Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Ska lufta kopplingen, någon som orkar förklara steg för steg hur man gör... jag vet inte
Sen undrar jag också vilken hydralisk olja man ska ha i en 940 (1996), och det är samma behållare som för bromsarna va?
mvh
Soundrunner
du luftar den precis som du luftar bromsarna..alltså pumpa upp "tryck" tryck ner kopplingen i golvet öppna luftnipeln..å så gör man tills man är nöjd..å du använder bromsvätska å ja d är samma behållare
När jag hade bytt slang till kopplingen på min 740-92 så blev det aldrig riktigt bra vid luftningen, fick tipset att köra några dagar ändå och helt riktigt så blev det snart bra, så få inte panik om pedalen inte känns perfekt direkt (måste ju givetvis koppla ur helt)...
Ska lufta kopplingen, någon som orkar förklara steg för steg hur man gör... jag vet inte
Sen undrar jag också vilken hydralisk olja man ska ha i en 940 (1996), och det är samma behållare som för bromsarna va?
mvh
Soundrunner
du luftar den precis som du luftar bromsarna..alltså pumpa upp "tryck" tryck ner kopplingen i golvet öppna luftnipeln..å så gör man tills man är nöjd..å du använder bromsvätska å ja d är samma behållare
Så jag pumpar på kopplingen tills jag tror det är lagom. Sen trycker jag ned kopplingen och öppnar nippeln. (Kommer det inte strömma ur hydralisk olja då?) eller kanske är det som är meningen.
och sen medans någon håller ned kopplingen skruvar jag dit nippeln??
_larsson_ skrev:När jag hade bytt slang till kopplingen på min 740-92 så blev det aldrig riktigt bra vid luftningen, fick tipset att köra några dagar ändå och helt riktigt så blev det snart bra, så få inte panik om pedalen inte känns perfekt direkt (måste ju givetvis koppla ur helt)...
Ska lufta kopplingen, någon som orkar förklara steg för steg hur man gör... jag vet inte
Sen undrar jag också vilken hydralisk olja man ska ha i en 940 (1996), och det är samma behållare som för bromsarna va?
mvh
Soundrunner
du luftar den precis som du luftar bromsarna..alltså pumpa upp "tryck" tryck ner kopplingen i golvet öppna luftnipeln..å så gör man tills man är nöjd..å du använder bromsvätska å ja d är samma behållare
Så jag pumpar på kopplingen tills jag tror det är lagom. Sen trycker jag ned kopplingen och öppnar nippeln. (Kommer det inte strömma ur hydralisk olja då?) eller kanske är det som är meningen.
och sen medans någon håller ned kopplingen skruvar jag dit nippeln??
om du har luft i kopplingen så kommer d luft men visst d kommer bromsvätska med..
precis måste ha tryck på koppling när du skruvar tebaka nipeln annars får du luft i den igen
du luftar den precis som du luftar bromsarna..alltså pumpa upp "tryck" tryck ner kopplingen i golvet öppna luftnipeln..å så gör man tills man är nöjd..å du använder bromsvätska å ja d är samma behållare
Så jag pumpar på kopplingen tills jag tror det är lagom. Sen trycker jag ned kopplingen och öppnar nippeln. (Kommer det inte strömma ur hydralisk olja då?) eller kanske är det som är meningen.
och sen medans någon håller ned kopplingen skruvar jag dit nippeln??
om du har luft i kopplingen så kommer d luft men visst d kommer bromsvätska med..
precis måste ha tryck på koppling när du skruvar tebaka nipeln annars får du luft i den igen
okej! då förstår jag, men jag tror det kommer forsa ut rätt mycket bromsvätska ur slangen. Kan jag tömma den först kanske? Hur mycket ska man ha i? för jag har köpt 500ml, räcker det för att fylla hela systemet?
Så jag pumpar på kopplingen tills jag tror det är lagom. Sen trycker jag ned kopplingen och öppnar nippeln. (Kommer det inte strömma ur hydralisk olja då?) eller kanske är det som är meningen.
och sen medans någon håller ned kopplingen skruvar jag dit nippeln??
om du har luft i kopplingen så kommer d luft men visst d kommer bromsvätska med..
precis måste ha tryck på koppling när du skruvar tebaka nipeln annars får du luft i den igen
okej! då förstår jag, men jag tror det kommer forsa ut rätt mycket bromsvätska ur slangen. Kan jag tömma den först kanske? Hur mycket ska man ha i? för jag har köpt 500ml, räcker det för att fylla hela systemet?
nej då d kommer inte forsa ut men visst d kommer vätska..500ml räcker gott d..men ha koll på vätskan i behållarn för slangen till kopplingen sitter rätt högt upp på burken så du hela tiden har vätska ovanför den...
