530 eller 531 topp
-
- Färsk användare
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 03 dec 2006, 15:32
- Ort: göteborg
530 eller 531 topp
Har en 940 -93 116hp som behöver ny topp.
Det sitter en 530 på den just nu och undrar om en 531 går att använda och isåfall vad blir skillnaden?
Är det enbart kam som är annorlunda, är den ena 8v och den andra 16v och får jag ut 136hp med en 531 topp?
Det sitter en 530 på den just nu och undrar om en 531 går att använda och isåfall vad blir skillnaden?
Är det enbart kam som är annorlunda, är den ena 8v och den andra 16v och får jag ut 136hp med en 531 topp?
- patrikhörnfeldt
- Uppkörning
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 19 jul 2007, 12:25
- Kör: Volvo 744 GL/T -90
- Ort: Docksta, 4 mil söder om Örnsköldsvik
Båda är 8v. Kamaxlarna skiljer. 531 toppen har finare kanaler och gör den trimmvänligare, den har också lite annorlunda utformade förbränningskammare. Ska du montera en 531 topp bör du ha databoxarna till en b230fb för att vara säker på att du verkligen tar ut 136hp.
Är inte säker på alltsammans, har nyss fått lära mej allt de här så![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Är inte säker på alltsammans, har nyss fått lära mej allt de här så
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
- Färsk användare
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 03 dec 2006, 15:32
- Ort: göteborg
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2735
- Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
- Kör: Volvo 242 turbo -81
- Ort: Sala
- Kontakt:
hasselgren skrev:Ingen databox kommer att bytas utan enbart topp då den befintliga är skev.
1. Kan jag ta en standard 531 och montera utan att göra ngt annat?
JA
2. Kommer det att funka bra?
JA
3. Får jag mer hp än standard 116?
JA, bättre flöde och annan kam ger lite annorlunda karaktär och lite effekt
4. Är det bättre att ta en 530 som sitter på?
NEJ, 531 toppen har bättre utformade kanaler
MVH, John
-
- Färsk användare
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 03 dec 2006, 15:32
- Ort: göteborg
-
- Färsk användare
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 03 dec 2006, 15:32
- Ort: göteborg
-
- Färsk användare
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 03 dec 2006, 15:32
- Ort: göteborg
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
531 har lägre komp, (större förbränningsrum) vilket gör att den kan upplevas tröttare åxå ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
flödet bättre, visst, men utan byta kamaxel t.ex, så händer inte så mkt.
Det är ju inga herrejisseseffekter vi talar om.
hästkrafterna är ju desutom uppmätta på vevaxel. Du tappar en hel del ut till bakhjulen.
//Erik
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
flödet bättre, visst, men utan byta kamaxel t.ex, så händer inte så mkt.
Det är ju inga herrejisseseffekter vi talar om.
hästkrafterna är ju desutom uppmätta på vevaxel. Du tappar en hel del ut till bakhjulen.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Uppkörning
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
- Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
- Ort: Stockholm
Så länge du inte har någon turbo så känns det som det kvittar, 530 har högre komp. men har "tråkig" kam och flödar lite, lite sämre än 531 som har roligare kam och flödar bättre men har lägre komp och kan upplevas som lite orkeslös trots att kammen är utformad för att ge mycket vrid vid låga varvtal. Annars är 531 ett givet val vid övertryck, dels på grund av flödet och dels på grund av kompet!
![Bild](http://forumbilder.se/images/f90201024141P8860.jpg)
-
- Färsk användare
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 03 dec 2006, 15:32
- Ort: göteborg
-
- Uppkörning
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
- Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
- Ort: Stockholm
Robban67 skrev:Hej
När man plockar bort en topp bör man väl ändå alltid plana den för att vara helt säker, en 500-ing för det kan det vara värt att lägga ut...
mvh
Robban
Jag håller med till viss del, det är klokt att plana toppen om man är minsta osäker men har man en bra referens att mäta mot t.ex. stållinjal, glasskiva eller något annat som är garranterat plant så ser jag inte varför man skulle plana av en gång till, går ju bara att plana en topp si och så många gånger. Dessutom är tolleranserna relativt stora: Oplanheten får vara högst 0,5 mm i längsled
och 0,25 mm i tvärled.
Toppens höjd är väl original 146,1mm
och lägsta tillåtna enligt VADIS är 145,6mm så det är ju bara 0,5mm man har att spela med så man ska inte plana en topp bara för att vara säker! Väldigt små skevheter finns alltid, det får man räkna med, därför man har packning ju
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
I övrigt är det ytterst sällan Robban67 ger ett tips som jag inte skulle ge =)
![Bild](http://forumbilder.se/images/f90201024141P8860.jpg)
-
- Färsk användare
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 03 dec 2006, 15:32
- Ort: göteborg
Då var toppen borta. Blocket ser ut så här
![Bild](http://www.geting.se/image.php/98653-Blocket.JPG)
Toppen ser ut såhär
![Bild](http://www.geting.se/image.php/98655-Toppen.JPG)
och toppackningen vid cylinder 1 (som inte gått riktigt) ser ut såhär
![Bild](http://www.geting.se/image.php/98654-Cylinder1.JPG)
Verkar som det finns kylkanaler i blocket men inte i toppen och det är det som på något sätt frätt på packningen.
Packningen är ju definitivt gången och skall kolla imorgon om toppen är ok eller ej.
En annan fråga, varför är ena ventilen så svart på cyl4?
Om man högerklickar på bilden o väljer "öppna länk i nytt fönster" blir bilderna större.
