960, Vanligast som Automat?
960, Vanligast som Automat?
Tja.
De är så här att.. Jag sitter ibland o spanar på lite vad jag vill ha för bil sen när jag väl skaffar jobb..
Har en 240 just nu men tänkte att när denna går i graven(/vidare till nästa person) så är det ju dags för ny bil..
700-serien är inget jag tycker om..
Enbart 940 är för lik 740'n..
Gamla 960 lika så..
850 är framhjulsdrivet( )
Men 960, vad är de.. 1994 o frammåt va?(som 1997, eller däromkring, bytade namn till S/V90) som har den nyare fronten, lite mindre lyktor fram och med kofångaren som går upp lite, och grillen går ner i kofångaren.. Aaau vad den är fin.
Har bara kollat lite så snabbt på blocket, men de känns som om de flesta är Automatare? är det så?
hur pass svårt skulle de vara o byta från automat till manuell sen? räcker de med o "byta" låda, eller måste man på o klydda med drivaxel, bakaxel o sånt eller?
Inte för jag skulle ha nått stort mot o köra automat, men jag tänkte att med en manuell låda så blir de ju lite roligare o köra bil.
(((och lite så bara, är bilarna dåliga med något? som kanske ofta en massa elfel, rostar lätt, går sönder lätt eller ja.. ni vet. )))
De är så här att.. Jag sitter ibland o spanar på lite vad jag vill ha för bil sen när jag väl skaffar jobb..
Har en 240 just nu men tänkte att när denna går i graven(/vidare till nästa person) så är det ju dags för ny bil..
700-serien är inget jag tycker om..
Enbart 940 är för lik 740'n..
Gamla 960 lika så..
850 är framhjulsdrivet( )
Men 960, vad är de.. 1994 o frammåt va?(som 1997, eller däromkring, bytade namn till S/V90) som har den nyare fronten, lite mindre lyktor fram och med kofångaren som går upp lite, och grillen går ner i kofångaren.. Aaau vad den är fin.
Har bara kollat lite så snabbt på blocket, men de känns som om de flesta är Automatare? är det så?
hur pass svårt skulle de vara o byta från automat till manuell sen? räcker de med o "byta" låda, eller måste man på o klydda med drivaxel, bakaxel o sånt eller?
Inte för jag skulle ha nått stort mot o köra automat, men jag tänkte att med en manuell låda så blir de ju lite roligare o köra bil.
(((och lite så bara, är bilarna dåliga med något? som kanske ofta en massa elfel, rostar lätt, går sönder lätt eller ja.. ni vet. )))
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
dom brukar klappra om framvagnen.
vitmotorerna har en förmåga att ventiltryckarna kan hänga sig om man startar å stänger av motorn snabbt utan å varmköra. hitta gärna en som är väl servad, gärna me ifylld servicebok.
sen är dörrsidorna skrynkliga altsomoftast.
nivomaterna kan vara dassiga. om bilen hänger i baken så är dom dassiga. har bilen stått länge är det normalt, men höjs den inte när man kört bilen en stund så är de slut! har hört att det ska gå att montera "vanliga" dämpare istället om man inte vill ha nivomaterna.
det är väl dom kända grejerna.
kolla dörrar å skärmkanter efter rost.
vitmotorerna har en förmåga att ventiltryckarna kan hänga sig om man startar å stänger av motorn snabbt utan å varmköra. hitta gärna en som är väl servad, gärna me ifylld servicebok.
sen är dörrsidorna skrynkliga altsomoftast.
nivomaterna kan vara dassiga. om bilen hänger i baken så är dom dassiga. har bilen stått länge är det normalt, men höjs den inte när man kört bilen en stund så är de slut! har hört att det ska gå att montera "vanliga" dämpare istället om man inte vill ha nivomaterna.
det är väl dom kända grejerna.
kolla dörrar å skärmkanter efter rost.
