Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369 Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:
Inlägg
av JE Jr » 02 jul 2007, 22:15
Ja, har köpt ett beggat extraktorrör till min GLE 88:a. Säljaren sa att det var till en 7/940 och att han hade haft det i sin bil, bara knackat in en liten bula för det skulle gå fritt.
Hur var det för er som monterat, var ni tvungna att kapa ur nåt i motorfästet, eller har jag fått ett 240 rör ialla fall??
Finns det olika modeller på motorfästen? Var ner på skroten, och de 740 jag huittade (84-89) hade samma fäste som jag. 240:s däremot hade ett mycket kortare motorfäste, så där hade det nog gått fritt.
Vad är det som skiljer 240 och 7/940 rören åt? Är det just böjen vid motorfästet som inte är lika generör på 740 rören, eller är det längre bak?
Såhär ser röret ut:
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439 Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:
Inlägg
av Domino » 02 jul 2007, 22:18
inte så smart att knacka på ett rör som ska vara optimerat för bra flöde
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919 Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.
Inlägg
av Fastmoving? » 02 jul 2007, 23:06
Hmm, kan nog ta en bild under huven på 740:in imorgon, så får vi jämföra lite.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558 Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32
Inlägg
av *L.R* » 02 jul 2007, 23:23
det där ser ut att vara en 240.
de ser olika ut med vinkeln åp rören just för motorfästet..
jag hade nämligen ett 240 rör liggandes, men köppte en 740 istället.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme
bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?
tobbz85
Färsk användare
Inlägg: 17 Blev medlem: 20 mar 2007, 00:19
Inlägg
av tobbz85 » 03 jul 2007, 06:37
Tjupp, jag köpte ett precis likadant som dig, han sa att det var till en 240 och behövde moddas lite för att få det att passa i en 740.
Men jag häktade på det och det var inga problem, det enda är att den har en liten annan vinkel längst ner som gör att det låg emot växelådsbalken.
Men köpte bara en 2 ½ muff och skar i mitt på, krökte till det och svetsade, sen passade det perfekt !
Föresten vilket ljud det blir med ett sådant rör
JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369 Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:
Inlägg
av JE Jr » 03 jul 2007, 12:11
könsord
Mm, såg i KG katalogen hur rören till 7/940 ser ut, de svänger av redan i primärrören...
Nu har jag fått min koppling som jag beställde också, skulle vara en värre till 240 Turbo, men det är en standard som jag betalat mycket mer för...
Det går int så bra nu...
tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659 Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro
Inlägg
av tommy34 » 03 jul 2007, 14:17
en fråga. Hur har du löst det med lambda sonden? den sitter väl i grenröret på din, om du har en F motor vill säga
744 gle b230e -88
Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304 Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:
Inlägg
av Addekarlsson » 03 jul 2007, 14:19
Lambdasond löser man lätt. Finns lamdamutter att köpa, kostar nån tia på typ mekonomen. Sen gör man ett hål i röret där man vill ha den, svetsar fast den, sen är det bara skruva i lambdan.
Mvh/ Adde
Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det
JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369 Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:
Inlägg
av JE Jr » 03 jul 2007, 22:59
Ja, man svetsar på en mutter. Köpte en på Volvo för 30:- eller så. Orkade inte åka och leta nån annanstans när jag ändå hade ett ärende dit.
Domino: Jo, klart det inte är så bra att knacka in rören, men ibland får man kompromissa lite. Han kunde dock ha slipat av motorfästet lite om han hade velat. därute tar det inte upp nån kraft...
Förresten!
Är det nån som kan ta bild på hydraliska mortorkudde + fästet på avgassidan?
Kanske det passar om man har sådana?!? Ska ringa o höra med säljaren imorrn...
Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995 Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:
Inlägg
av Hellquist » 03 jul 2007, 23:50
tommy34 skrev: en fråga. Hur har du löst det med lambda sonden? den sitter väl i grenröret på din, om du har en F motor vill säga
Sitter inte lambdasonder vid katalysatorn på B230F? Det är jag rätt säker på att den gjorde på min 740 jag hade.
MVH Fredrik
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm
*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558 Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32
Inlägg
av *L.R* » 03 jul 2007, 23:58
Hellquist skrev: tommy34 skrev: en fråga. Hur har du löst det med lambda sonden? den sitter väl i grenröret på din, om du har en F motor vill säga
Sitter inte lambdasonder vid katalysatorn på B230F? Det är jag rätt säker på att den gjorde på min 740 jag hade.
MVH Fredrik
olika beroende på om man har lh2.2 eller 2.4
2.2 satt i grenröret, men de hade problem med att sonderna pajjade enligt bosch,
så de flyttades till katten.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme
bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?
Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919 Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.
Inlägg
av Fastmoving? » 04 jul 2007, 00:01
Hellquist skrev: tommy34 skrev: en fråga. Hur har du löst det med lambda sonden? den sitter väl i grenröret på din, om du har en F motor vill säga
Sitter inte lambdasonder vid katalysatorn på B230F? Det är jag rätt säker på att den gjorde på min 740 jag hade.