/Tomas
Toppen ser ut såhär
och toppackningen vid cylinder 1 (som inte gått riktigt) ser ut såhär
Verkar som det finns kylkanaler i blocket men inte i toppen och det är det som på något sätt frätt på packningen.
Packningen är ju definitivt gången och skall kolla imorgon om toppen är ok eller ej.
En annan fråga, varför är ena ventilen så svart på cyl4?
Om man högerklickar på bilden o väljer "öppna länk i nytt fönster" blir bilderna större.
/Tomas
Magnetikk skrev:Robban67 skrev:Hej
När man plockar bort en topp bör man väl ändå alltid plana den för att vara helt säker, en 500-ing för det kan det vara värt att lägga ut...
mvh
Robban
Jag håller med till viss del, det är klokt att plana toppen om man är minsta osäker men har man en bra referens att mäta mot t.ex. stållinjal, glasskiva eller något annat som är garranterat plant så ser jag inte varför man skulle plana av en gång till, går ju bara att plana en topp si och så många gånger. Dessutom är tolleranserna relativt stora: Oplanheten får vara högst 0,5 mm i längsled
och 0,25 mm i tvärled.
Toppens höjd är väl original 146,1mm
och lägsta tillåtna enligt VADIS är 145,6mm så det är ju bara 0,5mm man har att spela med så man ska inte plana en topp bara för att vara säker! Väldigt små skevheter finns alltid, det får man räkna med, därför man har packning ju![]()
I övrigt är det ytterst sällan Robban67 ger ett tips som jag inte skulle ge =)
Om man har en topp som är 145,5mm som måste planas, är det lugnt att plana den om man byter kamrem? Om man byter remmen, hur mycket kan man ta då, som max, med orginalmåttet som utgångspunkt. Toppen är en 530 som ska i en sugis.
hoppas att det OK att jag lånar tråden lite..
Domino skrev:ventilerna ska vara svarta, det är de som är ljusa som gått med vatten i cylindrarna med stor säkerhet
Jasså? Bytte topp på min turbo förra helgen och där var ventilerna ännu vitare (alla 8v) än vad hans var och min drog inte vatten...
Men min bilen har gått hårt
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vita ventiler är ett täcken på att de har varit varma, all sot har förbrännts.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 03 dec 2006, 15:32
- Ort: göteborg
Blev inget toppbyte. Gjorde iordning orginaltoppen ist och den var enligt expertis inte i kanonskick direkt.
Skall nu montera den och är lite fundersam på hjälpaxeldrevet. Enligt verkstadshandbok är "märkningen på hjälpaxelns drev ej kritiskt". Innebär det att det kan stå precis hur som helst och jag behöver bara ha koll på vev- och kamaxel? Tänkte jag skulle slippa o ta bort nedre delen på plastkåpan som täcker kamremmen.
Skall nu montera den och är lite fundersam på hjälpaxeldrevet. Enligt verkstadshandbok är "märkningen på hjälpaxelns drev ej kritiskt". Innebär det att det kan stå precis hur som helst och jag behöver bara ha koll på vev- och kamaxel? Tänkte jag skulle slippa o ta bort nedre delen på plastkåpan som täcker kamremmen.
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
såklart *vimsig*jonas_740 skrev:Jasså? Bytte topp på min turbo förra helgen och där var ventilerna ännu vitare (alla 8v) än vad hans var och min drog inte vatten...Domino skrev:ventilerna ska vara svarta, det är de som är ljusa som gått med vatten i cylindrarna med stor säkerhet
Men min bilen har gått hårt
Vita ventiler är ett täcken på att de har varit varma, all sot har förbrännts.
var nog lite seg när jag kollade sist, ber om ursäkt till ev. lurade personer.
![Bild](http://forumbilder.se/images/sign3%281%29.jpg)
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
- Ort: Umeå/Jönköping
hasselgren skrev:Skall nu montera den och är lite fundersam på hjälpaxeldrevet. Enligt verkstadshandbok är "märkningen på hjälpaxelns drev ej kritiskt". Innebär det att det kan stå precis hur som helst och jag behöver bara ha koll på vev- och kamaxel? Tänkte jag skulle slippa o ta bort nedre delen på plastkåpan som täcker kamremmen.
Korrekt -- hur hjälpaxelns drev står spelar ingen roll i praktiken.
underredsmassa e bästa hårgelen
Re:
De är inte att den därav gått snålt då?jonas_740 skrev:Domino skrev:ventilerna ska vara svarta, det är de som är ljusa som gått med vatten i cylindrarna med stor säkerhet
Jasså? Bytte topp på min turbo förra helgen och där var ventilerna ännu vitare (alla 8v) än vad hans var och min drog inte vatten...
Men min bilen har gått hårt
Vita ventiler är ett täcken på att de har varit varma, all sot har förbrännts.
Volvo 945
Re: Re:
Kan mycket väl har varit det.Gilbert skrev:De är inte att den därav gått snålt då?jonas_740 skrev:Domino skrev:ventilerna ska vara svarta, det är de som är ljusa som gått med vatten i cylindrarna med stor säkerhet
Jasså? Bytte topp på min turbo förra helgen och där var ventilerna ännu vitare (alla 8v) än vad hans var och min drog inte vatten...
Men min bilen har gått hårt
Vita ventiler är ett täcken på att de har varit varma, all sot har förbrännts.
Den var endast chippad och laddade 0,9bar med den toppen så man tycker inte
att den borde ha gått snålt, men den spikade inte iaf.