Byte till b230ft motor med m90 låda.
Byte till b230ft motor med m90 låda.
hejsan
har kollat runt på forumet här angående folk som byter till m90 låda från m46/m47, men inte riktigt fått det svar jag är ute efter.
jag har bestämt mig för att byta motor till en b230ft med m90 lådan original monterad, den motorn som sitter i nu är en b230f.
eftersom allting redan sitter på den motorn jag ska ha i, är det bara att byta kardanaxeln som behövs eller är det någonting utöver det?
sen undrar jag vilken kardanaxel det är jag ska ha, samt om den passar på min bakaxel som sitter sedan tidigare på min volvo 740?.
mvh sour
har kollat runt på forumet här angående folk som byter till m90 låda från m46/m47, men inte riktigt fått det svar jag är ute efter.
jag har bestämt mig för att byta motor till en b230ft med m90 lådan original monterad, den motorn som sitter i nu är en b230f.
eftersom allting redan sitter på den motorn jag ska ha i, är det bara att byta kardanaxeln som behövs eller är det någonting utöver det?
sen undrar jag vilken kardanaxel det är jag ska ha, samt om den passar på min bakaxel som sitter sedan tidigare på min volvo 740?.
mvh sour
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
Re: Byte till b230ft motor med m90 låda.
spakställ måste du ha med om du inte tänkt på det
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Re: Byte till b230ft motor med m90 låda.
ok tack så mycket
mvh sour
mvh sour
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
Re: Byte till b230ft motor med m90 låda.
kardan ska väl vara till M90 med förresten
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Re: Byte till b230ft motor med m90 låda.
jag blev rekommenderad en m46 låda idag domino.
ska tydligen palla mer än en m90 om man ska trimma, men jag vet inte om det stämmer, vad anser du?
mvh sour
ska tydligen palla mer än en m90 om man ska trimma, men jag vet inte om det stämmer, vad anser du?
mvh sour
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
Re: Byte till b230ft motor med m90 låda.
M46 är ju en klenare låda än M90.Sour skrev:jag blev rekommenderad en m46 låda idag domino.
ska tydligen palla mer än en m90 om man ska trimma, men jag vet inte om det stämmer, vad anser du?
mvh sour
Dock så verkar det vara en häftig diskussion om just detta just nu
Kolla bara på storleken på lådan t.ex. skvallrar ju lite om hur det är byggt inuti
Det som brukar ge sig på M90:in först är väl trean.
Skaffa en låda från -97 eller -98 så är det förstärkt redan från start
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Re: Byte till b230ft motor med m90 låda.
det jag hörde om m90 är att man kan förstärka genom att svetsa treans stoppring eller nåt, dock så var tydligen m46 en starkare låda och billigare om det skulle gå sönder.
men jag vill ha en låda som håller utan massa strul så jag kan inte bestämma mig alls vad jag ska köra på.
byter jag till en m46 så behöver jag inte byta spakställ och kardanaxel, vilket jag behöver om jag byter till m90, dock tycker jag m90 lådan verkar mycket skönare att köra, växlarna går i mycket lättare och ja det blir mer bekvämt att växla än med min låda jag har nu vilket är m47.
vet inte om det är inbillning, men det känns som mer och mer jobb med att byta till en b230ft motor när man har b230f med m47 original.
/sour
men jag vill ha en låda som håller utan massa strul så jag kan inte bestämma mig alls vad jag ska köra på.
byter jag till en m46 så behöver jag inte byta spakställ och kardanaxel, vilket jag behöver om jag byter till m90, dock tycker jag m90 lådan verkar mycket skönare att köra, växlarna går i mycket lättare och ja det blir mer bekvämt att växla än med min låda jag har nu vilket är m47.
vet inte om det är inbillning, men det känns som mer och mer jobb med att byta till en b230ft motor när man har b230f med m47 original.
/sour
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
Re: Byte till b230ft motor med m90 låda.
hur man svetsar trean finns t.o.m. en fin guide till i FAQ
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=24&t=59171
hade jag varit du så hade jag helt klart satsat på en M90
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=24&t=59171
hade jag varit du så hade jag helt klart satsat på en M90
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Re: Byte till b230ft motor med m90 låda.
du har pm ^^
-
- Färsk användare
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 23 okt 2008, 10:33
- Kör: Caterham Super Seven
- Ort: Trollhättan
Re: Byte till b230ft motor med m90 låda.
Lite OT, men jag behöver svar:
Jag skall i med en B230FK tillsammans med min M46 låda och svänghjulet från den gamla motorn B230FB, alltså om jag har fattat det rätt, det s.k. "djupa" svänghjulet.
Motorn skall trimmas med bas trim + 3" avgassystem (till att börja med).
Vad skall man ha för koppling till denna kombination?
Det jag har hittat är en 763 tryckplatta, om man nu inte svarvar om sänghjulet till 240mm istället. Men lamell och urtrampningslager då?
Funkar det med 850GLT lamell som kan användas ihop en M90?
Jag skall i med en B230FK tillsammans med min M46 låda och svänghjulet från den gamla motorn B230FB, alltså om jag har fattat det rätt, det s.k. "djupa" svänghjulet.
Motorn skall trimmas med bas trim + 3" avgassystem (till att börja med).
Vad skall man ha för koppling till denna kombination?
Det jag har hittat är en 763 tryckplatta, om man nu inte svarvar om sänghjulet till 240mm istället. Men lamell och urtrampningslager då?
Funkar det med 850GLT lamell som kan användas ihop en M90?