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3799
- Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
- Kör: Högertrafik
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2490
- Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
- Kör: Mitsubishi Pajero-88
- Ort: Linköping Medlemsnr:73
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK
- Frankenberg
- Uppkörning
- Inlägg: 809
- Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
- Kör: Volvo 745 GL
- Ort: Kungälv (utanför gbg)
- Kontakt:
swetype3 skrev:Ja jag vet att detta inte är blocket tråden, men:
http://www.blocket.se/vi/15374000.htm?ca=14_s
97-98 fanns endast 3.0 motorer.. dock har manuella 180hk
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
ska man köra halvfabrikatlåda så ska man ju inte ha 960.. det är en lyxbil och ska betraktas som sådan, och lyxbilar har riktig växellåda för komfortens skull!
ska man hålla på och rycka i spakar så köper man en sniken 740..
sen går det inte bara byta till manuel heller för då säger elektroniken upp sig i en såpass modern bil, den är helt enkelt byggd med riktig låda från början..
ska man hålla på och rycka i spakar så köper man en sniken 740..
sen går det inte bara byta till manuel heller för då säger elektroniken upp sig i en såpass modern bil, den är helt enkelt byggd med riktig låda från början..
_chevrolet_ skrev:ska man köra halvfabrikatlåda så ska man ju inte ha 960.. det är en lyxbil och ska betraktas som sådan, och lyxbilar har riktig växellåda för komfortens skull!
ska man hålla på och rycka i spakar så köper man en sniken 740..
sen går det inte bara byta till manuel heller för då säger elektroniken upp sig i en såpass modern bil, den är helt enkelt byggd med riktig låda från början..
Jag vet inte vad du hade tänkt jag skulle ha bilen till?
visst, som de är just nu har jag inget körkort.. kör upp snart..
Men jag är inte den som ska lämna 1'or bakom mig var jag än kör..
Jag har åkt mycket automat, morsan kör en äcklig 740 med automat, och den lådan är rent käpp åt helvete, men bara att tänka på o köra automat gör att jag blir trött..
Har en polare som har en Galant -94, V6 me 24ventiler o allt.. den går friskt, han köpte den för han alltid velat ha en sån, den var automat men de sket han i när han köpte de.. kunde vara skönt sa han. nu, 3 veckor eller vad de är, efter han kört bilen lite så vill han byta.. Han vill inte köra automat..
har några klasskompisar som också kört automat.. de tycker heller inte om skiten utan har bytat bilar lika fort igen..
Men då vet jag iallafall, de gäller o leta en med riktig låda direkt.. D.v.s. Manuell..
Tack för alla svar också..
(och ps. ytterligare nån orsak till varför jag vill ha 960.. De är en Volvo, självklart, det är en riktig volvo(eftersom den är bakhjulsdriven).. de är en lite lyxigare bil.. vad jag vet är motorn ett litet trevligt kraftpaket som kan behövas vid omkörningar av söndagsbilister på 70vägarna sen ..
Största orsaken är ju självklart att den är så jävla snygg..)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44
morsan och farsan har en 960 manuell 2,5 liters 170hk. går grymt skönt och motorn är lagom bottenstark för normal körning. men ska man ha roligt och köra lite fort får man ju varva skiten ur den och det känns inte direkt rätt mot en 960 att ligga på 5-6500 varv. detta är en glidare bil. Ska man ha en rolig bil, köp en 700/900 bil med turbo. med lite småtrm så har du massor mer att köra med i en sån. min 745 Turbo Automat som är orginal förutom uppställt ladd till 0,7 känns mycke piggare än 960in och omkörningar är den en raket i jämförelse. Så mitt tips till en liten pöjk som just fått körkort är att köpa en turbobil. Köp en 960 när du börjar känna den gammal och tycker att det är trykigt och jobbigt at växla.
kan tillägga att jag älskar min automatlåda. ÄR SÅ SKÖNT! (men jag har nog blivit gammal... är 23)
lycka till med bliköpet iaf!
MVH Göran
kan tillägga att jag älskar min automatlåda. ÄR SÅ SKÖNT! (men jag har nog blivit gammal... är 23)
lycka till med bliköpet iaf!
