Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen
Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen
Hej!
Jag har moddat ett djupt svänghjul för 240 mm lamell och tryckplatta.
Har satt dit nytt urtrampningslager och kopplingsgaffel. Har fortfarande den
gamla kopplingen kvar och kör med (pga ekonomi). Kör med en M90 låda i
mycket bra skick.
Nu rasslar det vid motorbromsning, låter som om plåtar sitter löst och
vibrerar. När jag trampar ner kopplingen så blir det tyst vid körning.
Lamellen är oorganisk. Kan det vara tryckplattan som det låter om?
Alla förslag tages emot!!
//Duvan
Jag har moddat ett djupt svänghjul för 240 mm lamell och tryckplatta.
Har satt dit nytt urtrampningslager och kopplingsgaffel. Har fortfarande den
gamla kopplingen kvar och kör med (pga ekonomi). Kör med en M90 låda i
mycket bra skick.
Nu rasslar det vid motorbromsning, låter som om plåtar sitter löst och
vibrerar. När jag trampar ner kopplingen så blir det tyst vid körning.
Lamellen är oorganisk. Kan det vara tryckplattan som det låter om?
Alla förslag tages emot!!
//Duvan
Duvan - Still going strong!
-
- Uppkörning
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 24 jan 2008, 08:57
- Ort: Ekerö/stockholm
Det sitter värmeplåtar utefter avgassystemet och den främre är lös ochvolvo_740_glt skrev:inget annat som skramlar då ? värmeplåtar på kalalysator?
Hade så på min 240 lät bara när man motorbromsade
skramlar när jag tar i den med handen. Men varför tystnar ljudet när jag
kopplar ur. Kan det vara den plåten i alla fall? I så fall konstigt tycker jag.
//Duvan
Duvan - Still going strong!
volvo_740_glt skrev:inget annat som skramlar då ? värmeplåtar på kalalysator?
Hade så på min 240 lät bara när man motorbromsade
Nä det är ett känt problem när man modifierar koppling till M90, nästan alla får det problemet, det rasslar när motorn inte driver på, dvs i allmänhet vid långkörning och i synnerhet vid motorbromsning.
Hade själv det problemet förut och delvis därför jag kör med ZF låda nu, hade ner lådan 15-16 gånger och labborerade med två olika lameller, alla tre olika modeller av U-lager, två olika kopplings gafflar, två olika 712 plattor, 3-4st olika ombyggda svänghjul, två olika M90 lådor, och massa olika inställningar på pivåt muttern, provade även förlänga glidhylsan för U-lagret och sätta en fjäder bakom, inget av det nämda hjälpte för att få bort skrammlet.
Jag och ThaSaint misstänker att det beror på två saker, dels att man inte använder stödlager med M90 och dels att man när man bygger om kopplingen så förskjuter man lamellen ännu längre ut på växellådans ingående axel så den sviktar ännu mer.
Tack för ett bra svar. Då är jag inte ensam om problemet. Om jag fixar en adapter till axeln så att den når in i svänghjulet så får jag först 2 lager +ToAx skrev:volvo_740_glt skrev:inget annat som skramlar då ? värmeplåtar på kalalysator?
Hade så på min 240 lät bara när man motorbromsade
Nä det är ett känt problem när man modifierar koppling till M90, nästan alla får det problemet, det rasslar när motorn inte driver på, dvs i allmänhet vid långkörning och i synnerhet vid motorbromsning.
Hade själv det problemet förut och delvis därför jag kör med ZF låda nu, hade ner lådan 15-16 gånger och labborerade med två olika lameller, alla tre olika modeller av U-lager, två olika kopplings gafflar, två olika 712 plattor, 3-4st olika ombyggda svänghjul, två olika M90 lådor, och massa olika inställningar på pivåt muttern, provade även förlänga glidhylsan för U-lagret och sätta en fjäder bakom, inget av det nämda hjälpte för att få bort skrammlet.
Jag och ThaSaint misstänker att det beror på två saker, dels att man inte använder stödlager med M90 och dels att man när man bygger om kopplingen så förskjuter man lamellen ännu längre ut på växellådans ingående axel så den sviktar ännu mer.
svänghjulslagret. Det sägs att det inte är bra med 3 lagringar på den ingående axeln. Är väldigt irriterande ljud, men någon lösning måste väl
gå att hitta
//Duvan
Om jag fräser bort en bit av kopplingskåpan så att lådan kommer längre in, skulle det gå?
//Duvan
Duvan - Still going strong!
Vad skulle det ha för baksida med tre lagringar om man får allt centrerat och i linje?
Någon ide på hur den adaptern skulle se ut och fästas?
Perssonligen hade jag gjort en hylsa som centrerar i svänghjulet och som sätts fast med svänghjulsbultarna, och adaptern håller ett lager som lådans ingående axel går in i.
Någon ide på hur den adaptern skulle se ut och fästas?
Perssonligen hade jag gjort en hylsa som centrerar i svänghjulet och som sätts fast med svänghjulsbultarna, och adaptern håller ett lager som lådans ingående axel går in i.
