Volvo 945 FB 92 med tomgångsproblem på E85
Volvo 945 FB 92 med tomgångsproblem på E85
Hej
Ny på klubben. Har en 230Fb med flextekburk och kör på 100%E85. Inga problem där, men ibland varvar tomgången ner till obefintlighet och bilen kan stanna ibland. Verkar som att den inte hinner med. När man motorbromsar in vid t.ex. rödljus funkar det bra. Hur göra? Kan man höja tändningen på nåt vid så att den tänder lite tidigare? Provade att höja bränsletrycket, var inte någon bra idé. Bytte Lambdan (Biltema dock), ingen skillnad. Kan styrboxen vara trött, eller?
Etanolvolvoförespråkaren
Ny på klubben. Har en 230Fb med flextekburk och kör på 100%E85. Inga problem där, men ibland varvar tomgången ner till obefintlighet och bilen kan stanna ibland. Verkar som att den inte hinner med. När man motorbromsar in vid t.ex. rödljus funkar det bra. Hur göra? Kan man höja tändningen på nåt vid så att den tänder lite tidigare? Provade att höja bränsletrycket, var inte någon bra idé. Bytte Lambdan (Biltema dock), ingen skillnad. Kan styrboxen vara trött, eller?
Etanolvolvoförespråkaren
det är inget fel som gör att det blir så, har även fått höra att nyare "riktiga" etanol/flexifuelbilar har problem med dalande tomgång.
är väl automatisk tomgångsreglering på lh2,4, har iaf det på min fk-95, på min gamla 740 hade jag justerbar tomgångsreglering, som jag fick höja (den sjönk ner till typ 4-500 med e85 i tanken..), så när jags rkuvat upp den till 900 var det inga problem.. Just nu har jag inte haft nå "motorstopp" med min kärra, men återkommer det blire nog att bygga om tomgångsjustering till manuell från gammal 740..
Så.. sätt tillbaks orginal-lambdan..![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
tändningen går att justera med lite lödande/trixande med nå kablar till tändningsboxen, finns en tråd om det.. SÖK!![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
är väl automatisk tomgångsreglering på lh2,4, har iaf det på min fk-95, på min gamla 740 hade jag justerbar tomgångsreglering, som jag fick höja (den sjönk ner till typ 4-500 med e85 i tanken..), så när jags rkuvat upp den till 900 var det inga problem.. Just nu har jag inte haft nå "motorstopp" med min kärra, men återkommer det blire nog att bygga om tomgångsjustering till manuell från gammal 740..
Så.. sätt tillbaks orginal-lambdan..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
tändningen går att justera med lite lödande/trixande med nå kablar till tändningsboxen, finns en tråd om det.. SÖK!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/rickardsignatur.jpg)
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
Tack för svar! Har köpt Halo-stift till bilen, och det hjälpte lite grann. Köpte på nätet från Tyskland och betalade under 500 för fyra stift. Hittade ett inlägg på indexet om att jorda några av pinnarna så tändningens styrbox (18 och 19). Får prova det också. För övrigt drar den ca 1,1 l E85 på landsväg och 1,3 på blandad körning
Och originallambdan ska på plats igen!
Etanolförespråkaren
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Och originallambdan ska på plats igen!
Etanolförespråkaren
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Klaus skrev:Tack för svar! Har köpt Halo-stift till bilen, och det hjälpte lite grann. Köpte på nätet från Tyskland och betalade under 500 för fyra stift. Hittade ett inlägg på indexet om att jorda några av pinnarna så tändningens styrbox (18 och 19). Får prova det också. För övrigt drar den ca 1,1 l E85 på landsväg och 1,3 på blandad körning![]()
Och originallambdan ska på plats igen!
Etanolförespråkaren
d där me å brygga poler i boxen gjorde Anders1984 här på forumet, d funkade nog bra tror jag.
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
Klaus skrev:Jordade pin 18 +19 på boxen. Tycker att bilen går bättre nu, fast den är lite bluddrig vid kallstart i någon minut. Helt ok tomgång också!
Etanolförespråkaren
min bluddrade lite med i början vid kallstart, men tog den några dagar att adaptera, sen var det borta
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10