En sak till bara... det är bara 1 nippel jag behöver öppna? det finns inget annat luftningshål eller så man måste reglera??? har någon en bild som kanske hjälper mig?
Soundrunner skrev:En sak till bara... det är bara 1 nippel jag behöver öppna? det finns inget annat luftningshål eller så man måste reglera??? har någon en bild som kanske hjälper mig?
japp det är bara en nippel du behöver öppna..har tyvärr ingen bild men d kanske nån annan har
när jag körde me volvolådan och hydraulisk koppling så funkade det fint att bara skruva loss locket till vätskebehållaren, sätta munnen mot och blåsa så man får tryck, sen når man ner till nippel och kan öppna den, fortsätt att blås tills de kommer klar vätska, stäng sedan medans du behåller trycket med munnen över behållarn.
Fixa ett lock till bromsvätskebehållaren från tex skroten?
Borra ett hål i locket, dra en slang till ett hjul (eller kompressor) och mata på med tryck, efter att man fyllt upp med bromsvätska vill säga.
Sedan så sitter en i bilen och pumpar på kopplingen tills man tycker den är bra (då med nippeln öppen?) och när man är nöjd så trycker man ner kopplingen i botten och drar åt nippeln?
Fixa ett lock till bromsvätskebehållaren från tex skroten?
Borra ett hål i locket, dra en slang till ett hjul (eller kompressor) och mata på med tryck, efter att man fyllt upp med bromsvätska vill säga.
Sedan så sitter en i bilen och pumpar på kopplingen tills man tycker den är bra (då med nippeln öppen?) och när man är nöjd så trycker man ner kopplingen i botten och drar åt nippeln?
Är det rätt uppfattat?
ne inte riktigt...
För det första kan du inte borra hål i ett lock och trycka ner en slang.. de kommer inte hålla för trycket. Kompressor är också för högt tryck.. kör bara med ett däck!
Du kör på med trycket tills det inte kommer några luftbubblor, ingen behöver sitta där uppe och känna.. sen är det bara dra åt nippeln när det inte kommer någon mera luft. Det är viktigt att du har en genomskinlig slang på nippeln så att du kan se när det slutar komma luft... Annars är det svårt att veta Kör på tills du är nöjd! för mig gick det åt aldeless för mycket olja haha men kostar bara 60kr/burk ungefär...
*EDIT*
Finns färdiga lock med slang till däcket på mekonomen.
Hmm, nu tar jag om allt då jag fortfarande är trög
Öppna nippeln till dass öl undertill och sen så pumpar jag på kopplingspedalen tills det slutat komma luft efter att jag har börjat mata på med luft från exempelvis ett däck, och när det slutat komma luft så skruvar jag åt nippeln, då med pedalen i botten?
Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
ToXtreme skrev:Hmm, nu tar jag om allt då jag fortfarande är trög
Öppna nippeln till dass öl undertill och sen så pumpar jag på kopplingspedalen tills det slutat komma luft efter att jag har börjat mata på med luft från exempelvis ett däck, och när det slutat komma luft så skruvar jag åt nippeln, då med pedalen i botten?
Fattat rätt denna gång?
aa egentligen ska det gå att bara trycka på kopplingspedalen några gånger och sen öppna ventilen och sen stänga till ventilen och göra så några gånger irad. Men det gick inte för mig då det var för mycket luft i systemet.
ToXtreme skrev:Hmm, nu tar jag om allt då jag fortfarande är trög
Öppna nippeln till dass öl undertill och sen så pumpar jag på kopplingspedalen tills det slutat komma luft efter att jag har börjat mata på med luft från exempelvis ett däck, och när det slutat komma luft så skruvar jag åt nippeln, då med pedalen i botten?
Fattat rätt denna gång?
du pumpar först, sen håller du tryck med pedalen och först då öppnar du nippeln.. sen måste du hålla tryck tills nippeln är stängd igen