fixa olje/oljeretur
fixa olje/oljeretur
har en kkk k27:a som ska på min 940..
har funderat på de här med olja o retur...olja in är nog inga probs att fixa..bara be en firma pressa en slang..men dock vilken gängstorlek?
sen oljereturn.
så här ser den ut på snurran:
http://savarturbo.se/stuff/images/eric/ ... CT0994.JPG
hur ska jag göra där? med oljereturen?
blocket är ett b230fk
MVh marcus
har funderat på de här med olja o retur...olja in är nog inga probs att fixa..bara be en firma pressa en slang..men dock vilken gängstorlek?
sen oljereturn.
så här ser den ut på snurran:
http://savarturbo.se/stuff/images/eric/ ... CT0994.JPG
hur ska jag göra där? med oljereturen?
blocket är ett b230fk
MVh marcus
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kim J
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
- Kör: 264 Turbo -77
- Ort: Göteborg!
Antar att oljereturen är röret som man ser på bilden!?
Om så är fallet borde det ju gå att lösa genom att kapa din original oljeretur som sitter på bilen och köra slang emellan rören...
Vet ju att många brukar köra slang emellan då vissa tycker det är lite kämpigt att få i oljereturen i blocket och vill ha lite "flex" i grejerna...
Hoppas jag förstått din fråga rätt angående det
Med vänliga hälsningar Kim
Om så är fallet borde det ju gå att lösa genom att kapa din original oljeretur som sitter på bilen och köra slang emellan rören...
Vet ju att många brukar köra slang emellan då vissa tycker det är lite kämpigt att få i oljereturen i blocket och vill ha lite "flex" i grejerna...
Hoppas jag förstått din fråga rätt angående det
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Med vänliga hälsningar Kim
![Bild](http://forumbilder.se/images/cd2011110148P0551.jpg)
Kim J skrev:Antar att oljereturen är röret som man ser på bilden!?
Om så är fallet borde det ju gå att lösa genom att kapa din original oljeretur som sitter på bilen och köra slang emellan rören...
Vet ju att många brukar köra slang emellan då vissa tycker det är lite kämpigt att få i oljereturen i blocket och vill ha lite "flex" i grejerna...
Hoppas jag förstått din fråga rätt angående det![]()
Med vänliga hälsningar Kim
joda du förstår precis...stänkte också så..kapa sen slang men känns mindre seriöst enligt mitt tyckte..det får bli en nödlösning.
nått annat tips?
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
_larsson_ skrev:Jag och alla mina polare har kört med slang i många av våra byggen. Har aldrig varit något problem, brukar köra med dubbla slangklämmor för säkerhetsskull.
Annars är det bara göra en fläns och gänga tilldet man vill ha...
Hur ska du göra med anslutning till returen i blocket?
olja in blir ju en stålomspunnen slang..med bult osv.
return vet jag faktiskt inte...
kanske bygger en likadan som org oljeretur fast med mod så man bara sticker ner enaänden i blocket sen andra änden skruva fast i turbon?
var kan man köpa flänsar mot turbon till oljereturen?.
som man ska skruva fast?
har en k27:a
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag svarvade en hylsa med 0.015+ tolerans, en liten krage och satt en o-ring, limmade med LOCTITE 603 och slog fast anslutningen i orginal returhålet på blocket, då slipper man gänga med alla bekymmer det innebär med motorn monterad i bilen.
Sen slang med dubbla klammer upp till röret från turbon.
På trycksidan kör du med stålomspunnen slang från orginal olje rör, sedan har underteknad en sån här åt dig:
![Bild](http://toax.free-bsd.org/vm/adapter_01.jpg)
Sen slang med dubbla klammer upp till röret från turbon.
På trycksidan kör du med stålomspunnen slang från orginal olje rör, sedan har underteknad en sån här åt dig:
![Bild](http://toax.free-bsd.org/vm/adapter_01.jpg)
Flänsar finns att köpa på KL Racing...kostar inte många kronor..