MVH Fredrik
Jodå, om du har en -88B eller nyare med LH2.4, men med LH2.2 så sitter sonden i grenröret.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919 Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.
Inlägg
av Fastmoving? » 04 jul 2007, 00:37
Sådär, fixade ett par bilder, dock svårt att komma åt för nån bra vinkel, men här är de.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369 Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:
Inlägg
av JE Jr » 04 jul 2007, 00:43
Tack!
Ja, det syns ju väldigt bra där att mitt rör inte är avsett för en 740...
Det sitter ca 5cm längre fram nere vid motorfästet.
Hur mycket utrymme har du upp till golvet vid kollektorn? jag har kanske 1 cm...
Jaja, får väl sälja skiten o skaffa ett till 740 då, men de är ju så dyra att köpa nya
*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558 Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32
Inlägg
av *L.R* » 04 jul 2007, 09:04
2700 för ett steg3 hos timo.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme
bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?
JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369 Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:
Inlägg
av JE Jr » 04 jul 2007, 10:42
Ja, de är ju ganska mycket...
Men steg 3? Måste man inte ha väldigt trimmat isåfall?
Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919 Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.
Inlägg
av Fastmoving? » 04 jul 2007, 13:53
JE Jr skrev: Tack!
Ja, det syns ju väldigt bra där att mitt rör inte är avsett för en 740...
Det sitter ca 5cm längre fram nere vid motorfästet.
Hur mycket utrymme har du upp till golvet vid kollektorn? jag har kanske 1 cm ...
Jaja, får väl sälja skiten o skaffa ett till 740 då, men de är ju så dyra att köpa nya
Tja, ca 3cm, underkanten på kollektorn är ungefär i jämnhöjd med underkant på balken intill.
Det Ex-rör jag har är ett steg 1 rör från KG-Trimning, men det är visst Timo som gör deras rör.
Blev rekommenderat detta, just för de mindre moddningarna jag gjort.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369 Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:
Inlägg
av JE Jr » 04 jul 2007, 17:13
Hm, har pratat med säljaren nu, och det hade setat i hans 740 GL 89:a. När han köpte det hade han specifikt beställt det till en 740 sa han...
Han var borta nu, men skulle försöka fota motorfästet framåt helgen. han hade kanske fått kapa ur lite, lite.
Kanske har nåt annat specialmotorfäste? Om inte annat skulle det vara kul att se hur mkt han hade kapat ur...
westlife
Van forumsanvändare
Inlägg: 1465 Blev medlem: 26 sep 2003, 20:40
Ort: Wärmland - Kil
Kontakt:
Inlägg
av westlife » 05 jul 2007, 07:52
Jag hade ett extraktor rör från JT till min 940. Det tog inte i men det låg VÄLDIGT nära motorfästet. Det behövdes iaf inte bucklas in nånstans.
Passat TDi -00
JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369 Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:
Inlägg
av JE Jr » 05 jul 2007, 14:36
Ok, har kapat bort halva motorfästet nu och provmonterat.
Det märktes faktiskt skillnad! Fast undrar om den inte blev lite tröttar vid typ 3000 varv, och kanske lite piggare under det, men är inte säker. Den blev iallafall lite piggare över 4500varv. Nu kändes det som man kunde dra motorn uppemot 6000 utan att det bara vibrerarde och inte hände nåt...
tobbz85
Färsk användare
Inlägg: 17 Blev medlem: 20 mar 2007, 00:19
Inlägg
av tobbz85 » 05 jul 2007, 15:42
Vad har du för kam i ?
Jag kör vkam- under 3000 är den slö, efter det upp till 5500 så går det utav bara fan, idag släppte den på 3:an när det var blött ute i en kurva, så visst gör det skillnad, men framförallt ljudet
JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369 Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:
Inlägg
av JE Jr » 05 jul 2007, 19:07
Jag har också V-kam.
Ähh, jag plockar ur de där grenröret...
De sitter ju så nära motorkudden så den smälter. Ville ju bara prova det när jag ändå kapat ur på motorfästet.
Men det blir ju ett mycket bättre ljud när man gasar på lite, helt klart!
JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369 Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:
Inlägg
av JE Jr » 26 jul 2007, 22:15
Äh, har sålt det nu till en 240 kille. Gick ju inte att köra sådära..
Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843 Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:
Inlägg
av Mockan » 27 jul 2007, 16:26
Någon som kan tipsa på ett extraktor grenrör till en b230fb?
med eftermarknadssprut, annat insug, separata spjäll och lite annat lull lull, 150hästar ungefär.
JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369 Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:
Inlägg
av JE Jr » 29 jul 2007, 18:39
Du har ju Unitek&St i Luleå, de säljer väl Timo-grenrören som de flesta andra Volvotrimmare i Sverige. Hör med dem!