MVH Göran
745 Turbo intercooler -90
Goran_Lundmark skrev:morsan och farsan har en 960 manuell 2,5 liters 170hk. går grymt skönt och motorn är lagom bottenstark för normal körning. men ska man ha roligt och köra lite fort får man ju varva skiten ur den och det känns inte direkt rätt mot en 960 att ligga på 5-6500 varv. detta är en glidare bil. Ska man ha en rolig bil, köp en 700/900 bil med turbo. med lite småtrm så har du massor mer att köra med i en sån. min 745 Turbo Automat som är orginal förutom uppställt ladd till 0,7 känns mycke piggare än 960in och omkörningar är den en raket i jämförelse. Så mitt tips till en liten pöjk som just fått körkort är att köpa en turbobil. Köp en 960 när du börjar känna den gammal och tycker att det är trykigt och jobbigt at växla.
kan tillägga att jag älskar min automatlåda. ÄR SÅ SKÖNT! (men jag har nog blivit gammal... är 23)
lycka till med bliköpet iaf!
MVH Göran
Du har sagt precis mot vad de flesta säger..
att man ska köpa turbo som "första" bil.
njaaa. vad ska jag med turbo till? får ju likförbannat inte kör fortare än 50 i stan... ^^ Drar mer soppa(eftersom om man nu skulle bli så jävla varvglad så innan man stänger av bilen får man ju låta turbon kylas)
Hade jag velat ha en bil med kraft i hade jag inte köpt volvo från början heller.. Då hade jag nog köpt en riskokare av något slag..
- Streetkilled
- Uppkörning
- Inlägg: 738
- Blev medlem: 21 okt 2005, 21:28
- Ort: Dals-Ed / Kör: Volvo 945 Turbo+ -93, Volvo 242 Turbo -75, BMW 523iA M-pkt -00, BMW 325 cab -90
- Kontakt:
SweeXic skrev:Goran_Lundmark skrev:morsan och farsan har en 960 manuell 2,5 liters 170hk. går grymt skönt och motorn är lagom bottenstark för normal körning. men ska man ha roligt och köra lite fort får man ju varva skiten ur den och det känns inte direkt rätt mot en 960 att ligga på 5-6500 varv. detta är en glidare bil. Ska man ha en rolig bil, köp en 700/900 bil med turbo. med lite småtrm så har du massor mer att köra med i en sån. min 745 Turbo Automat som är orginal förutom uppställt ladd till 0,7 känns mycke piggare än 960in och omkörningar är den en raket i jämförelse. Så mitt tips till en liten pöjk som just fått körkort är att köpa en turbobil. Köp en 960 när du börjar känna den gammal och tycker att det är trykigt och jobbigt at växla.
kan tillägga att jag älskar min automatlåda. ÄR SÅ SKÖNT! (men jag har nog blivit gammal... är 23)
lycka till med bliköpet iaf!
MVH Göran
Du har sagt precis mot vad de flesta säger..
att man ska köpa turbo som "första" bil.
njaaa. vad ska jag med turbo till? får ju likförbannat inte kör fortare än 50 i stan... ^^ Drar mer soppa(eftersom om man nu skulle bli så jävla varvglad så innan man stänger av bilen får man ju låta turbon kylas)
Hade jag velat ha en bil med kraft i hade jag inte köpt volvo från början heller.. Då hade jag nog köpt en riskokare av något slag..
Ja vet då ingen bil som drar mer soppa än 960, om man ser till hur pigga de är...
Hade ju en 965 -95 3.0, å den körde Jag som bäst på 1,06 under de 2 åren Jag hade den! 1,4-1,5 låg förbrukningen oftast på, ibland uppåt 1,8! Men så är min gasfot inte den lättaste heller!
Köp en 940 Turbo me manuell som förstabil, sen köper du en 960 automat senare när du vill glida! Helt underbara bilar, men ett krav på 960 e automat!
Bara mina åsikter!
Vilken hastighet man får köra i är inte intressant tycker Jag... Då kunde man åka Nissan micra eller nått...
volvo 960 italien import finns med m46 låda och dom gjordes bara mellan 91-92 tror jag.. vet inte fall det finns med nyare fronten (s90) men den kostar 5000-6000 tusen om man vill byta..
Alla svenska 960 sitter det automat lådor i
Att byta växellåda på en 960 automat är det nog rätt mycket jobb, tror det sitter någon givare på automat lådan och när man byter till manuell så säger hela styrsystem uppsig.. och så lär du ju byta pedalställ o annat tjoffs..
