Det hela började med att framskivorna blev kraftigt skeva efter semesterresa 2005. Jag har alltid varit väldigt noga med bromsarna-D.v.s. bytat belägg halvslitna, motionerat oken och smort upp glidpinnarna. Alltid toppvärden på SBP.
Därför tvekade jag inte att byta både skivor fram och bak samt belägg och den sedvanliga rundsmörjningen av oken. Allt väl nästan ett år- 2006-fick bytt framskivor på garantin på Volvo.(dom hade den goda smaken att göra jobbet till mig oxå, det var ju en fin garanti faktiskt) Denna gången höll det fram till i år då jag efter Parisresan kom hem med KRAFTIGT skeva skivor.
Körde budget denna gång och köpte biltema. Funkade i 2 veckor så började rattskakningarna så smått. Jag började nu fundera. Eftersom SBP bara provar fram o bakbromsar för sig så vet jag ju egentligen inte hur hårt besiktningsgubben trycker för att få bromsvärden bak. Kan ju vara så att frambromsarna är låsta för längesen när bakvärdena kommer. Dessutom tyckte jag bilen neg lite väl mkt vid hård inbromsning. Hade ju dessutom haft problem med kokande koppling ett tag.
Luftade igenom 1 liter av den bästa vätskan jag kunde hitta (DOT 5.2). Körde tryck med vinterdäcket och mekonomensats som jag har haft i 20 år säkert. Lika klockrent som alltid.
Nu efter fjorton dagar konstaterar jag följande-framskivorna har slutat slå- Bilen niger inte alls lika mkt längre- min koppling fungerar underbart och har slutat hugga.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Så stort problem har återigen visat sig ha liten orsak. Lata jag hade aldrig bytt bromsvätskan. Då jag har alla papper på bilen sen den var ny så kan jag konstatera att detta var det första vätskebytet! Så vänner-har ni samma problem och inte vet när vätskan är bytt-BYT NU.
Jag kan oxå bjuda på gratistipset att det går INTE att lufta kopplingen så det går ner till MIN på behållaren. Titta ner i behållaren så förstår ni varför. (dumma jag tittade inte förräns jag blev konfunderad till varför det kom luft som fan i slangen fast nivån inte var nere på MIN i behållaren
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Jag borde ju kanske ha fattat att konstruktionen är gjord så att även om kopplingscylindern börjar läcka och blir tom så måste det ju finnas kvar vätska med marginal till bromsarna.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)