Överväxel vs en vanlig 5:a...
Överväxel vs en vanlig 5:a...
Varför har en del 740 överväxel iställe för en femma? Fördelar och nackdelar?
VARFÖR den har det har sin förklaring tillbaks till Amazonens tid. Då hade ytterst få bilar 5-växlad låda, jämför med hur vanligt det är idag med 6-växlat. Så istället för att konstruera om lådan så köpte dom in en överväxeltillsats från brittiska Jaycock. Mig veterligt finns det bara brittiska bilar samt Volvo som har manuell låda och överväxel... Den lådan hette iallafall M40, och efter att ha fått överväxel, M41.
Sedan fortsatte de bara och förbättra och tillverka denna låda, som blev M45 och M46, fram till 1994, då den och M47 ersattes av M90.
Men manuella M47:an konstruerades så att den fick en \"mekanisk överväxel\" istället för hydraulisk. M47:an har ett utstickande hus där mekaniken för femmans växel fanns. Detta gjorde lådan och framförallt dess bottenstock lång och instabil. Det gjorde att M47 tål betydligt mindre vridmoment än M46, och därför återfinns M47 endast hos de motorsvagaste alternativen.
Sedan fortsatte de bara och förbättra och tillverka denna låda, som blev M45 och M46, fram till 1994, då den och M47 ersattes av M90.
Men manuella M47:an konstruerades så att den fick en \"mekanisk överväxel\" istället för hydraulisk. M47:an har ett utstickande hus där mekaniken för femmans växel fanns. Detta gjorde lådan och framförallt dess bottenstock lång och instabil. Det gjorde att M47 tål betydligt mindre vridmoment än M46, och därför återfinns M47 endast hos de motorsvagaste alternativen.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
Re:
Farsan hade en Opel Rekord (Alla bilar rostar, men Opel har Rekord) och den hade 4 växlar och likadan overdrive som Volvo.Mig veterligt finns det bara brittiska bilar samt Volvo som har manuell låda och överväxel...
OD på Rekord, där ser man. M46 och M47 är helt identiska för de 4 första växlarna. M46 är en M45 med overdrive, och M47 är en M45 med \"mekanisk overdrive\" så att säga. M46-lådorna är knappast dåliga. Visst, kan vara lite krångel med överväxeln, men det är oftast elfel. Lådorna är annars mycket pålitliga och hållbara. Den bästa 5-växlade lådan innan M90.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
m45, 46, 47? Otroligt påläst! Men jag fattade hälften ungefär. Är det en m46 el 47 i en en 740gle 87? Säljaren säger att det är överväxel? Ska jag leta efter något med \"vanlig\" femte vxl i stället? Min 745 gle hade ju v\"anlig\" femte växel. Jag fattar inte varför Volvo har två varianter?
Du verkar ju ha snarlik bil. Har du också overdrive? Är det bättre eller?!?
Du verkar ju ha snarlik bil. Har du också overdrive? Är det bättre eller?!?
OD på Rekord, där ser man. M46 och M47 är helt identiska för de 4 första växlarna. M46 är en M45 med overdrive, och M47 är en M45 med \"mekanisk overdrive\" så att säga. M46-lådorna är knappast dåliga. Visst, kan vara lite krångel med överväxeln, men det är oftast elfel. Lådorna är annars mycket pålitliga och hållbara. Den bästa 5-växlade lådan innan M90.
Kan bara hålla med dig Niel har själv en M46a och är hur nöjd som helst med den.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2373
- Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
- Ort: Gotland
- Kontakt:
Re:
skrev:m45, 46, 47? Otroligt påläst! Men jag fattade hälften ungefär. Är det en m46 el 47 i en en 740gle 87? Säljaren säger att det är överväxel? Ska jag leta efter något med "vanlig" femte vxl i stället? Min 745 gle hade ju v"anlig" femte växel. Jag fattar inte varför Volvo har två varianter?