Alla svenska 960 sitter det automat lådor i
Att byta växellåda på en 960 automat är det nog rätt mycket jobb, tror det sitter någon givare på automat lådan och när man byter till manuell så säger hela styrsystem uppsig.. och så lär du ju byta pedalställ o annat tjoffs..
Med ett djävulskt laddtryck och med en djävulsk fart! KOMMER JAG TILLBAK
-
- Övningskörning
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44
SweeXic skrev:Goran_Lundmark skrev:morsan och farsan har en 960 manuell 2,5 liters 170hk. går grymt skönt och motorn är lagom bottenstark för normal körning. men ska man ha roligt och köra lite fort får man ju varva skiten ur den och det känns inte direkt rätt mot en 960 att ligga på 5-6500 varv. detta är en glidare bil. Ska man ha en rolig bil, köp en 700/900 bil med turbo. med lite småtrm så har du massor mer att köra med i en sån. min 745 Turbo Automat som är orginal förutom uppställt ladd till 0,7 känns mycke piggare än 960in och omkörningar är den en raket i jämförelse. Så mitt tips till en liten pöjk som just fått körkort är att köpa en turbobil. Köp en 960 när du börjar känna den gammal och tycker att det är trykigt och jobbigt at växla.
kan tillägga att jag älskar min automatlåda. ÄR SÅ SKÖNT! (men jag har nog blivit gammal... är 23)
lycka till med bliköpet iaf!
MVH Göran
Du har sagt precis mot vad de flesta säger..
att man ska köpa turbo som "första" bil.
njaaa. vad ska jag med turbo till? får ju likförbannat inte kör fortare än 50 i stan... ^^ Drar mer soppa(eftersom om man nu skulle bli så jävla varvglad så innan man stänger av bilen får man ju låta turbon kylas)
Hade jag velat ha en bil med kraft i hade jag inte köpt volvo från början heller.. Då hade jag nog köpt en riskokare av något slag..
Med tanke på vad du skrev här så nog är du sugen på en bil som har lite krut.
(och ps. ytterligare nån orsak till varför jag vill ha 960.. De är en Volvo, självklart, det är en riktig volvo(eftersom den är bakhjulsdriven).. de är en lite lyxigare bil.. vad jag vet är motorn ett litet trevligt kraftpaket som kan behövas vid omkörningar av söndagsbilister på 70vägarna sen ..
Största orsaken är ju självklart att den är så jävla snygg..)
ska du göra detta med en 960 fort så är det ju att växla ner, full gas och varva ur motor det som går. med en turbo ger du ca halv gas på (ligg kvar på femman) så kommer det lite trevligt övertryck och omkörningen är snabbt avklarad.
köp vad du vill, vi tipsar bara av erfarenhet. men med nytaget körkort och ingen körvana i trafiken så är ju en 960 perfekt att glida fram lugnt och försiktigt i. och så är den ju snygg.
745 Turbo intercooler -90
- Frankenberg
- Uppkörning
- Inlägg: 809
- Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
- Kör: Volvo 745 GL
- Ort: Kungälv (utanför gbg)
- Kontakt:
Ferken skrev:volvo 960 italien import finns med m46 låda och dom gjordes bara mellan 91-92 tror jag.. vet inte fall det finns med nyare fronten (s90) men den kostar 5000-6000 tusen om man vill byta..
Alla svenska 960 sitter det automat lådor i
Att byta växellåda på en 960 automat är det nog rätt mycket jobb, tror det sitter någon givare på automat lådan och när man byter till manuell så säger hela styrsystem uppsig.. och så lär du ju byta pedalställ o annat tjoffs..
kan ju säga som så att du kan läsa mitt inlägg ovanför så har du ett svar på de du sagt.
Manuella 960 s90 och v90 har M90
960 95-96
2.5 Manuell eller automat
3.0 bara automat
S90 och V90 97-98
3.0 både som manuell och automat
Manuell 180hk
Automat 204hk
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Tillägg är att S90/V90 som 'heter' 3.0 har automat & 204hk motorn.
S90/V90 utan tillägg (t ex '3.0') kan ha manuell eller automat.
Och har givetvis 180hk motorn.
Allt enligt denna:
http://www.volvocars.com/se/Documents/M ... 00_900.pdf
S90/V90 utan tillägg (t ex '3.0') kan ha manuell eller automat.
