Nerslag bes yttre styrled höger glapp
Nerslag bes yttre styrled höger glapp
Tänkte köpa på mekonomen och byta ?
Någon som har invändningar ska jag gå på bilia istället ?
Framvagnsinställning behövs väl inte efter det ingreppet ?
Någon som har invändningar ska jag gå på bilia istället ?
Framvagnsinställning behövs väl inte efter det ingreppet ?
ThaSaint skrev:rekommenderar en hjulinställning efter bytet.
de är inte säkert att den nya styrleden har samma längd på gängade delen som originalstyrleden.
Mekonomen säljer väl annars ofta Lemförder som brukar vara bra produkter
//Erik
Det brukar påstås att Lemförder är bra men av någon anledning bytte VAG koncernen på garanti ut femton miljoner styrleder och länkarmar gjorda av just Lemförder så i slutändan är det nog samma skit vad man än köper.
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3230
- Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
- Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30
Rekomenderar starkt att göra en framvagns inställning! Har man vart med och ser hur lite
det behöver justeras på stagen men ändå vilken skillnad det blir på hjulvinkeln förstår man
att det inte är lätt att få det bra på uppfarten hemma.
Har bytt utan att göra inställning också och det har ju gått bra, inget ökat däckslitage men skulle
det vart min bil hade jag lämnat in den med en gång.
Ska byta styrleder på en släcktings 940 nu nästa vecka, besiktningen gnällde på dom också
// Anders
det behöver justeras på stagen men ändå vilken skillnad det blir på hjulvinkeln förstår man
att det inte är lätt att få det bra på uppfarten hemma.
Har bytt utan att göra inställning också och det har ju gått bra, inget ökat däckslitage men skulle
det vart min bil hade jag lämnat in den med en gång.
Ska byta styrleder på en släcktings 940 nu nästa vecka, besiktningen gnällde på dom också
// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------
----------------------------------100% Touring----------------------------------
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
på 940, som ja gjort några hjulinställningar på, så är ett halvt varv mer än "från min till max" på skalan av gränsvärdena för rätt toe-infrån perfekt till utanför skalan av godkänt kan de ändras bara av att dra låsmuttern.
Den som säger att han bytt styrleder och inte behövt göra hjulinställning efteråt vill jag gärna se uppmätta värden på före och efter på,
då har han gjort ett bra jobb.
att de inte "känns" något behöver inte betyda att hjulen står rätt.
//Erik
Den som säger att han bytt styrleder och inte behövt göra hjulinställning efteråt vill jag gärna se uppmätta värden på före och efter på,
då har han gjort ett bra jobb.
att de inte "känns" något behöver inte betyda att hjulen står rätt.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Bytet tar max en havtimme, dvs kanske 300:- på verkstad (exkl styrleden)
hjulinsällning runt 795:-
Görs det svart är det billigare, bytet kan man ju göra själv, inte så svårt,
förutom att få styrleden att sitta så hjulinställningen bibehålls, det är känsigare än man tror.
Fast man kanske inte mörker nått med lite differans ändå.
Det var dyrt där du bor iaf, inget snack om den saken....
//Erik
hjulinsällning runt 795:-
Görs det svart är det billigare, bytet kan man ju göra själv, inte så svårt,
förutom att få styrleden att sitta så hjulinställningen bibehålls, det är känsigare än man tror.
Fast man kanske inte mörker nått med lite differans ändå.
Det var dyrt där du bor iaf, inget snack om den saken....
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
hobbe skrev:2400 spänn på Bilia Kista för byte av yttre styrled vänster samt framvagnsinställning. Fick nerslag på besiktningen...... Någon som vet någon verkstad som gör detta billigare (Sthlmsområdet)
segersjö bilservice är billigare än så. men d ligger på södra sidan oim stan. tumba typ.. ring dom om du inte hittar billigare norrom..
jag skulle byta skiten själv å sen låta göra inställning på verkstan. (fast ja skulle inte göra inställningen, göra som alla seriösa hatar å köra på "känn" ) jag brukar mäta avståndet från p-änden till ett märke på styrsstaget. före å efter.