Ja du får bedriva lite forskning, kan bidra med mina erfarenheter om du är intresserad, själv la jag ner M90 då jag insåg jag skulle ha mer effekt och ville då ha en låda med stödlager så det fick bli ZF.
Det possitiva är att det mot slutet bara kommer att ta dig 17,5min att ha lådan nera på backen om du har bilen på lyft, känn dig fri att försöka slå mitt rekord
Det possitiva är att det mot slutet bara kommer att ta dig 17,5min att ha lådan nera på backen om du har bilen på lyft, känn dig fri att försöka slå mitt rekord
Är för gammal att tävla. Förr byte man kopplingen på lunchrasten och hanToAx skrev:Ja du får bedriva lite forskning, kan bidra med mina erfarenheter om du är intresserad, själv la jag ner M90 då jag insåg jag skulle ha mer effekt och ville då ha en låda med stödlager så det fick bli ZF.
Det possitiva är att det mot slutet bara kommer att ta dig 17,5min att ha lådan nera på backen om du har bilen på lyft, känn dig fri att försöka slå mitt rekord
även att äta. Har en 260/6 låda. Får hänga dit den till den stora motorn
samtidigt som man lägger ner massa jobb så vill jag alltid ha det perfekt.
//Duvan
Duvan - Still going strong!
Då lånar jag tråden lite om det är okej?
Kör med m90 i min 745a och sen även slinterkoppling med standat tryckplatta.
När jag kommer upp i vissa hastigheter (runt 90) så börjar jag höra ett skramlande ljud ifrån min låda/koppling detta ljudet hörde jag inte innan när jag körde med orginal lamell Vad kan det bero på?
Sedan har jag även problem med att uttrampningslageret inte släpper redigt som det ska när man har växlen i neutralt och motor står på tomgång, men trampar man ner kopplingspedalen igen och släpper upp den sakta så tyssnar det, vad beror det på ? (helt nytt uttrampningslager) Kan det vara fel lager ?
Kör med m90 i min 745a och sen även slinterkoppling med standat tryckplatta.
När jag kommer upp i vissa hastigheter (runt 90) så börjar jag höra ett skramlande ljud ifrån min låda/koppling detta ljudet hörde jag inte innan när jag körde med orginal lamell Vad kan det bero på?
Sedan har jag även problem med att uttrampningslageret inte släpper redigt som det ska när man har växlen i neutralt och motor står på tomgång, men trampar man ner kopplingspedalen igen och släpper upp den sakta så tyssnar det, vad beror det på ? (helt nytt uttrampningslager) Kan det vara fel lager ?
MVH Johan.
745 GL 91.
744 16v 88 (vinterbilen) Dog på ugglebo isen. Motorn doneras till tantens 745a.
744 GLT 88 projekt (b204T)
745 GL 91.
744 16v 88 (vinterbilen) Dog på ugglebo isen. Motorn doneras till tantens 745a.
744 GLT 88 projekt (b204T)
Det sejs att sinterlamellen har större tendens att skramla än orginallamellen.waldo skrev:Då lånar jag tråden lite om det är okej?
Kör med m90 i min 745a och sen även slinterkoppling med standat tryckplatta.
När jag kommer upp i vissa hastigheter (runt 90) så börjar jag höra ett skramlande ljud ifrån min låda/koppling detta ljudet hörde jag inte innan när jag körde med orginal lamell Vad kan det bero på?
Sedan har jag även problem med att uttrampningslageret inte släpper redigt som det ska när man har växlen i neutralt och motor står på tomgång, men trampar man ner kopplingspedalen igen och släpper upp den sakta så tyssnar det, vad beror det på ? (helt nytt uttrampningslager) Kan det vara fel lager ?
Vilket svänghjul har du?
Har du luftat tillräckligt så att pedalen kommer upp ordentligt. Jag brukar
öppna luftninmgsnippeln rejält och sedan blåsa i behållaren och när jag
ser att det rinner ordentligt så stänger jag nippeln och fyller på olja.
Det kan ta flera dagars körning innan allt blir som det ska.
//Duvan
Duvan - Still going strong!
-
- Färsk användare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 06 aug 2008, 04:40
Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen
det är inte så att ni kör med stumt svänghjul och en lamel som inte är fjädrad?
inte så konstigt att de skrammlar isf.
Mvh
inte så konstigt att de skrammlar isf.
Mvh
Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen
"Stumt svänghjul" Jo det är inte något dubbelmasse svänghjul utan det enkla djupa som är omsvarvat.lindqvist33 skrev:det är inte så att ni kör med stumt svänghjul och en lamel som inte är fjädrad?
inte så konstigt att de skrammlar isf.
Mvh
-
- Färsk användare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 06 aug 2008, 04:40
Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen
om ni då sedan kör med en sinter som offtast brukar vara ofjädrad så väsnas de endel.Duvan skrev:"Stumt svänghjul" Jo det är inte något dubbelmasse svänghjul utan det enkla djupa som är omsvarvat.lindqvist33 skrev:det är inte så att ni kör med stumt svänghjul och en lamel som inte är fjädrad?
inte så konstigt att de skrammlar isf.
