bonntrimma b230f
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1040
- Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
- Kör: 944 GL
- Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
- Kontakt:
Eftersom du vill ha budget så ska vi snacka rejäl bonntrimmning ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Först så antar jag att du har en del verktyg så det tar jag inte med i beräkningarna![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vi börjar med toppen:
Börja med att matchporta insug och topp, sätt fast packningen slipa så att du kommer till kanterna på packningen.
Sen matchportar vi avgasportarna mot grenröret, likadant här med packningen
Sen när du har gjort det så ska vi gå på kanalerna ritade upp lite snabbt så du ser ungefär![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Bild](http://img337.imageshack.us/img337/8124/398inportpm4.jpg)
Det är en 398topp på bilden men din 530 ser exakt likadan ut fast inte med spridarhål i toppen.
Slipa rent från gjutskägg mm och skapa en jämn och fin kanal, avsluta med att slipa med 80 slipapper för att få en bra yta i kanalen
Nu till avgaskanlen som är lite mindre optimalt utformad om man säger så![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Bild](http://img512.imageshack.us/img512/4087/398utportea3.jpg)
Där har du lite material att ta bort![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Så här ser orginal ut
![Bild](http://img248.imageshack.us/img248/9108/530utorginalkw9.jpg)
Och så här ska det se ut
![Bild](http://img211.imageshack.us/img211/800/530utportoc1.jpg)
Man kan välja att ha kvar eller slipa bort lite av ventilstyrningarna. På insugsidan kan man slipa så att den konar utåt som en vulkan men på avgasidan skulle jag nog slipa ner styrningen, ventilskaften slits fortare med detta var juh bonntrimmning?![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Sen har vi förbränningsutrymmet, vilket e ett så kallat badkars förbränningsutrymme, här e en bild från mockans topp så flödar bra och håller förbränningen nära stiftet.
![Bild](http://img265.imageshack.us/img265/2492/530forbranningutrymmelp2.jpg)
Sen så slipar man in ventilerna med en indianpinne och slipasta som går att köpa på mekonomen för ca: 129:-
Nu kommer vi till kammen, eftersom vi snackar bonntrimm så är orginalkammar det enda jag kan tänka på. Jag skulle rekomendera A, V eller VX3 kammen. A kammen e helt klart min favorit eftersom den har bra drag över hela registret, V och VX3 kammarna drar efter ca: 3500rpm.
Glöm inte att sticka in bladmåttet och kolla ventilspelet som bör va mellan 0.30 till 0.40 tror jag att det var, står annars på torpedplåten upp mot bröstplåten. Om allt står inom gränserna så är det bara gå vidare annars får du köpa en mikrometer och mäta brickorna och beställa nya på te.x. mekonomen eller volvo.
Nu har du en riktigt bra topp som du förhoppningsvis om du inte klantat till det allt för mycket ska räcka till dina 116hk+![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Bottendelen kan du renovera med nya lager, slipa bort gjutskägg på stakarna och vikta dom så ska det nog gå fint![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Soppa trycket kan du höja genom att klämma ihop bränsletrycksregulatorn eller genom att bara rycka slangen till btr'en och plugga den mot insuget. Ger cirka 0.5bar.
//Tapper
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Först så antar jag att du har en del verktyg så det tar jag inte med i beräkningarna
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vi börjar med toppen:
Börja med att matchporta insug och topp, sätt fast packningen slipa så att du kommer till kanterna på packningen.
Sen matchportar vi avgasportarna mot grenröret, likadant här med packningen
Sen när du har gjort det så ska vi gå på kanalerna ritade upp lite snabbt så du ser ungefär
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Bild](http://img337.imageshack.us/img337/8124/398inportpm4.jpg)
Det är en 398topp på bilden men din 530 ser exakt likadan ut fast inte med spridarhål i toppen.
Slipa rent från gjutskägg mm och skapa en jämn och fin kanal, avsluta med att slipa med 80 slipapper för att få en bra yta i kanalen
Nu till avgaskanlen som är lite mindre optimalt utformad om man säger så
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Bild](http://img512.imageshack.us/img512/4087/398utportea3.jpg)
Där har du lite material att ta bort
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Så här ser orginal ut
![Bild](http://img248.imageshack.us/img248/9108/530utorginalkw9.jpg)
Och så här ska det se ut
![Bild](http://img211.imageshack.us/img211/800/530utportoc1.jpg)
Man kan välja att ha kvar eller slipa bort lite av ventilstyrningarna. På insugsidan kan man slipa så att den konar utåt som en vulkan men på avgasidan skulle jag nog slipa ner styrningen, ventilskaften slits fortare med detta var juh bonntrimmning?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Sen har vi förbränningsutrymmet, vilket e ett så kallat badkars förbränningsutrymme, här e en bild från mockans topp så flödar bra och håller förbränningen nära stiftet.
