råd 945
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2373
- Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
- Ort: Gotland
- Kontakt:
Jo, det är ju väldigt stora bilar så de är svåra att parkera, dessutom är motorena törstiga.
Nej, allvarligt talat. Tidiga 940 är inte annorlunda mot sena 940 eller sena 740. Felen är de gamla vanliga men inget allvarligt. Rost är sällsynt, motorerna håller liksom växellådorna. Takluckor går ibland sönder, en del fem-växlade lådor blir ibland lite trögväxlade, elhissar lägger av (nästan alltid knapparna), instrumentpanelen pajar, lite relä-problem.
Nej, allvarligt talat. Tidiga 940 är inte annorlunda mot sena 940 eller sena 740. Felen är de gamla vanliga men inget allvarligt. Rost är sällsynt, motorerna håller liksom växellådorna. Takluckor går ibland sönder, en del fem-växlade lådor blir ibland lite trögväxlade, elhissar lägger av (nästan alltid knapparna), instrumentpanelen pajar, lite relä-problem.
bra bilar med gedigen kvalite... alla bilar pajar nångång, vissa mer andra mindre... krockade ska du akta dig för.. en krockad bil kan ge skador i längden också... urvalet e stort så leta efter en rostfritt exemplar som e rak å fin i plåten, hellre en vacker med knäpp motor än en ful bil med fin motor. Motorn är easy as pie att fixa...
lycka till jag köpte min 945:a med 26k mil som är en 92:a SE med 531 topp å vx3 kam för 30 pap.. heltrsotfri och fullservad... hor röd i färgen!
lycka till jag köpte min 945:a med 26k mil som är en 92:a SE med 531 topp å vx3 kam för 30 pap.. heltrsotfri och fullservad... hor röd i färgen!
nej då det är inte mer problema att köpa en 91-94, eller en nyare. det här med isoleringe är ju inte heller några problem.. det är ju bara att sätta dit om man nu vill. men dom är ändå mycket tysta. angående krockskadade bilar, om man köper en så kan man ju tjäna en slant på att till exempel byta skärm eller dörr själv. men då ska man ju självklart vara säker på att bilen inte är sne..lycka till, hoppas du hittar en bra kompis för många år framöver
.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Volvo 940tic -94...
ja det stämmer, 940 är mycket mer rejäl, och lättskruvad. för min del, om valet skulle stå mellan 940 och 850, så är 940 det självklara valet. om du har en 940 som du sköter väl och ser till att den inte rostar så kan den nog nästan följa dig livet ut, och det tror jag knappast att en 850 gör. enda fördelen jag kan se med 850 är då att den kanske drar lite mindre soppa, samt att den är betydligt mindre och därmed lättare att parkera..men jag skulle, om jag va dig, utan tvekan ta en 945!
Volvo 940tic -94...
ärligt talat.. inget är så rejält och perfekt som en 945:a stylingen är oändlig, tycker man den ser gammal ut så upgraderar man till v90.
Man behöver inte oroa sig för att kasta ut en massa pengar på en bil somkanske bara går 20 000 mil innan den e slut för 945:an rullar lätt 70-80 innan det börjar bli seriöst med problem.
Rost.. glöm det.. det e otroligt liten del 945:or som är rostiga, är dom det e det pga vanvård.
Motormässigt är motorn och drivlina odödlig vid normalt betende..
Bränsleförbukning ska jag inte sticka under med min b230fb dricker 1,5 L/m och 1,1/lm vid långkörning.. men va fan det e 3.- per mil extra mot en vanlig bil.. 3 KR!!!!!!
på 10 mil e det 30.- det e ju småpotatis, dessutom har du igen det på reservdelar m.m. LÄTT!
satsa 945:a istället för 855:a om du tycker om att pilla själv kan du alltid byta till v90 front om du tycker den ser gammal ut å lite sådant!
modllen är oslagbar.. bara v90 som e värre.. men den har ju 3.0L motor det e lite mycket för mig!
Man behöver inte oroa sig för att kasta ut en massa pengar på en bil somkanske bara går 20 000 mil innan den e slut för 945:an rullar lätt 70-80 innan det börjar bli seriöst med problem.
Rost.. glöm det.. det e otroligt liten del 945:or som är rostiga, är dom det e det pga vanvård.
Motormässigt är motorn och drivlina odödlig vid normalt betende..
Bränsleförbukning ska jag inte sticka under med min b230fb dricker 1,5 L/m och 1,1/lm vid långkörning.. men va fan det e 3.- per mil extra mot en vanlig bil.. 3 KR!!!!!!
på 10 mil e det 30.- det e ju småpotatis, dessutom har du igen det på reservdelar m.m. LÄTT!
satsa 945:a istället för 855:a om du tycker om att pilla själv kan du alltid byta till v90 front om du tycker den ser gammal ut å lite sådant!
modllen är oslagbar.. bara v90 som e värre.. men den har ju 3.0L motor det e lite mycket för mig!