Skorrande back, 940
Skorrande back, 940
Har nyss införskaffat en 940 -91 med M46 låda. Till mitt förtret har jag nyss upptäckt att det "skorrar" till när man lägger i backen IBLAND. Sker sällan vid start utan oftast när man kört ett tag och bilen är varm. Vad beror detta på???? Ska tillägga att lådan funkar perfekt i övrigt, bilen har gått 32000mil och kopplingen är lite sliten, men absolut inte akut. Den bör ha en del mil kvar. Tar aningen högre upp än den ska, men den slirar inte.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
Har läst på lite på forumet och hört att det kan vara vevaxellagret som är skit. Hur byter man det? Svårt? Tar bilen skada om man fortsätter att köra med detta? (Om det nu är vevaxellagret)
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
Har analyserat problemet lite...Om jag lägger i en högre växel, tex 4:an, för att sedan lägga i backen så försvinner problemet! Är det vevaxellagret som är slut då?
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
- simon.hermansson
- Övningskörning
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 30 aug 2006, 23:51
- Ort: Göteborg
Backväxeln är osynkad så de e viktigt att man inte rullar överhuvudtaget med bilen när backen läggs i. Om man står helt stilla ska de inte väsnas när man lägger i backen. Om det väsnas ändå så e de kopplingen som inte riktigt kopplar ur. En polares 16-vent. med vajerstyrd och totalfeljusterad koppling lät riktigt illa när han la i backen.
Nu har ju jag hydralisk koppling på min 940. Jag tror att jag kan leva med detta till jag ska byta koppling. Det mesta verkar ju tyda på att vevaxellagret är slut eller att urtrampningslagret strejkar. Som jag förstått det så är det enkelt att byta dessa när man ändå byter kopplingen.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Skorrande back, 940
jdrotz skrev:Har nyss införskaffat en 940 -91 med M46 låda. Till mitt förtret har jag nyss upptäckt att det "skorrar" till när man lägger i backen IBLAND. Sker sällan vid start utan oftast när man kört ett tag och bilen är varm. Vad beror detta på???? Ska tillägga att lådan funkar perfekt i övrigt, bilen har gått 32000mil och kopplingen är lite sliten, men absolut inte akut. Den bör ha en del mil kvar. Tar aningen högre upp än den ska, men den slirar inte.
Prova att lägga i 1:ans växel och sedan direkt backen, det gör jag alltid, blir aldrig nåt ljud då.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
En annan sak man kan göra är att hålla kopplingen nere minst 2 sekunder innan man lägger i backen om man går direkt från friläge.
Det är viktigt är att bilen står stilla!
Jag tror det är för att nåt kugghjul ska sluta snurra i växellådan, nån annan kanske kan förklara bättre?
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/5f12008102043affa.jpg)
Volvo 740 GLE -88 B230 E
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Re: Skorrande back, 940
Ingående axel i lådan närmare bestämt, men den sitter det kugghjul på!Johnnie skrev:jdrotz skrev:Har nyss införskaffat en 940 -91 med M46 låda. Till mitt förtret har jag nyss upptäckt att det "skorrar" till när man lägger i backen IBLAND. Sker sällan vid start utan oftast när man kört ett tag och bilen är varm. Vad beror detta på???? Ska tillägga att lådan funkar perfekt i övrigt, bilen har gått 32000mil och kopplingen är lite sliten, men absolut inte akut. Den bör ha en del mil kvar. Tar aningen högre upp än den ska, men den slirar inte.
Prova att lägga i 1:ans växel och sedan direkt backen, det gör jag alltid, blir aldrig nåt ljud då.![]()
En annan sak man kan göra är att hålla kopplingen nere minst 2 sekunder innan man lägger i backen om man går direkt från friläge.
Det är viktigt är att bilen står stilla!
Jag tror det är för att nåt kugghjul ska sluta snurra i växellådan, nån annan kanske kan förklara bättre?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!
Ljudet försvinner som sagt om jag lägger i en annan växel precis innan jag lägger i backen. Att jag står helt stilla hjälper dock inte. Däremot skorrar det aldrig när jag lägger i backen när jag startat bilen och den har stått ett tag.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Uppkörning
- Inlägg: 727
- Blev medlem: 27 mar 2005, 20:04
- Kör: 744GL-88,945LTT-96
- Ort: Strängnäs
volvoistan skrev:Blir så på min 740 gl med, eftersom backen är osynkad så blir det så om man rullar lite, pröva med att alltid peta i någon annan växel innan så ska du se att det försvinner![]()
MVH Robban
Det är ju just precis det jag gör. Däremot vore det ju kul att bli kvitt problemet.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Hur är din koppling? Jag vet att på min gamla bil (745 GL -88 ) så var förmodligen inte kopplingen bytt på de 38000 mil bilen, "rätt" sliten med andra ord!