Mvh
Mvh
Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen
Har Duvan kommit på någon lösning för kopplings skrammlet?
Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen
Nä men jag har en idé om att fräsa bort 15 mm av kanten på svänghjulskåpan så att lamellen får samma avstånd som medToAx skrev:Har Duvan kommit på någon lösning för kopplings skrammlet?
ett dubbelmassesvänghjul. Dock får man ju spara fästet för hydralkopplingen. Har en extralåda som jag tänker labba med, men har
inte haft tid nu när jag är nykär på ålderns höst.
Duvan - Still going strong!
Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen
Nu har jag löst mina problem med skrammlande ifrån slintern.
Skit i och sätta dit brikorna imellan svänghjulet och tryckplattan.
svarvade ner tryckplattan 1.½mm så slipper man massa oljud och problemet med att utrampningslagret snurrar hela tiden.
MVH
Skit i och sätta dit brikorna imellan svänghjulet och tryckplattan.
svarvade ner tryckplattan 1.½mm så slipper man massa oljud och problemet med att utrampningslagret snurrar hela tiden.
MVH
MVH Johan.
745 GL 91.
744 16v 88 (vinterbilen) Dog på ugglebo isen. Motorn doneras till tantens 745a.
744 GLT 88 projekt (b204T)
745 GL 91.
744 16v 88 (vinterbilen) Dog på ugglebo isen. Motorn doneras till tantens 745a.
744 GLT 88 projekt (b204T)
Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen
Tack! Det låter bra i mina öron.waldo skrev:Nu har jag löst mina problem med skrammlande ifrån slintern.
Skit i och sätta dit brikorna imellan svänghjulet och tryckplattan.
svarvade ner tryckplattan 1.½mm så slipper man massa oljud och problemet med att utrampningslagret snurrar hela tiden.
MVH
En fråga bara. Vilka brickor, är de original.
Finns väl inga brickor där?
Mvh Duvan
Duvan - Still going strong!
Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen
han har väl schimsat in tryckplattan själv för bästa tryck?
så har jag gjort iaf och jag har för mig att jag inte hade nåt ljud iaf.
så har jag gjort iaf och jag har för mig att jag inte hade nåt ljud iaf.
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Uppkörning
- Inlägg: 704
- Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
- Ort: Bunkeflostrand
Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen
Enligt getrag rekommenderas dubbelmassesvänghjul till M90 just för att få bort det "klassiska" skramlet som 3-axlade lådor kan åstakomma.
Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen
Duvan skrev:Tack! Det låter bra i mina öron.waldo skrev:Nu har jag löst mina problem med skrammlande ifrån slintern.
Skit i och sätta dit brikorna imellan svänghjulet och tryckplattan.
svarvade ner tryckplattan 1.½mm så slipper man massa oljud och problemet med att utrampningslagret snurrar hela tiden.
MVH
En fråga bara. Vilka brickor, är de original.
Finns väl inga brickor där?
Mvh Duvan
brickorna sitter för att få rätt avstånd och det absolut bästa trycket.
ahberg skrev:han har väl schimsat in tryckplattan själv för bästa tryck?
så har jag gjort iaf och jag har för mig att jag inte hade nåt ljud iaf.
Det stämmmer.
funkar utan att köra med dubbelmassesvänghjul till m90.silverräven skrev:Enligt getrag rekommenderas dubbelmassesvänghjul till M90 just för att få bort det "klassiska" skramlet som 3-axlade lådor kan åstakomma.
Provat både 228mm och 240 mm (svetsat) även stum lammel.
kört nersvarvad 240mm lammel till 228mm stumtsvänghjul och det har aldrig famkommit något oljud ifrån det men så fort det kommer in en slinter i bilden så börjar problemen.
Bygger åt fel håll och då kommer oljuden fram.
Så svarva ner svänghjulet och slipp problemet.
MVH Johan.
745 GL 91.
744 16v 88 (vinterbilen) Dog på ugglebo isen. Motorn doneras till tantens 745a.
744 GLT 88 projekt (b204T)
745 GL 91.
744 16v 88 (vinterbilen) Dog på ugglebo isen. Motorn doneras till tantens 745a.
744 GLT 88 projekt (b204T)
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
Re: Moddad svänghjul med skrammel i kopplingen
mycket intressant det här!
jag har då orginal lamell (ofjädrad) med omsvarvat och lättat svänghjul, med 712 tryckplattan samt m90 med förlängt u-lager och har det där ljudet HELA tiden nästan..
så waldo, du vill inte förklara lite mer ingående hur du gjorde?
brickorna du skippar är alltså till insexkruvarna som håller fast tryckplattan i svänghjulet? vart svarvade du tryckplattan?
jag har då orginal lamell (ofjädrad) med omsvarvat och lättat svänghjul, med 712 tryckplattan samt m90 med förlängt u-lager och har det där ljudet HELA tiden nästan..
så waldo, du vill inte förklara lite mer ingående hur du gjorde?
brickorna du skippar är alltså till insexkruvarna som håller fast tryckplattan i svänghjulet? vart svarvade du tryckplattan?
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10