rost m.m), sen är det klart att du kan få ac/ecc +annat godis i 940'in om du inte har något sånt nu.
vill du köra turbo så får du ju en fin 760 turbo 88-90 (med 940front och samma motor som i 940 turbo) för samma peng som en 940 gl.. och liknande försäkring. dock lite mer att tanka.. :=)
ang bak så tycker jag att 944 är snyggare än 744.. vare gäller kombimodellerna så kan väl inte nån se skillnad :=) möjligvis mot nya handtagen på de nyare kärrorna..
kalle, vad är det för årsmodell på din bil du har nu? övrig utrustning? värde ca, eller vad skulle du få lägga imellan på ett ungefär för en 940? Jag menar på att de pengarna, + att försäkringen blir 2400 kr dyrare om året för dig kanske är bättre att lägga på att köpa en trimsats till det du har om den är ok i övrigt (rost m.m), sen är det klart att du kan få ac/ecc +annat godis i 940'in om du inte har något sånt nu.
vill du köra turbo så får du ju en fin 760 turbo 88-90 (med 940front och samma motor som i 940 turbo) för samma peng som en 940 gl.. och liknande försäkring. dock lite mer att tanka.. :=)
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/rickardsignatur.jpg)
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
Det är en GL från -88 och den är helt standard ingen lyx alls och så är det rost i skärmkanterna. Men annars bra skick och inte längre än 23k mil, få ägare etc så får väl en 15k för den. Sen att trimma den kostar väl en hel del men ger ändå inte så stor ökning i effekt. Sen vill jag ju ha en kombi också så det får nog bli en 945 för mig. Har kollat på blocket och man får en sjysst 91a för 30k med AC och annat kul.
Re:
skrev:och i övrigt får du en bil som är både komfortablare och även snyggare (tycker väl de flesta? =)
ja tycker 740 är snyggaremen sen är ju jag inte som dom flesta heller
håller med.i allafall om vi snackar originalutförande.
940in kräver mer styling för att se respektabel ut ,stora fälgar och vinge är ett måste för att få bort gubbstämpeln.
annars är det nog dött lopp.
funderar själv på att byta till 900 kaross om nåt år.
Tycker dom inte är något lika (Saab 9000 ) bakifrån ...
Här är min gammla 940 ...
behöver inte görta så mycke för att göra den snygg
![Bild](http://www.streetx.org/img/garage/birka76/P7050041.JPG)
![Bild](http://www.streetx.org/img/garage/birka76/Min%20gammla%20bil%201.JPG)
jo vi lack ju upp tjejens 940 gl och de gör ju massor
Så här så den ute innan
![Bild](http://www.940klubben.nu/medlemmar/Maude_Andersson/P5260024.jpg)
![Bild](http://www.streetx.org/img/garage/birka76/6.jpg)
Här är min gammla 940 ...
behöver inte görta så mycke för att göra den snygg
jo vi lack ju upp tjejens 940 gl och de gör ju massor
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Så här så den ute innan
![Bild](http://www.940klubben.nu/medlemmar/Maude_Andersson/P5260024.jpg)
![Bild](http://www.streetx.org/img/garage/birka76/6.jpg)
http://xs116.xs.to/xs116/07230/pierrekungen.jpg
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2
Re:
skrev:Jävlar vad snyggt det blev med lackning av stötfångarna! Är det sprutlackat med "riktig" billack eller finns det en chans att få det fint med sprayburk bara?
Dom är lackade hos en lackerare...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Biligt var de med
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
http://xs116.xs.to/xs116/07230/pierrekungen.jpg
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2