Och har givetvis 180hk motorn.
Allt enligt denna:
http://www.volvocars.com/se/Documents/M ... 00_900.pdf
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
Goran_Lundmark skrev:SweeXic skrev:Goran_Lundmark skrev:morsan och farsan har en 960 manuell 2,5 liters 170hk. går grymt skönt och motorn är lagom bottenstark för normal körning. men ska man ha roligt och köra lite fort får man ju varva skiten ur den och det känns inte direkt rätt mot en 960 att ligga på 5-6500 varv. detta är en glidare bil. Ska man ha en rolig bil, köp en 700/900 bil med turbo. med lite småtrm så har du massor mer att köra med i en sån. min 745 Turbo Automat som är orginal förutom uppställt ladd till 0,7 känns mycke piggare än 960in och omkörningar är den en raket i jämförelse. Så mitt tips till en liten pöjk som just fått körkort är att köpa en turbobil. Köp en 960 när du börjar känna den gammal och tycker att det är trykigt och jobbigt at växla.
kan tillägga att jag älskar min automatlåda. ÄR SÅ SKÖNT! (men jag har nog blivit gammal... är 23)
lycka till med bliköpet iaf!
MVH Göran
Du har sagt precis mot vad de flesta säger..
att man ska köpa turbo som "första" bil.
njaaa. vad ska jag med turbo till? får ju likförbannat inte kör fortare än 50 i stan... ^^ Drar mer soppa(eftersom om man nu skulle bli så jävla varvglad så innan man stänger av bilen får man ju låta turbon kylas)
Hade jag velat ha en bil med kraft i hade jag inte köpt volvo från början heller.. Då hade jag nog köpt en riskokare av något slag..
Med tanke på vad du skrev här så nog är du sugen på en bil som har lite krut.
(och ps. ytterligare nån orsak till varför jag vill ha 960.. De är en Volvo, självklart, det är en riktig volvo(eftersom den är bakhjulsdriven).. de är en lite lyxigare bil.. vad jag vet är motorn ett litet trevligt kraftpaket som kan behövas vid omkörningar av söndagsbilister på 70vägarna sen ..
Största orsaken är ju självklart att den är så jävla snygg..)
ska du göra detta med en 960 fort så är det ju att växla ner, full gas och varva ur motor det som går. med en turbo ger du ca halv gas på (ligg kvar på femman) så kommer det lite trevligt övertryck och omkörningen är snabbt avklarad.
köp vad du vill, vi tipsar bara av erfarenhet. men med nytaget körkort och ingen körvana i trafiken så är ju en 960 perfekt att glida fram lugnt och försiktigt i. och så är den ju snygg.
ok, så vad du menar är alltså att en 960 är sämre än en 240?
För min 240 klarar jag lätt av o dra om söndagsbilister, kom t.o.m. upp i 120 på motorvägen när jag var ute o övningskörde en gång, bara för o köra om några som låg i 100(utan o tokvarva då. kunde ligga kvar i 5'an utan några problem som helst)..
Men då vet jag de..
Stannar med min 240 istället, den har nog med komfort för mig, samt att den verkar ju sjukt mycket bättre i både motor och med bra utrustning(läs manuell växellåda).
Så sparar jag pengar istället o köper mig något finare sen, tyvärr lite äckligt eftersom de är framhjulsdrivet.. men de är sånt man får leva med, man vinner något, och förlorar något annat.
http://www.blocket.se/vi/15429074.htm?ca=23_14_s
eller något liknande..
Men tackar för tipsen, håller mig borta från 960'n då den verkar trevlig i teorin.. Men i praktiken är way off..
Njae...nu tror jag att du missförstått det du citerade! En 960 är ingen racerbil utan en skön glidare. Visst finns där kraft när du vill göra en omkörning, men en 960 är som sagt inget prestandamonster. Bara för att det sitter en sexa i den blir den inte mycket starkare/snabbare än din 240. Är ju mycket mer ljudisolering mm som gör bilen tyngre. Att jämföra din 240 med en 960 är ju lite som att jämföra en Golf från 1978 med en splitt ny VW Phaeton!!
