Mega Squrit - frågor (Hjälp behövs!!)
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Mega Squrit - frågor (Hjälp behövs!!)
Sitter och ska snart beställa ett komplett MS från http://www.glensgarage.com/.
Vad behöver jag för något? Räcker det med ett komplett kit? Isåfall VILLKET?
Till detta behöver man väl inte org LMM?
Bilen är en Volvo 745 TIC -90, så jag antar att den har LH 2.4
//Johan
Vad behöver jag för något? Räcker det med ett komplett kit? Isåfall VILLKET?
Till detta behöver man väl inte org LMM?
Bilen är en Volvo 745 TIC -90, så jag antar att den har LH 2.4
//Johan
[Volvo 945 LTT-96]
- Turbo-Mupp
- Forumsfreak
- Inlägg: 3428
- Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
- Kör: 740
Re: Mega Squrit - frågor
MurranBoy skrev:Sitter och ska snart beställa ett komplett MS från http://www.glensgarage.com/.
Vad behöver jag för något? Räcker det med ett komplett kit? Isåfall VILLKET?
Till detta behöver man väl inte org LMM?
Bilen är en Volvo 745 TIC -90, så jag antar att den har LH 2.4
//Johan
Jag har för mig att MS kör med MAP-sensor.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Nämen, har du oxå kommit på denna tanke...
Nå, det här kitet köpte jag:
http://www.glensgarage.com/catalog/mega ... -p-30.htmlJust för att med Extra-koden som finns kan den göra i princip samma saker som det dyrare MS2.
Om du vill vara extra säker på funktion och testa bygget under tiden du löder ihop köper du även simulatorkortet:
http://www.glensgarage.com/catalog/mega ... -p-84.html
Jag avstod dock från den, är lite snål, men tror på att om man ser till att göra ett bra jobb så klarar man sig utan simulatorn, många har byggt utan och det har gått bra för dem.
Med tanke på att du har turbo bör du tänka på att ta en större MAP-sensor, den som följer med kitet är ju bara för 1,5bar laddtryck.
Jag behöver endast komplettera med tempgivare för insugsluften och gasspjällgivare från tex 850 för att ha ett fungerande system, mest troligt gäller samma även för dig.
Jag skall inte bygga nån ny kabelhärva, utan som jag skrev i min projekt-tråd tänkte jag göra det enkelt och skarva in mig vid kontaktstyckena för orginalboxarna.
Nå, det här kitet köpte jag:
http://www.glensgarage.com/catalog/mega ... -p-30.htmlJust för att med Extra-koden som finns kan den göra i princip samma saker som det dyrare MS2.
Om du vill vara extra säker på funktion och testa bygget under tiden du löder ihop köper du även simulatorkortet:
http://www.glensgarage.com/catalog/mega ... -p-84.html
Jag avstod dock från den, är lite snål, men tror på att om man ser till att göra ett bra jobb så klarar man sig utan simulatorn, många har byggt utan och det har gått bra för dem.
Med tanke på att du har turbo bör du tänka på att ta en större MAP-sensor, den som följer med kitet är ju bara för 1,5bar laddtryck.
Jag behöver endast komplettera med tempgivare för insugsluften och gasspjällgivare från tex 850 för att ha ett fungerande system, mest troligt gäller samma även för dig.
Jag skall inte bygga nån ny kabelhärva, utan som jag skrev i min projekt-tråd tänkte jag göra det enkelt och skarva in mig vid kontaktstyckena för orginalboxarna.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Tack Fastmoving?
Har nu fått lite mera info på megasquirt.se om att det även finns program för lunchkontroll, så nu är det ÄNNU mera intressant att införskaffa detta
Fick ett mail av en kille där om priser o sådan, dock är det komplett, med allt vad jag behövde o sen va det färdigbyggt.
Det är ett alternativ, men hur mycket lödning och sånt är det om man beställer en egen sats?
Höll på mycket med kretskort och sådant i plugget så det är man ju ingen "idiot" på, men som sagt, smidigaste är ju om allt är klart från början
Det är ju inte bara motorstyrsystemet som är det enda problemet just nu
//Johan
Har nu fått lite mera info på megasquirt.se om att det även finns program för lunchkontroll, så nu är det ÄNNU mera intressant att införskaffa detta
Fick ett mail av en kille där om priser o sådan, dock är det komplett, med allt vad jag behövde o sen va det färdigbyggt.
Det är ett alternativ, men hur mycket lödning och sånt är det om man beställer en egen sats?
