Missljud efter byte till vinterdäck
Missljud efter byte till vinterdäck
Hej på er!
Kör en 740 Gl från -90. Satte på vinterhjulen häromdan, helt utan konstigheter. Drog åt muttrarna som vanligt och rullade sedan upp till Statoil för att kolla lufttrycket. Fyllde i ca. 2,1 bar runt om av gammal vana.
Dagen efter märkte jag av ett missljud som inte funnits där tidigare. Kommer i farter runt 50km/h och ökar i frekvens i takt med hastigheten. Det vibrerar även lätt i golv och ratt. Tänkte att det var lite väl högt tryck i däcken och minskade således till 1,6 bar i kalltryck idag. Missljudet kvarstod dock naturligtvis.
Ljudet låter som nån sorts stomljud eller resonans, som att däckmönstret ligger emot någonstans. Har dock kollat runt om och alla däck går fritt. Tänk er att åka jeep med riktigt grovt mönstrade däck, eller att cykla mountainbike på asfalt. Lite så låter och känns det. Det var därför jag misstänkte för högt däcktryck först.
Funderade på om man kan dra något ur läge genom att dra åt hjulmuttrarna för hårt? Typ hjullager eller nav eller liknande. Har någon kanske nåt tips?
Tackar på förhand!
Kör en 740 Gl från -90. Satte på vinterhjulen häromdan, helt utan konstigheter. Drog åt muttrarna som vanligt och rullade sedan upp till Statoil för att kolla lufttrycket. Fyllde i ca. 2,1 bar runt om av gammal vana.
Dagen efter märkte jag av ett missljud som inte funnits där tidigare. Kommer i farter runt 50km/h och ökar i frekvens i takt med hastigheten. Det vibrerar även lätt i golv och ratt. Tänkte att det var lite väl högt tryck i däcken och minskade således till 1,6 bar i kalltryck idag. Missljudet kvarstod dock naturligtvis.
Ljudet låter som nån sorts stomljud eller resonans, som att däckmönstret ligger emot någonstans. Har dock kollat runt om och alla däck går fritt. Tänk er att åka jeep med riktigt grovt mönstrade däck, eller att cykla mountainbike på asfalt. Lite så låter och känns det. Det var därför jag misstänkte för högt däcktryck först.
Funderade på om man kan dra något ur läge genom att dra åt hjulmuttrarna för hårt? Typ hjullager eller nav eller liknande. Har någon kanske nåt tips?
Tackar på förhand!
-
- Uppkörning
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
- Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
- Ort: Stockholm
Pröva att byta tillbaka till sommardäcken axelvis, alltså först på med sommardäcken fram, provkör... Händer inget så skiftar du igen... Om det blir skillnad är det ju onekligen obalans i vintersulorna! DVS. Balansera dom på nytt. Är dom nyligen balanserade borde du nog ta upp det med däckfirman!
Förresten, har du satt vinterdäcken axelvis? alltså att dom alltid går på samma axel... Skiljer det mycket så kan det spöka men borde inte skapa så stora problem som du beskriver!
Om problemet kvarstår kan det nog vara glapp någonstans.. Kolla styrleder och bussningar!
Lycka till =)
Förresten, har du satt vinterdäcken axelvis? alltså att dom alltid går på samma axel... Skiljer det mycket så kan det spöka men borde inte skapa så stora problem som du beskriver!
Om problemet kvarstår kan det nog vara glapp någonstans.. Kolla styrleder och bussningar!
Lycka till =)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
- Kör: Volvo 740 GL 1990
- Ort: Göteborg
Jag var med om att bilen plötsligt vibrerade en aning då man körde och ett dovt ljud blev väldigt tydligt. Felet visade sig vara att ena bakdäcket hade "svällt lite"; blivit snett o på väg o explodera. vet inte ifall det är någon hjälp men jag hade börjat med o kolla däcken mkt noga.
Jag tror itne du har sabbat något genom att dra åt butlarna hårt
Jag tror itne du har sabbat något genom att dra åt butlarna hårt
om du drar handen över däckmönstret, e d taggigt eller slätt? om d e taggigt så har du förklarining där.
Projekt 740 3.0 24v GLE -88
Projekt 740 GLT 16v -88
Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
Projekt 740 GLT 16v -88
Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!
Magnetikk skrev:Pröva att byta tillbaka till sommardäcken axelvis, alltså först på med sommardäcken fram, provkör... Händer inget så skiftar du igen... Om det blir skillnad är det ju onekligen obalans i vintersulorna! DVS. Balansera dom på nytt. Är dom nyligen balanserade borde du nog ta upp det med däckfirman!
Förresten, har du satt vinterdäcken axelvis? alltså att dom alltid går på samma axel... Skiljer det mycket så kan det spöka men borde inte skapa så stora problem som du beskriver!
Om problemet kvarstår kan det nog vara glapp någonstans.. Kolla styrleder och bussningar!
Lycka till =)
Har ägt bilen ett halvår så jag har inte kört på dessa däck innan. De följde alltså med bilen så vilken firma som sålt dem vet jag inte riktigt. Dock är de riktigt fräscha.
