Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Tjänare! Är det någon som har hört om B230 FS? Jag har en Volvo 740 Gl -89 Injektion. farmare, med en sådan motor, här i Finland är den lite obekant Om jag ska byta drivbelten(eller heter det kamremmen),så vilket motor ska jag jämföra den? B230F???
B230FS verkar motorn heta om den har utrustats med volvos "trimkit" med 531 topp och VX3 kam från fabrik. Men om det stämmer vette tusan då jag själv aldrig sett en FS med 531 topp, alla har haft 530.
Da Bear skrev:B230FS verkar motorn heta om den har utrustats med volvos "trimkit" med 531 topp och VX3 kam från fabrik. Men om det stämmer vette tusan då jag själv aldrig sett en FS med 531 topp, alla har haft 530.
B230FB heter 131hk motorerna som har 531 och vx3 original.
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se
Da Bear skrev:B230FS verkar motorn heta om den har utrustats med volvos "trimkit" med 531 topp och VX3 kam från fabrik. Men om det stämmer vette tusan då jag själv aldrig sett en FS med 531 topp, alla har haft 530.
B230FB heter 131hk motorerna som har 531 och vx3 original.
Ja, när den satt i 940. B230FX hette den i 240.
Men du kunde även få dessa "trimmprylar" när du beställde din 740 ny från fabrik.
Den har inga EGR rör och ingen pulsair, dock katalysator och verkar väl vara rätt lik en B230F med LH 2.4, dvs en M kam och 530 topp, men eftersom jag har just en B230FS i min röda 740 så anser jag att den är bäst
FX motorn är den med vx kamaxel och 531 topp (inte VX3)
O vad jag vet så fanns Inte B230FB i någon 240, iallefall inte på den svenska marknaden, utan dock bara i 940 årsmodell 91-92.
"The Early, K, and Late B230FT Motors and their Differences"
Även om hela sidan är intressant!
Schysst!
Info om motorer med K på kåpan:
"# K Motor: The K motor is best thought of as an early B230 with a couple of improvements. Additional internal webbing was added to boost overall block stiffness. It got a redesigned axial bearing, but it is still located in the same position as that in the early B230. Unfortunately, it still has the same weak connecting rods as is found on the early B230. Thus, if one is contemplating substantial performance enhancements with their K motor, the same advise prescribed above follows here."