![Bild](http://img265.imageshack.us/img265/2492/530forbranningutrymmelp2.jpg)
Sen så slipar man in ventilerna med en indianpinne och slipasta som går att köpa på mekonomen för ca: 129:-
Nu kommer vi till kammen, eftersom vi snackar bonntrimm så är orginalkammar det enda jag kan tänka på. Jag skulle rekomendera A, V eller VX3 kammen. A kammen e helt klart min favorit eftersom den har bra drag över hela registret, V och VX3 kammarna drar efter ca: 3500rpm.
Glöm inte att sticka in bladmåttet och kolla ventilspelet som bör va mellan 0.30 till 0.40 tror jag att det var, står annars på torpedplåten upp mot bröstplåten. Om allt står inom gränserna så är det bara gå vidare annars får du köpa en mikrometer och mäta brickorna och beställa nya på te.x. mekonomen eller volvo.
Nu har du en riktigt bra topp som du förhoppningsvis om du inte klantat till det allt för mycket ska räcka till dina 116hk+
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Bottendelen kan du renovera med nya lager, slipa bort gjutskägg på stakarna och vikta dom så ska det nog gå fint
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Soppa trycket kan du höja genom att klämma ihop bränsletrycksregulatorn eller genom att bara rycka slangen till btr'en och plugga den mot insuget. Ger cirka 0.5bar.
//Tapper
har skuvat i veven med nya lager och nymålat och honat block..nästa steg är att slipa vevstakar och polera kolvar..har även köpt ringar och vevlager så nu är bygget i gång.
sen vill jag ge ett stort tack till "tapper" för en kanon beskrivning med bra bilder och förstårlig text.
bilder kommer i projekt innom kort.
MVH//Marcus.
sen vill jag ge ett stort tack till "tapper" för en kanon beskrivning med bra bilder och förstårlig text.
bilder kommer i projekt innom kort.
MVH//Marcus.
Mockan skrev:roligt att min topp fick vara med som exempel
Hett tips! köp en kam från folkraceshop.se!
bra drag i de!
ok.. gjorde du den toppen till en sugmotor?? och hur mycket plana du av den?? och hur gjorde du med ventilstyrningarna sparade du dom på någon sida??..och till sist gick motorn bra med den toppen??
MVH//Marcus
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1040
- Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
- Kör: 944 GL
- Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
- Kontakt:
mackemeck skrev:Mockan skrev:roligt att min topp fick vara med som exempel
Hett tips! köp en kam från folkraceshop.se!
bra drag i de!
ok.. gjorde du den toppen till en sugmotor?? och hur mycket plana du av den?? och hur gjorde du med ventilstyrningarna sparade du dom på någon sida??..och till sist gick motorn bra med den toppen??
MVH//Marcus
Citerar jens från sävar
en portad 530 som är bearbetad i hela insugnings kanalen men ingen full race topp, lämplig till div sport bilar sug som turbo.
(portad för bra flöde på lite lägre lyft)
den flödar bättre än en standard 531 (kommer snart en sån flödning också) på alla lyft men med mindre canalaria för bästa möjliga botten drag.
ventiler 44x38 (std och KL racing)
flöde in och ut med standard värden innom parantes.
2mm 49 (44) 39 (31)
4mm 96 (88 ) 80 (62)
6mm 132 (125) 103 (88 )
8mm 163 (143) 128 (102)
10mm 178 (153) 143 (113)
12mm 182 (149) 150 (121)
14mm 185 (143) 150 (126)
![Bild](http://mockan.com/turbo/flow_in.jpg)
![Bild](http://mockan.com/turbo/flow_out.jpg)
//Tapper
Tapper skrev:Mockan Din topp är ett bra exempel
mackemeck Nee kör med den kvar men slipa så att den går som en vulkan ut mot ventilskaftet
//Tapper
så att den smalnar av uppåt? någon som har bild??
har tagit massa kort nu på arbetet som jag ska slänga upp i projekt tråden ...men det tråkiga är ju att jag e så slö på sånt.
men det kommer så fort jag orkar. Nu ska jag åka och köpa kolvrings kommpressor så jag får i kolvarna i dag.
