försäkrings FAQ

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Pratade med de som jag har hemförsäkringen hos.

Det var lite positivt, de sade att verktyg knappt sjunker i värde.

Till skillnad från en tv eller dator som är omodern på några månader så är ju en polygrip fortfarande en polygrip efter 2år.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Domino skrev:Pratade med de som jag har hemförsäkringen hos.

Det var lite positivt, de sade att verktyg knappt sjunker i värde.

Till skillnad från en tv eller dator som är omodern på några månader så är ju en polygrip fortfarande en polygrip efter 2år.


Bra! Det låter rätt. Precis så ska det vara när det gäller handverktyg. Är det däremot el/maskinverktyg så görs normalt avskrivning på grund av verktygets ålder och bruk.



MVH/D
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Ruskigt bra service av DINA försäkringar.

varabyggdens försäkringar tror jag det hette häromkring.



det tog 1 vecka från inbrott till utbetalningen var kvar.

De hjälpte mig fylla i blanketten (aldrig haft inbrott förut så jag fick typ complete idiots guide) stort tack



Resultatet av denna mycket goda service är att jag kommer flytta samtliga bilar till detta bolag med.



Bilen ska lämnas in på volvos plåtverkstad den 14:de december för karossreparation.

Dock så har jag inte hört något om självrisker eller billjudet som stals, skäms på volvia.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Det är viktigt att försäkringbolet har bra service mot kund.



Som kund, tycker inte jag, att det är speciellt trevligt att ha försäkringar hos ett bolag där man får sitta i telefonkö en halv dag får att kunna få ett svar på en enkel fråga.



Kul att du fått bra hjälp hos försäkringbolaget.



Vill samtidigt passa på att nämna att ett försäkringbolag inte behöver passa alla andra. Bara för att vi inte ska göra reklam för ett specifikt försäkringsbolag.



OBS! Kom ihåg att kolla runt bland försäkringbolagen när du ska teckna en försäkring. Det finns tusentals oilka försäkringslösningar. Det gäller att hitta ett försäkringsbolag som kan täcka upp den hjälp som, just du, kan behöva vid skada. Kolla självrisker, kolla eventuella rabatter för flera försäkringar i samma bolag, kolla tjänster som försäkringbolag kan erbjuda så som skadeförebyggande tips, internet-tjänster, hur försäkringsbolaget hanterar ett skadeärende, etc etc.

Dra er inte för att ringa försäkringbolagen för att höra hur de skulle hantera ett ärende.



MVH/D
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

BORTTAGET
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

BORTTAGET
Bild

Användarvisningsbild
Mr Speed
Uppkörning
Inlägg: 360
Blev medlem: 14 mar 2006, 20:25
Kör: Min Tjej och 940 LTT
Ort: Munkedal

Inlägg av Mr Speed »

Tjenare fick ett brev från volvia idag om att jag skulle få kontantersättning för bilen och den summan var 15.200:- och då inkluderar dom 19" fälgar,R-vinge,usablinker,960 bakljus,sidokjolar. och dom menar på de att jag inte får någon ersättning för dom sakerna, endast sakerna kostade ca 20.000:- och om ja nu godtar den summan dom erbjöd mig så fölorar jag ju 4.800:- + bilensvärde och att självrisken tillkommer på 5000:-

Ja menar sakerna har ju ett värde i sig, jag sa till honom att jag inte godtog detta erbjudande och att ja skulle höra av mig i nästa vecka.

Finns det något man kán göra för att få ut nypriset på sakerna?



MVH Johan
Bild
Volvo 945 Turbo -95 (Bruksbil/Projekt)

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

bORTTAGET
Bild

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Hej!



Jag har en fråga som jag funderat på. Jag har en 850 Turbo som jag skulle vilja testa att köra på någon bana, exempelvis Mantorp när det är öppet hus där. Hur gör man med försäkringen på bilen då? Jag har Volvia på min bil om det spelar någon roll.



Tack på förhand



Med vänliga hälsningar Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Försäkringsskydd vid bankörning

Inlägg av D »

BORTTAGET
Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

vill bara säga att utredningen på inbrottet i min 745:a är nedlagd :evil:

väntar fortfarande på besked från volvia om ljudsystemet
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Domino skrev:vill bara säga att utredningen på inbrottet i min 745:a är nedlagd :evil:

väntar fortfarande på besked från volvia om ljudsystemet


Borttaget
Bild

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2452
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Inlägg av Hassell »

En fråga. :D



Hur funkar det när man betalar försäkring varje månad? Betalar man förskott för varje månad, eller betalar man för den månaden i slutet på månaden? Rörigt jag vet.. :roll:



Skaffade Volvia trafikförsäkring den 11e november när jag köpte min 740.