Men om du tycke det är oseriöst med slangklämma så skulle ju inte ja har kvar orginalreturenanslutning (roligt ord) i blocket, den oringen gör ju inte annat än strular... Toax´s lösning verkar bra, ungefär så som jag har gjort på min nu..
Men om du tycke det är oseriöst med slangklämma så skulle ju inte ja har kvar orginalreturenanslutning (roligt ord) i blocket, den oringen gör ju inte annat än strular... Toax´s lösning verkar bra, ungefär så som jag har gjort på min nu..
jojo...var kan man få tag på en sådan där krage ner i blocket?
(blinkar åt någon som kan tillverka)
(blinkar åt någon som kan tillverka)
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
har ej tillgång te svarv eller någon som kan göra de..
så blinkar krafitigt åt Mockan eller ToAx![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
så blinkar krafitigt åt Mockan eller ToAx
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
inte bilder på kopplingarna?eller andra bilder på oljereturen?
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
En K24 jag körde med en gång i världen:
![Bild](http://toax.free-bsd.org/vm/B230FK-96/B230FK_2006-04-22_10.jpg)
![Bild](http://toax.free-bsd.org/vm/B230FK-96/B230FK_2005-05-10_01.jpg)
![Bild](http://toax.free-bsd.org/vm/B230FK-96/B230FK_2005-05-10_02.jpg)
Förstår inte vad det är som är epigt med slang, det håller alltid tätt, inga spänningar uppkommer som det garanterat annars gör om du gör ett eget, skaffa en slang som tål värme till 200 grader och är oljebeständig och tänk på strålningsvärmen så håller det hur länge som helst.
![Bild](http://toax.free-bsd.org/vm/B230FK-96/B230FK_2006-04-22_10.jpg)
![Bild](http://toax.free-bsd.org/vm/B230FK-96/B230FK_2005-05-10_01.jpg)
![Bild](http://toax.free-bsd.org/vm/B230FK-96/B230FK_2005-05-10_02.jpg)
Förstår inte vad det är som är epigt med slang, det håller alltid tätt, inga spänningar uppkommer som det garanterat annars gör om du gör ett eget, skaffa en slang som tål värme till 200 grader och är oljebeständig och tänk på strålningsvärmen så håller det hur länge som helst.
dom sista bilder på din mockan
den nipplen som går ner i blocket och själva röret..har du en bit slang där i mellan då? sen bara dra fast med slangklämmor?
den nipplen som går ner i blocket och själva röret..har du en bit slang där i mellan då? sen bara dra fast med slangklämmor?
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
ahberg skrev:dom sista bilder på din mockan
den nipplen som går ner i blocket och själva röret..har du en bit slang där i mellan då? sen bara dra fast med slangklämmor?
Som han skrev ovan så har han så ja.
Vet inte någon som inte kör med slang och ser ingen anledning till att besvära sig och bygga ett rör med sådan passform.
teddwing skrev:Jag har tänkt kapa av mitt returrör och sätta rörstumpen i blocket och slang mellan den och andra delen av röret som går till turbon. Men hur fäster man rörstumpen nere i blocket?
Hur satt du fast din nippel?
Jag kör ju med kapat returrör och slang, har byggt ett fäste som håller kvar stumpen, kan ta en bild på det nån dag...Nippeln på bilden ovan så är det gängat i blocket...
Får du gärna göra._larsson_ skrev:teddwing skrev:Jag har tänkt kapa av mitt returrör och sätta rörstumpen i blocket och slang mellan den och andra delen av röret som går till turbon. Men hur fäster man rörstumpen nere i blocket?
Hur satt du fast din nippel?
Jag kör ju med kapat returrör och slang, har byggt ett fäste som håller kvar stumpen, kan ta en bild på det nån dag...Nippeln på bilden ovan så är det gängat i blocket...
Funderar på om det går att svetsa fast stumpen? Kommer man åt med motorn i bilen?