Problem med extraktormontering, tar i motorfästet!!
Problem med extraktormontering, tar i motorfästet!!
Ja, har köpt ett beggat extraktorrör till min GLE 88:a. Säljaren sa att det var till en 7/940 och att han hade haft det i sin bil, bara knackat in en liten bula för det skulle gå fritt.
Hur var det för er som monterat, var ni tvungna att kapa ur nåt i motorfästet, eller har jag fått ett 240 rör ialla fall??
Finns det olika modeller på motorfästen? Var ner på skroten, och de 740 jag huittade (84-89) hade samma fäste som jag. 240:s däremot hade ett mycket kortare motorfäste, så där hade det nog gått fritt.
Vad är det som skiljer 240 och 7/940 rören åt? Är det just böjen vid motorfästet som inte är lika generör på 740 rören, eller är det längre bak?
Såhär ser röret ut:
Hur var det för er som monterat, var ni tvungna att kapa ur nåt i motorfästet, eller har jag fått ett 240 rör ialla fall??
Finns det olika modeller på motorfästen? Var ner på skroten, och de 740 jag huittade (84-89) hade samma fäste som jag. 240:s däremot hade ett mycket kortare motorfäste, så där hade det nog gått fritt.
Vad är det som skiljer 240 och 7/940 rören åt? Är det just böjen vid motorfästet som inte är lika generör på 740 rören, eller är det längre bak?
Såhär ser röret ut:
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Tjupp, jag köpte ett precis likadant som dig, han sa att det var till en 240 och behövde moddas lite för att få det att passa i en 740.
Men jag häktade på det och det var inga problem, det enda är att den har en liten annan vinkel längst ner som gör att det låg emot växelådsbalken.
Men köpte bara en 2 ½ muff och skar i mitt på, krökte till det och svetsade, sen passade det perfekt !
Föresten vilket ljud det blir med ett sådant rör
Men jag häktade på det och det var inga problem, det enda är att den har en liten annan vinkel längst ner som gör att det låg emot växelådsbalken.
Men köpte bara en 2 ½ muff och skar i mitt på, krökte till det och svetsade, sen passade det perfekt !
Föresten vilket ljud det blir med ett sådant rör
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
- Ort: Världsmetropolet Hoting
- Kontakt:
Ja, man svetsar på en mutter. Köpte en på Volvo för 30:- eller så. Orkade inte åka och leta nån annanstans när jag ändå hade ett ärende dit.
Domino: Jo, klart det inte är så bra att knacka in rören, men ibland får man kompromissa lite. Han kunde dock ha slipat av motorfästet lite om han hade velat. därute tar det inte upp nån kraft...
Förresten!
Är det nån som kan ta bild på hydraliska mortorkudde + fästet på avgassidan?
Kanske det passar om man har sådana?!? Ska ringa o höra med säljaren imorrn...
Domino: Jo, klart det inte är så bra att knacka in rören, men ibland får man kompromissa lite. Han kunde dock ha slipat av motorfästet lite om han hade velat. därute tar det inte upp nån kraft...
Förresten!
Är det nån som kan ta bild på hydraliska mortorkudde + fästet på avgassidan?
Kanske det passar om man har sådana?!? Ska ringa o höra med säljaren imorrn...
Hellquist skrev:tommy34 skrev:en fråga. Hur har du löst det med lambda sonden? den sitter väl i grenröret på din, om du har en F motor vill säga
Sitter inte lambdasonder vid katalysatorn på B230F? Det är jag rätt säker på att den gjorde på min 740 jag hade.
MVH Fredrik
olika beroende på om man har lh2.2 eller 2.4
2.2 satt i grenröret, men de hade problem med att sonderna pajjade enligt bosch,
så de flyttades till katten.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme
bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?
bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Jodå, om du har en -88B eller nyare med LH2.4, men med LH2.2 så sitter sonden i grenröret.Hellquist skrev:tommy34 skrev:en fråga. Hur har du löst det med lambda sonden? den sitter väl i grenröret på din, om du har en F motor vill säga
Sitter inte lambdasonder vid katalysatorn på B230F? Det är jag rätt säker på att den gjorde på min 740 jag hade.
MVH Fredrik
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Tja, ca 3cm, underkanten på kollektorn är ungefär i jämnhöjd med underkant på balken intill.JE Jr skrev:Tack!
Ja, det syns ju väldigt bra där att mitt rör inte är avsett för en 740...
Det sitter ca 5cm längre fram nere vid motorfästet.
Hur mycket utrymme har du upp till golvet vid kollektorn? jag har kanske 1 cm...
Jaja, får väl sälja skiten o skaffa ett till 740 då, men de är ju så dyra att köpa nya
Det Ex-rör jag har är ett steg 1 rör från KG-Trimning, men det är visst Timo som gör deras rör.
Blev rekommenderat detta, just för de mindre moddningarna jag gjort.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Hm, har pratat med säljaren nu, och det hade setat i hans 740 GL 89:a. När han köpte det hade han specifikt beställt det till en 740 sa han...
Han var borta nu, men skulle försöka fota motorfästet framåt helgen. han hade kanske fått kapa ur lite, lite.
Kanske har nåt annat specialmotorfäste? Om inte annat skulle det vara kul att se hur mkt han hade kapat ur...
Han var borta nu, men skulle försöka fota motorfästet framåt helgen. han hade kanske fått kapa ur lite, lite.
Kanske har nåt annat specialmotorfäste? Om inte annat skulle det vara kul att se hur mkt han hade kapat ur...
Ok, har kapat bort halva motorfästet nu och provmonterat.
Det märktes faktiskt skillnad! Fast undrar om den inte blev lite tröttar vid typ 3000 varv, och kanske lite piggare under det, men är inte säker. Den blev iallafall lite piggare över 4500varv. Nu kändes det som man kunde dra motorn uppemot 6000 utan att det bara vibrerarde och inte hände nåt...
Det märktes faktiskt skillnad! Fast undrar om den inte blev lite tröttar vid typ 3000 varv, och kanske lite piggare under det, men är inte säker. Den blev iallafall lite piggare över 4500varv. Nu kändes det som man kunde dra motorn uppemot 6000 utan att det bara vibrerarde och inte hände nåt...