Den 28e november drog dem 556:- från mitt konto.



Sen den typ 10:e december eller liknande, "sålde" jag bilen till morsan, o hon har nu länsförsäkringar på den...



Nu idag såg jag att Volvia har dragit 556:- från mitt konto :evil:



Hur funkar det egentligen? Har dem gjort rätt eller måste jag ringa och skälla lite?

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

GL Power skrev:En fråga. :D



Hur funkar det när man betalar försäkring varje månad? Betalar man förskott för varje månad, eller betalar man för den månaden i slutet på månaden? Rörigt jag vet.. :roll:



Skaffade Volvia trafikförsäkring den 11e november när jag köpte min 740.



Den 28e november drog dem 556:- från mitt konto.



Sen den typ 10:e december eller liknande, "sålde" jag bilen till morsan, o hon har nu länsförsäkringar på den...



Nu idag såg jag att Volvia har dragit 556:- från mitt konto :evil:



Hur funkar det egentligen? Har dem gjort rätt eller måste jag ringa och skälla lite?


Borttaget
Bild

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2452
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Inlägg av Hassell »

Tack för svaret, får ringa Volvias kundtjänst på Onsdag.



Angående att min mor står som ägare, antingen det eller inget, har inte råd att ha bilen ståendes på mig. Dessutom måste jag kunna ta mig till/från skolan varje dag.



Har jag bilen ståendes på mig, så kan jag ta mig till skolan hälften av skoldagarna varje månad, sen har jag inte råd att tanka bilen mer...



Och skulle jag inte ha 740n så skulle jag vara tvungen att köra farsans bil "som om den vore min egen", och ha den bilen ståendes på mig, huvva, vill inte ens tänka på vad försäkringen skulle kosta :o



I mitt fall får jag över 400kr extra varje månad genom att ha bilen på mor, o tills jag har gått ur skolan är detta det enda alternativ jag har för tillfället.

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

GL Power skrev:Tack för svaret, får ringa Volvias kundtjänst på Onsdag.



Angående att min mor står som ägare, antingen det eller inget, har inte råd att ha bilen ståendes på mig. Dessutom måste jag kunna ta mig till/från skolan varje dag.



Har jag bilen ståendes på mig, så kan jag ta mig till skolan hälften av skoldagarna varje månad, sen har jag inte råd att tanka bilen mer...



Och skulle jag inte ha 740n så skulle jag vara tvungen att köra farsans bil "som om den vore min egen", och ha den bilen ståendes på mig, huvva, vill inte ens tänka på vad försäkringen skulle kosta :o



I mitt fall får jag över 400kr extra varje månad genom att ha bilen på mor, o tills jag har gått ur skolan är detta det enda alternativ jag har för tillfället.


Borttaget
Bild

terg
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2005, 21:10

Inlägg av terg »

ja man skall nog fundera ordentligt på vem som skall stå som ägare.



jag har en granne i 60 års ålder,if tyckte han var för gammal att äga en motorcyckel ,den blev stulen i sonens bostadsområde.

det tog 2 år innan han fick sina försäkringspengar ca 40000 kr

(advokater och en runda i tingrätten)



mvh

t



tilläggas skall att grannen var den som brukade motorcycklen

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

terg skrev:ja man skall nog fundera ordentligt på vem som skall stå som ägare.


Borttaget
Bild

mogge.n
Övningskörning
Inlägg: 120
Blev medlem: 04 sep 2005, 09:40
Ort: Lycksele

Inlägg av mogge.n »

Qdog skrev:Kanon du finns. Då kan du svara på mitt fråga



Har nyss försäkrad nyköpt bil (volvo 245) via volvia.

beställde det via internet. Där står det jag ska betala 251 kr varje månad (halvförsäkring) och jag valde det ska dra automatisk från mitt konto (Autogiro tror jag det heter).. Men av nån skäll tog dom över 500 kr från mitt konto.



Vraför tog dom dubbla eller har jag missad nåt?



Mvh Qdog
Enklast är väl att kontakta volvia och kolla upp det...
Volvo 744 GL -88, 42.000 mil.

