Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Funderar på att byta kamaxel på min B230A för att i alla fall få ut lite mer ur den. Känner en som har bytt till T-kam på sin 244 med förgasare och fick ett nämnvärt lyft. Är det rekommenderat att byta till T-kam och vad bör man ge för en begagnad T-kam? (Detta är ingen annons. Känner en kille som vill sälja. Vill bara ha prisidé).
Är inte ute efter större trim-tips eftersom det inte är mitt mål. Försöker hålla bilen original, men en ny kam syns ju inte i första taget.
Shebalicious skrev:Funderar på att byta kamaxel på min B230A för att i alla fall få ut lite mer ur den. Känner en som har bytt till T-kam på sin 244 med förgasare och fick ett nämnvärt lyft. Är det rekommenderat att byta till T-kam och vad bör man ge för en begagnad T-kam? (Detta är ingen annons. Känner en kille som vill sälja. Vill bara ha prisidé).
Är inte ute efter större trim-tips eftersom det inte är mitt mål. Försöker hålla bilen original, men en ny kam syns ju inte i första taget.
Turbo-Mupp har om jag inte missminner mig en T-kam i sin bil med A-motor. Han kan säkert svara på hur motorns karaktär är!
Shebalicious skrev:Funderar på att byta kamaxel på min B230A för att i alla fall få ut lite mer ur den. Känner en som har bytt till T-kam på sin 244 med förgasare och fick ett nämnvärt lyft. Är det rekommenderat att byta till T-kam och vad bör man ge för en begagnad T-kam? (Detta är ingen annons. Känner en kille som vill sälja. Vill bara ha prisidé).
Är inte ute efter större trim-tips eftersom det inte är mitt mål. Försöker hålla bilen original, men en ny kam syns ju inte i första taget.
Turbo-Mupp har om jag inte missminner mig en T-kam i sin bil med A-motor. Han kan säkert svara på hur motorns karaktär är!
/Björn
Ja det stämmer. Nu har jag förvisso automatlåda till T-kammens fördel då får jag säga då T-kammens bottendrag kanske inte märks lika tydligt med en manuell låda?
Men jag upplever motorn som vridstarkare på låga varv, sticker iväg snabbt som fan vid rödljus till skillnad från den tidigare A-kammen. Dock blir den ganska trött mycket fortare. Runt 4000 rpm och över händer det inte speciellt mycket.
Bränsleförbrukningen sjönk med en dl. Dock så har jag en trilskande förgasare som stör lite samt att jag kan inte ha tändningen så högt som jag vill då motorn från början var avsedd för 98oktan och jag tankar 95 vilket har en del spikningstendenser.
på grund av detta har jag fått sänka tändningen en aning som gör bilen slöare.
men vill man ha bättre vrid på botten och lägre bränsleförbrukning så är kammen ett bra val.