MVH//Marcus.
har monterat i 2 kolvar nu ska polera dom andra två i morgon.
är noga som fan så det tar lita tid. ska ta mer bilder på motorn och portningen av toppen men jag ska skaffa bättre slipstift först...någon som har bra förslag på vad man ska använda för stift??
blir bilen okörbar i stan men skelettsvänghjul tro?? är lite sugen på ett.
MVH//Marcus
är noga som fan så det tar lita tid. ska ta mer bilder på motorn och portningen av toppen men jag ska skaffa bättre slipstift först...någon som har bra förslag på vad man ska använda för stift??
blir bilen okörbar i stan men skelettsvänghjul tro?? är lite sugen på ett.
MVH//Marcus
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1040
- Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
- Kör: 944 GL
- Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
- Kontakt:
Domino Bonntrimning ftw ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
mackemeck Jag brukar köra stenslipstift eller sanpapper på rulle som man kör i maskinen. Dom grova "raspstiften" passar nog lite bättre till gjutjärnstoppar då dom har en tendens att gräva lite för fort![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Skellettsvänghjul gör inte bilen okörbar, beror nog mer på vilken lamell och tryckplatta du kör me. Dock så förlorar du vrid när du lättar svänghjul.
//Tapper
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
mackemeck Jag brukar köra stenslipstift eller sanpapper på rulle som man kör i maskinen. Dom grova "raspstiften" passar nog lite bättre till gjutjärnstoppar då dom har en tendens att gräva lite för fort
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Skellettsvänghjul gör inte bilen okörbar, beror nog mer på vilken lamell och tryckplatta du kör me. Dock så förlorar du vrid när du lättar svänghjul.
//Tapper
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Nu var vi där igen, man förlorar inget vrid pga lättat svänghjul, motorn effektkurva är fortfarande densamma....Tapper skrev:Domino Bonntrimning ftw
mackemeck Jag brukar köra stenslipstift eller sanpapper på rulle som man kör i maskinen. Dom grova "raspstiften" passar nog lite bättre till gjutjärnstoppar då dom har en tendens att gräva lite för fort
Skellettsvänghjul gör inte bilen okörbar, beror nog mer på vilken lamell och tryckplatta du kör me. Dock så förlorar du vrid när du lättar svänghjul.
//Tapper
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
mindre "levande" massa kan göra det svårare att komma iväg.
men med lägre tröghetmoment så kommer bilen accelerar snabbare i det dynamiska fallet då mindre moment åtgår för att accelerera svänhjulet.
men med lägre tröghetmoment så kommer bilen accelerar snabbare i det dynamiska fallet då mindre moment åtgår för att accelerera svänhjulet.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme
bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?
bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Enda gången det kan vara klurigt att köra med lättat svänghjul är när du söker dragläget, tex vid start i backe, eftersom helt klart så med mindre svängmassa så kan motorn lättare dippa i varv, men vid övrigt normal körning har iallafall jag inte märkt nån försämring.*L.R* skrev:mindre "levande" massa kan göra det svårare att komma iväg.
men med lägre tröghetmoment så kommer bilen accelerar snabbare i det dynamiska fallet då mindre moment åtgår för att accelerera svänhjulet.
Han måste skrivit fel helt klart....Tapper skrev:Fastmoving? Grundade de på en rallybil me lättat svänghjul och han hade 320hk och 50nm vrid, men han kanske skrivit fel? Man lär sig nått nytt varje dag
//Tapper
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Fastmoving? skrev:Enda gången det kan vara klurigt att köra med lättat svänghjul är när du söker dragläget, tex vid start i backe, eftersom helt klart så med mindre svängmassa så kan motorn lättare dippa i varv, men vid övrigt normal körning har iallafall jag inte märkt nån försämring.*L.R* skrev:mindre "levande" massa kan göra det svårare att komma iväg.
men med lägre tröghetmoment så kommer bilen accelerar snabbare i det dynamiska fallet då mindre moment åtgår för att accelerera svänhjulet.
Han måste skrivit fel helt klart....Tapper skrev:Fastmoving? Grundade de på en rallybil me lättat svänghjul och han hade 320hk och 50nm vrid, men han kanske skrivit fel? Man lär sig nått nytt varje dag
//Tapper
jag tänkte mest på att man tar bort så mycket levande kraft så den blir ryckig i stan??