Användarvisningsbild
Frankenberg
Uppkörning
Inlägg: 809
Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
Kör: Volvo 745 GL
Ort: Kungälv (utanför gbg)
Kontakt:

Inlägg av Frankenberg »

Hejsan, nu har tjuvarna varit i farten igen!!



i morse dunkades det på dörren och utanför står vicevärden. han sa att mina fälgar låg på backen, tjuvarna hade knipsat av låsen (stora abus) och sen bara lagt dom ner för dom blivit avbrutna av någon anledning



och då till en fråga då:

OM dom nu hade blivit bestulna hade försäkringsbolaget ersatt detta? dom satt inte på bilen som sagt och här är lite info om hur dom förvaras:



-Sitter på en metallstolpe

-fastlåsta med stora abuslås (Var innan dom blev knipsade)

-innuti ett låst flerbilsgarage, enda vägen in är porten eller en dörr



sen:

-Har inget kvitto på köpet (inte stulna nej)

-värdet nya är ganska högt och det är svårt o kolla andrahands värde då ingen säljer dessa fälgar på blocket eller liknande

- jag har bilder (flera stycken) på fälgarna när dom sitter på bilen och man även ser reggskylten



varför ja skriver detta när dom inte enns är bestulna så är det för:

Tjuvarna kommer att komma igen, det vet jag.. och ja gör just nu i detta tillfälle allt ja kan för o förhindra detta.. vad mer vill försäkringsbolagen?

dom e fastlåsta i ett låst garage..
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död :( ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Frankenberg skrev:Hejsan, nu har tjuvarna varit i farten igen!!



i morse dunkades det på dörren och utanför står vicevärden. han sa att mina fälgar låg på backen, tjuvarna hade knipsat av låsen (stora abus) och sen bara lagt dom ner för dom blivit avbrutna av någon anledning



och då till en fråga då:

OM dom nu hade blivit bestulna hade försäkringsbolaget ersatt detta? dom satt inte på bilen som sagt och här är lite info om hur dom förvaras:



-Sitter på en metallstolpe

-fastlåsta med stora abuslås (Var innan dom blev knipsade)

-innuti ett låst flerbilsgarage, enda vägen in är porten eller en dörr



sen:

-Har inget kvitto på köpet (inte stulna nej)

-värdet nya är ganska högt och det är svårt o kolla andrahands värde då ingen säljer dessa fälgar på blocket eller liknande

- jag har bilder (flera stycken) på fälgarna när dom sitter på bilen och man även ser reggskylten



varför ja skriver detta när dom inte enns är bestulna så är det för:

Tjuvarna kommer att komma igen, det vet jag.. och ja gör just nu i detta tillfälle allt ja kan för o förhindra detta.. vad mer vill försäkringsbolagen?

dom e fastlåsta i ett låst garage..


Borttaget
Bild

Användarvisningsbild
Frankenberg
Uppkörning
Inlägg: 809
Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
Kör: Volvo 745 GL
Ort: Kungälv (utanför gbg)
Kontakt:

Inlägg av Frankenberg »

tack för svaret :) och flyttningen är gjord och bara jag + mina föräldrar vet vart dom är just nu hehe
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död :( ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

borttaget
Bild

johan_elk
Övningskörning
Inlägg: 254
Blev medlem: 10 okt 2006, 21:42
Kör: Saab 9-5 2.0T Kombi
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av johan_elk »

Hej!



Har en fråga vet ej om den varit uppe tidigare har inte hittat nått.

Jag har en 740 turbo -90, och ska trimma den nu innan sommarn (chip och 3" + 1,0 ladd) detta borde väl ge cirka 200-210hk. Frågan nu är om jag är med i en olycka får jag ut på försäkringen om bilen är trimmad ?

Alltså vad jag förstått får man öka effekten på en bil med 10% och vridet med 20%. Kommer dom säga att olyckan var ett direkt resultat av trimmet ?



MvH / Johan

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Hej!



Nej frågan har inte varit upptidigare här. Kul att du tar upp det.

Lite osäker på vad du menar med " Frågan nu är om jag är med i en olycka får jag ut på försäkringen om bilen är trimmad ?"



Svarar "enkelt" så här.

Trafikförsäkringen reglerar skador på annans egendom som du vållat eller personskador i eget fordon oavsett om du har trimmad bil eller inte.



Vagnskadeförsäkringen reglerar yttre skador på fordonet. Stöldförsäkring.

Det är bilen i originalutförande som ersätts. Detta innebär kortfattat, de uppgifter som försäkringsbolaget hämtat från VTR (väg trafik registret) när försäkringen tecknades.

Om bilens originalutförande ändras så brukar den generella regeln för en försäkring vara att bilens ska registreringsbesiktigas och godkännas i det nya utförandet och sedan ska bilens försäkring ses över igen i bilens nya utförande. Detta kan vara ett problem i vissa fall, eftersom bilen kanske inte kan bli typgodkänd i det nya utförandet.

Om inte bilen blir typgodkänd i det nya utförandet så är bilen olagligt.



Maskinskadeförsäkring

Ersättning kan också helt utebli te.x. om bilen har maskinskadeförsäkring och bilen är trimmad.
Bild

Skriv svar