Får kolla om det blir skillnad med att byta tillbaka, funderade på det ett tag men så kom jag på hur eländigt allt är utan garage. Tack för tipset hur som helst!
Har tidigare vart med om att slitbanan släppt på regummerade sulor. Men det var bara obehagligt och lät ingenting.
Stickster skrev:om du drar handen över däckmönstret, e d taggigt eller slätt? om d e taggigt så har du förklarining där.
Däcken är finfina, både på slitbanan och på sidorna. Dom här däcken är dessutom smalare än sommardäcken, men med samma profil som tidigare. Så att de skulle ta i känns lite mysko.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
- Kör: Volvo 740 GL 1990
- Ort: Göteborg
en kompis till mig satte på vinterdäcken förra veckan på sin bil. bilen hade han köpt i somras o vinterdäcken följde med bilen. Efter han satt på vinterdäcken hörde han ett konstigt "rasslande" som kom o gick. Det visade sig att vinterdäcken han fick med bilen inte hörde till bilen, fälgarna var fel o passade inte.
I hans fall så var skruvarna (inte bultarna) för långa för vinterdäckens plåtfälgar (sommardäcken var alu) och helt enkelt tog i något i bilen. Lösningen blev att en däckverkstad sågade av en del av skruvarna. Vad jag försöker säga är att det kan vara helt fel fälgar du har.
I hans fall så var skruvarna (inte bultarna) för långa för vinterdäckens plåtfälgar (sommardäcken var alu) och helt enkelt tog i något i bilen. Lösningen blev att en däckverkstad sågade av en del av skruvarna. Vad jag försöker säga är att det kan vara helt fel fälgar du har.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 27 feb 2007, 22:24
- Kör: 940
- Ort: Torslanda
din kompis har möjligtvis inte en merca eller bmw de som ger oljud e att bulatrna går i bromsbackarna o fjädrarna.tommy12345302 skrev:en kompis till mig satte på vinterdäcken förra veckan på sin bil. bilen hade han köpt i somras o vinterdäcken följde med bilen. Efter han satt på vinterdäcken hörde han ett konstigt "rasslande" som kom o gick. Det visade sig att vinterdäcken han fick med bilen inte hörde till bilen, fälgarna var fel o passade inte.
I hans fall så var skruvarna (inte bultarna) för långa för vinterdäckens plåtfälgar (sommardäcken var alu) och helt enkelt tog i något i bilen. Lösningen blev att en däckverkstad sågade av en del av skruvarna. Vad jag försöker säga är att det kan vara helt fel fälgar du har.
Kan säga att de låter som trasiga hjullager på min bil med vinterdäcken speciellt när man svänger... Och båda min e bytta vid samband med bromsskölds byte... testa och sätt sommar däckena på fram axeln. Lycka till
Pascal Törnqvist -87
Chevrolet Beauville Van -87
Chevrolet Malibu -79 V8 Power Såld
Volvo 944 LTT -96
Smick Smack Pommac...Öl e bättre
Chevrolet Beauville Van -87
Chevrolet Malibu -79 V8 Power Såld
Volvo 944 LTT -96
Smick Smack Pommac...Öl e bättre
Hej. Jag har samma problem som dig, sommarsulor på inget oljud som du beskriver, men nu när vintersulorna på så hörs det där oljudet, fortare dunkande desto fortare du kör. Hörs inte så jätte högt men man hör det plus att pedalerna vibrerar lite. jag har alltid undrat vad det har varit. Antingen att det är obalans i däcket eller att fälgen (aluminium) tar i oket på nått sätt. För jag har problem med oken (främre). Måste byta dom. men det beror nog inte på det men det låter so däcket slår i nått när man kör. Skumt. värkar vara nått utav framdäcken iaf. Man kanske borde balansera om dom... eller va tror NI det beror på?
-
- Övningskörning
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 20 aug 2006, 20:08
- Ort: östhammar
Mjaa, inte riktigt punka va?
Ligger nu på ca 2 bar i kalltryck iaf. och problemet kvarstår. Ser fortfarande inga slitningar på däcken och inte heller på ok eller fjädrar etc. så jag låter saken bero för tillfället.
Funderar på att låta den lokala däcknasaren balansera upp framhjulen och se om det bli skillnad.
Ligger nu på ca 2 bar i kalltryck iaf. och problemet kvarstår. Ser fortfarande inga slitningar på däcken och inte heller på ok eller fjädrar etc. så jag låter saken bero för tillfället.
Funderar på att låta den lokala däcknasaren balansera upp framhjulen och se om det bli skillnad.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 273
- Blev medlem: 26 maj 2003, 22:23
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- volvojohan_
- Uppkörning
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 07 jun 2007, 14:04
- Kör: 944tic, 855R
- Ort: Rönninge
Tantrum skrev:Mjaa, inte riktigt punka va?
Ligger nu på ca 2 bar i kalltryck iaf. och problemet kvarstår. Ser fortfarande inga slitningar på däcken och inte heller på ok eller fjädrar etc. så jag låter saken bero för tillfället.
Funderar på att låta den lokala däcknasaren balansera upp framhjulen och se om det bli skillnad.
Vilken jädra soppaförbrukning du måste få På mina vinterdäck som är 15" så har jag 2,7kg i ...