Dock fullständigt körbar men något slirbenägen om man var oförsiktig.
Jag hade exakt samma problem med den, inga problem att få i backen direkt vid start men när motor och låda kommit upp i arbetstemperatur så är backen "skorrig" samt ettan och även tvåan litye jobbiga att få i. Det hjälpte inte att justera backspärren skall tilläggas.
En kompis med en 945 TIC -93 med M46 hade också problem med skorrande back trots att han stått med nedtryckt koppling i säkert 15-20 sekunder, hans koppling var rätt sönderbörnad kan jag säga!
Nytt urtrampningslager, lamell och tryckplatta löste det problemet!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jag hade exakt samma problem med den, inga problem att få i backen direkt vid start men när motor och låda kommit upp i arbetstemperatur så är backen "skorrig" samt ettan och även tvåan litye jobbiga att få i. Det hjälpte inte att justera backspärren skall tilläggas.
En kompis med en 945 TIC -93 med M46 hade också problem med skorrande back trots att han stått med nedtryckt koppling i säkert 15-20 sekunder, hans koppling var rätt sönderbörnad kan jag säga!
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!
Jo, min koppling är ju som sagt lite sliten. Tar aningen högt upp och har gått nästan 33000 mil. Jag har nu också bytt olja i lådan, och bortsett från att lådan generellt känns smidigare nu så är problemet med backen fortfarande kvar. Det är precis som du säger, det är bara att byta koppling samt urtrampningslager, och på samma gång även svänghjulslagret (även kallat vevaxellagret??). Svänghjulslagret är ju enkelt (och billigt) att byta när man ändå tagit ned allt, och kopplingen är ju ändå sliten, så den måste jag ju ändå byta. Efter detta ingrepp skall problemet med all största säkerhet vara löst. Det finns inget annat vad jag vet och har hört som kan ligga bakom detta problem.
Däremot ska jag lugna mig lite. Där är absolut inte akut med kopplingsbyte. Biler går ju att köra utan problem, och backen slutar ju att skorra om man lägger i en högre växel först.
Däremot ska jag lugna mig lite. Där är absolut inte akut med kopplingsbyte. Biler går ju att köra utan problem, och backen slutar ju att skorra om man lägger i en högre växel först.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Skorrande back, 940
Problemet är löst! Bytte koppling, svänghjulslager och urtramp.lager. Bytte på samma gång oxå bussningarna i växelföraren. Nu är allt som nytt igen! Känns underbart att växla! Går lätt och inget skorrande!
![glad [banana]](./images/smilies/banana.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![glad [banana]](./images/smilies/banana.gif)
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Uppkörning
- Inlägg: 727
- Blev medlem: 27 mar 2005, 20:04
- Kör: 744GL-88,945LTT-96
- Ort: Strängnäs
Re: Skorrande back, 940
Tro mig det lär bli skorrande även med ny koppling, bytte på min(av annan anledning) och min blir så fast den är ny, dock har jag lärt mig hur man ska göra för att det inte ska låta
MVH Robban
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
MVH Robban
Re: Skorrande back, 940
Nej du. Inget mer skorrande här inte. Felet låg i svänghjulslagret, som jag fick bytt. Sedan var ju kopplingen i sig dålig, så den bytte jag på samma gång.volvoistan skrev:Tro mig det lär bli skorrande även med ny koppling, bytte på min(av annan anledning) och min blir så fast den är ny, dock har jag lärt mig hur man ska göra för att det inte ska låta![]()
MVH Robban
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Uppkörning
- Inlägg: 626
- Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Arvidsjaur
- Kontakt:
Re: Skorrande back, 940
det är helt normal.. lägg i typ 1an innan du lägger i backen så svårt är det
Re: Skorrande back, 940 (LÖST!)
Så enkelt var det dock inte för min del. Backen skorrade faktiskt då och då trots att jag lade i en annan växel först. Men nu är som sagt problemet HELT borta. Kan lägga i backen hur mycket som helst utan att det skorrar, samt utan att behöva lägga i en annan växel innan. Känns underbart skönt!!!Cerezd24 skrev:det är helt normal.. lägg i typ 1an innan du lägger i backen så svårt är det
![glad [thum]](./images/smilies/biggthumpup.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;