Höll på mycket med kretskort och sådant i plugget så det är man ju ingen "idiot" på, men som sagt, smidigaste är ju om allt är klart från början
Det är ju inte bara motorstyrsystemet som är det enda problemet just nu
//Johan
[Volvo 945 LTT-96]
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Ang lödningen av kortet har det tagit mig några timmar, har inte kollat noga, men 3 kvällar höll jag på ca 1,5 timme, i söndags höll jag väl på 1-2 timmar innan jag såg att jag var klar.
Har förvisso gått elektronik-utbildningen i skolan, och det var för många år sedan, men nog sitter takterna där dom skall nog.
Instruktionen på http://www.megamanual.com är den jag följt, funkar riktigt bra tycker jag, beskriver moment för moment hur du ska gå till väga. "Assembly Guide" för V3-kortet är sidan som jag menar, men eftersom endel av de prylarna är för MS2 så råder jag dig att läsa noga genom varje uppgift innan du gör den.
Och är det nått du funderar på så fråga bara på.
Tips: låt det ta tid att sätta ihop det, se det som lite tidsfördriv en stund varje kväll.
Har förvisso gått elektronik-utbildningen i skolan, och det var för många år sedan, men nog sitter takterna där dom skall nog.
Instruktionen på http://www.megamanual.com är den jag följt, funkar riktigt bra tycker jag, beskriver moment för moment hur du ska gå till väga. "Assembly Guide" för V3-kortet är sidan som jag menar, men eftersom endel av de prylarna är för MS2 så råder jag dig att läsa noga genom varje uppgift innan du gör den.
Och är det nått du funderar på så fråga bara på.
Tips: låt det ta tid att sätta ihop det, se det som lite tidsfördriv en stund varje kväll.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Klart att det är värt att löda o trixa till allt själv, känns nog ganska skönt att man har gjort det mesta själv. Som visseligen e tanken med hela projektet.
Och visst, det är ~5 månader kvar innan bilen ska vara klar, så tid har man nog
Samt att bilen ska ju vara kvar i min ägo ett bra tag, med tanke på vad den kommer att kosta, samt att den är kapabel till mycket mera (Hör dock inte hemma här i denna del)
Som sagt, verkar inte finnas någon nackdel med MS som jag har kommit fram till.
Tack för informationen! Värt en hel del! Och fint att det finns "hjälp" att få
//Johan
Och visst, det är ~5 månader kvar innan bilen ska vara klar, så tid har man nog
Samt att bilen ska ju vara kvar i min ägo ett bra tag, med tanke på vad den kommer att kosta, samt att den är kapabel till mycket mera (Hör dock inte hemma här i denna del)
Som sagt, verkar inte finnas någon nackdel med MS som jag har kommit fram till.
Tack för informationen! Värt en hel del! Och fint att det finns "hjälp" att få
//Johan
[Volvo 945 LTT-96]
Låna dena lite
Det ska ochså gå att triga på 2.2. nån som vet hur?
Det ska ochså gå att triga på 2.2. nån som vet hur?
kör nu en 764 orginal än så länge
Megasquirtn på gång med etanol
jag har styrbox och en ny b23 med hx52 och grenrör. kommer prjektråd snart behöver bara nåra svar.
_______________________________________________________________
avstäld volvo 740 87 med f motor.
v-kam, ingen katt, etanol, sportfilter, modad avgasröra.
Megasquirtn på gång med etanol
jag har styrbox och en ny b23 med hx52 och grenrör. kommer prjektråd snart behöver bara nåra svar.
_______________________________________________________________
avstäld volvo 740 87 med f motor.
v-kam, ingen katt, etanol, sportfilter, modad avgasröra.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Antar att du menar LH2.2?PJ skrev:Låna dena lite
Det ska ochså gå att triga på 2.2. nån som vet hur?
Då är det lätt, bara att använda Hall-givaren som sitter i fördelaren.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
skulle vara skoj om man fick vetta villka stift som är vad på fördelaren?
kör nu en 764 orginal än så länge
Megasquirtn på gång med etanol
jag har styrbox och en ny b23 med hx52 och grenrör. kommer prjektråd snart behöver bara nåra svar.
_______________________________________________________________
avstäld volvo 740 87 med f motor.
v-kam, ingen katt, etanol, sportfilter, modad avgasröra.
Megasquirtn på gång med etanol
jag har styrbox och en ny b23 med hx52 och grenrör. kommer prjektråd snart behöver bara nåra svar.
_______________________________________________________________
avstäld volvo 740 87 med f motor.
v-kam, ingen katt, etanol, sportfilter, modad avgasröra.