Du verkar ju ha snarlik bil. Har du också overdrive? Är det bättre eller?!?
Varför har Volvo olika lådor? Därför att den utan knapp-överväxel inte håller för de krafter som produceras av de starkare motorerna såsom turbodieseln, bensinturbon och 16-ventilaren. På billigare bilar monterades den billigare lådan utan knapp-överväxel.
M47, som inte har en överväxel med knapp, är en mycket dålig låda. Du ska absoult ha en GLE eller bättre med insprutning och M46, dvs låda med en knapp för överväxeln. Den lådan är klart bättre.
att säga att m47 är en mycket dålig låda jämfört med m46 när den har samma innehåll på de fyra första växlarna låter skumt. dessutom som många många inslag på forumet rör just problem med m46.
volvo valde m46 till de motorstarkare bilarna eftersom 5an på dessa tål mer effekt är 5an på m47
volvo valde m46 till de motorstarkare bilarna eftersom 5an på dessa tål mer effekt är 5an på m47
kör 945T aut och 945T man, 1998
Jag håller inte med om att M47 är en mycket dålig låda. Det är en mindre hållbar låda än M46, men till de motorsvagare alternativen fungerar den utmärkt. Pratade med en man på Skogs-Nolia (en mässa inriktad på skogsbruk, osv) som hade en 740 GL -88 som gått 55000 mil, med samma låda, M47. Inga problem.
De starkaste motorerna som det satt M47 på var väl nyare 240 GLT med B230E. Satt den inte även på 940 GL 91-93 med 136 hk? Nåja. Där nånstans går väl gränsen för vad den pallar, skulle jag tro.
De starkaste motorerna som det satt M47 på var väl nyare 240 GLT med B230E. Satt den inte även på 940 GL 91-93 med 136 hk? Nåja. Där nånstans går väl gränsen för vad den pallar, skulle jag tro.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
Även själva lådan är förstärkt på olika vis. Något med lagringen och upphängningen av dreven, bl a. Är inte så insatt i detaljer.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
Är det OD med av typ \"J\" eller \"P\" type som sitter på turbo motornerna, blandar för jämnan ihop dom två?
M46 tycker jag är en okej låda men det som är lite trist med dom är att växlingarna inte går lika lätt som tex på en M90, specielt mellan 1:an och 2:ans växel
Sen en annan sak som även gäller M47 och säkerligen M45 med flera, är det där skorret som uppkommer när man skall lägga i backväxeln, det går att komma runt med dubbel koppling mm men det skulle vara skönt att slippa det helt
Någon här som inte har så på sin låda? (gäller ej M90 pojkarna)![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
M46 tycker jag är en okej låda men det som är lite trist med dom är att växlingarna inte går lika lätt som tex på en M90, specielt mellan 1:an och 2:ans växel
Sen en annan sak som även gäller M47 och säkerligen M45 med flera, är det där skorret som uppkommer när man skall lägga i backväxeln, det går att komma runt med dubbel koppling mm men det skulle vara skönt att slippa det helt
Någon här som inte har så på sin låda? (gäller ej M90 pojkarna)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Skorret på backväxeln uppkommer bara om bilen inte står still, eller om du stått och varvat på neutralen, med kopplingen uppsläppt. Om du har gjort det, lägg då in en annan växel först, för att synka dreven till stillastående. Och voilà! Backväxeln går i utan missljud.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
Dock så skorrar det ändå, om man gör så, om bilen inte står helt stil, för då snurrar ju växellådans utgående axel...
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
Re:
Min skorrar bara lite ibland men bilen har ju inte ens gått 19000, 740:n jag hade som gått 35000 skorrade betydligt mer.en en annan sak som även gäller M47 och säkerligen M45 med flera, är det där skorret som uppkommer när man skall lägga i backväxeln, det går att komma runt med dubbel koppling mm men det skulle vara skönt att slippa det helt
Någon här som inte har så på sin låda? (gäller ej M90 pojkarna)