//David
//David
Nybbe960 skrev:Njae...nu tror jag att du missförstått det du citerade! En 960 är ingen racerbil utan en skön glidare. Visst finns där kraft när du vill göra en omkörning, men en 960 är som sagt inget prestandamonster. Bara för att det sitter en sexa i den blir den inte mycket starkare/snabbare än din 240. Är ju mycket mer ljudisolering mm som gör bilen tyngre. Att jämföra din 240 med en 960 är ju lite som att jämföra en Golf från 1978 med en splitt ny VW Phaeton!!
//David
Hmmmm. det där var väl en skaplig tankevurpa
3 liters sexa på 200hk måste väl ändå bli lite rappare än en trött 240
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
krillebus skrev:
Hmmmm. det där var väl en skaplig tankevurpa
3 liters sexa på 200hk måste väl ändå bli lite rappare än en trött 240
Nja...vet inte det egentligen! Säg en 240 GLT med B23E 136hk/192Nm mot en 960 2,5 med B6254F 170hk/230Nm. Räknar du dessutom med att 240:in har en tjänstevikt på max 1400kg och 960 en på min 1500kg så blir skillnaden inte så hopplöst stor. Är det en 3-liters blir siffrorna 204hk /267Nm. Rent motormässigt så är 960 undermotoriserad jämte sin vikt! (enligt min mening i alla fall!!)
//David
jag har inte missförstått ett dugg..Nybbe960 skrev:Njae...nu tror jag att du missförstått det du citerade! En 960 är ingen racerbil utan en skön glidare. Visst finns där kraft när du vill göra en omkörning, men en 960 är som sagt inget prestandamonster. Bara för att det sitter en sexa i den blir den inte mycket starkare/snabbare än din 240. Är ju mycket mer ljudisolering mm som gör bilen tyngre. Att jämföra din 240 med en 960 är ju lite som att jämföra en Golf från 1978 med en splitt ny VW Phaeton!!
//David
Har aldrig sagt eller velat att en 960 är en racerbil, som jag sagt förut.. hade jag velat ha en racer hade jag köpt en riskokare av något slag..
Har jag sagt att jag vill ha något som är starkare/snabbare än min 240?
Att den är mer ljudisolerad är väl inget minus? det är bara extra trevligt när man är ute o kör, istället för o lyssna på musik o samtidigt höra motorn "wrooooooooo.." så hör man musiken!!
Att jämnföra så, visst.. gör du de. Men jag är hyffsat säker på att phaeton med sina dubbla v6'or lätt skulle dra den där golfen.. eller med sin v6'a, eller v8'a..
Vem har sagt att jag har en glt med en b23e? visst, kanske lite dumt av mig o inte säga vad jag hade, men jag tänkte de behövdes inte.. för jag ville inte ha någon jämnförelse.. Så länge bilen var bakhjulsdriven, motorn där fram, och det går o köra om söndagsbilister som ligger 10km/h under hastighetsbegränsningen så var jag nöjd..Nybbe960 skrev:krillebus skrev:
Hmmmm. det där var väl en skaplig tankevurpa
3 liters sexa på 200hk måste väl ändå bli lite rappare än en trött 240
Nja...vet inte det egentligen! Säg en 240 GLT med B23E 136hk/192Nm mot en 960 2,5 med B6254F 170hk/230Nm. Räknar du dessutom med att 240:in har en tjänstevikt på max 1400kg och 960 en på min 1500kg så blir skillnaden inte så hopplöst stor. Är det en 3-liters blir siffrorna 204hk /267Nm. Rent motormässigt så är 960 undermotoriserad jämte sin vikt! (enligt min mening i alla fall!!)
//David
har en B230f om nån skulle vilja veta. 116hk.
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
- Frankenberg
- Uppkörning
- Inlägg: 809
- Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
- Kör: Volvo 745 GL
- Ort: Kungälv (utanför gbg)
- Kontakt:
Hesselgren skrev:köp en manuell 960 du! du kommer säkerligen trivas!
å som sagt, en bil behöver man ju itne äga i evigheter om man inte trivs..
håller med Hesselgren
Ja stormtrivs me min 960. ja har 3.0 Automat.. o själv hatar ja automat så de blir väll konvertering framöver.. men ja har inte en åtanke o sälja bilen då den är skön o köra
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;