Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Om vi då säger så här att den rullar normalt 3000 mil / år och det går ganska lugnt tillväga och drar släp ( vikt cirka med last 1500kg )kanske upp till 100 mil / år ( ibland mindre ).
Gasglad men inte slirig är man iof ibland ...
Detta innebär att den används väl ganska normalt...
ja våran har nu rullat 36600 mil snart och antar att den är bytt en kanske två gånger tidigare så det kanske kan börja nä'rma sig ett byte inom snar framtid...
Min rulla 33000 mil kärring körd (läs krockad de sista åren) och slirad med, å ja den slira redan när jag köpten den, typ vart ett h-e å köra. gick å burna fram tills 2-3 månader sen då fick jag nog lämmna in för byte... runt 6 lakan me material.
jävla skillnad på nya koppling jämfört me gammal .. blir helt ny bil :p passa på byt stödlagret me
edit: min va tydligen inte bytt enligt mekaren... stod volvo på den men va fan den kanske e bytt på volvo verkstad? aja ... dem e skumma på den verkstan
Hade en gammal 740 som gick 28.000 med originalkoppling. På slutet var den dock lite trött, slirade en del om man klev av för hårt, men den gick problemfritt att köra normalt med.
Kör man bara lugnt och fint kan man väl köra i princip hur långt som helst - 50.000 mil är nog lugnt om man går in för att spara kopplingen.
Min 945a har gått 28k mil utan kopplingsbyte och det slirar inte det minsta... så som har sagts tidigare så beror det på hur bilen har fått gått.. bara mil i stan så är det nog dags efter bara 12-13k mil men rullar bilen långa mil så kan den nog hålla mycket mer!
Den audi 100 cs quattro -85 jag hade i våras som tillfällig reservbil hade gått ca 43 000 mil på samma koppling. Dock var den slut, så jag fick byta den då.
Mvh/ Adde
Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det
jonaz007 skrev:hur märker man att kopplingen börjar ta slut?
Den börjar slira, har man lite "körvana" så märker man det direkt. Annars kan man köra i typ 60-70 på hög växel (förslagsvis fyran), sen frikopplar man och varvar upp motorn ordentligt och släpper sedan kopplingen tvärt. Om varvtalet sjunker direkt och bilen börjar driva så är kopplingen bra, men om den istället ligger kvar på högt varv och sedan segar sig neråt samtidigt som det driver dåligt, då är kopplingen kass.
Min koppling har börjat slira på 3:an och 4:an när man växlar ner och stampar på. Kopplingen tar väldigt högt upp så jag antar att det kan inte vara annat än nerslitna lameller? Bilen har gått 27.500 mil.
Lokala mekorånarverkstan i byn ville ha runt 3000kr för ett kopplingsbyte inkl. alla delar. Tycker det verkar vara ett okej pris.
Egget skrev:Köpte delar på Mekonomen 1100kr och bytte själv, det är inga problem att göra detta själv om man inte har tummen mitt i hand.
jo det är problem om man bor i lägenhet .... men visst gör man inte det eller har meck plats kan man göra det själv.. blir ett jävla liv om jag skulle börja mecka koppling här.. bytte skivor å ok bak å de .. ja va inte kul
Har bokat tid hos mekonomenverkstaden nu. Få väl se vad det landar på men han sa att runt 1500:- för jobbet och kopplingen kostar ju bara 1150 +200 för urtrampningslagret så mycket mer än 3000kr kan det ju inte bli