- BMoon
- Uppkörning
- Inlägg: 403
- Blev medlem: 06 jun 2005, 15:03
- Kör: 965 och 745
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
Det där med Bilia och priser är lite roligt. När det gäller lösa delar så är det mycket som inte kostar många tior mer än Mekan då det är Niceprice o Volvokort, om man prompt vill ha original. Köpte torkarblad och de var billigare än de flesta andra (jämförde dem med Bosch).
När det sedan gäller service så får man lätt känslan av att de helst tar sig an nyare bilar där saker inte hunnit rosta fast så mycket. Men samma här som delarna det kan skilja enormt. Hade inne 965:an på byte av länkarmsbussningar och kostade la 1000:- totalt och då kollade de även lite felkoder medans det finns andra saker som kostar sjukt!
2400:- för nästan inget arbete och en hjulinställning lät ju dock som lite i överkant!
Sen det där med hjulinställning finns det rätt många uppfatttningar om. Som tidigare sagt så är det rätt klokt att göra men går ibland att leva utan. Senast jag bytte styrleder på 745:an så tyckte jag att jag satte det fint och rakt men när jag lämnade bilen på hjulinställning så var det ju snett o vinnt som satan!
Sen tycker nog många liksom jag att runt 800:- för en gubbe som står o skruvar lite med en skiftnyckel o klickar på en dator i inte ens en halvtimme är ocker det med (vilket det är, men är la dyr skit de har köpt på sig som måste tjänas in) och därav skiter många i det. Man får la glädja sig med sådana tillfällen som när jag hade min gamla 245:a inne o snubben fick slita som ett djur för att få fäste och få loss de upprostade sakerna utan att ha sönder dem, menar hade han inte gjort det han skulle ordntilgt hade han ju kunnat se sig i stjärnorna efter några pengar...
När det sedan gäller service så får man lätt känslan av att de helst tar sig an nyare bilar där saker inte hunnit rosta fast så mycket. Men samma här som delarna det kan skilja enormt. Hade inne 965:an på byte av länkarmsbussningar och kostade la 1000:- totalt och då kollade de även lite felkoder medans det finns andra saker som kostar sjukt!
2400:- för nästan inget arbete och en hjulinställning lät ju dock som lite i överkant!
Sen det där med hjulinställning finns det rätt många uppfatttningar om. Som tidigare sagt så är det rätt klokt att göra men går ibland att leva utan. Senast jag bytte styrleder på 745:an så tyckte jag att jag satte det fint och rakt men när jag lämnade bilen på hjulinställning så var det ju snett o vinnt som satan!
Sen tycker nog många liksom jag att runt 800:- för en gubbe som står o skruvar lite med en skiftnyckel o klickar på en dator i inte ens en halvtimme är ocker det med (vilket det är, men är la dyr skit de har köpt på sig som måste tjänas in) och därav skiter många i det. Man får la glädja sig med sådana tillfällen som när jag hade min gamla 245:a inne o snubben fick slita som ett djur för att få fäste och få loss de upprostade sakerna utan att ha sönder dem, menar hade han inte gjort det han skulle ordntilgt hade han ju kunnat se sig i stjärnorna efter några pengar...
Jag fick tid hos en Mekonomen-bilverkstaden i Järfälla och de gör jobb inklusive reservdel för 712 kronor. Vad de gör är att mäta upp innan och sen sätter lika värde på andra sidan (om jag förstod det rätt)
Klart bättre pris så jag går på det och bokar en ny tid hos Bilia så jag får en felsökning på Lambdalampan istället
Tack för tips och idéer!
Klart bättre pris så jag går på det och bokar en ny tid hos Bilia så jag får en felsökning på Lambdalampan istället
Tack för tips och idéer!
MvH
Hobbe
Hobbe
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
framvagnsinställning kan man göra hyffsat bra hemma, men inte i närheten av lika bra som på verkstad.
Vilket jag gör beror lite på vilken bil det är jag byter på.
Om du vill kolla dig själv så är det enklaste sättet (enligt mig iaf.) att vara 2 personer.
Ta en punkt på däcket framför hjulcentrum som du mäter på, t.ex. ytterkant i mönstrets början. mät längden mellan dessa 2 punkter på vardera framhjul.
Rulla sedan bilen så att hjulen går 1/2 varv. mät sedan på samma punkt när hjulen står bakom centrum.
Du ska ha samma mått när din punkt är framåt som bakåt.
Normalt bruka jag ställa med lite mer toe ut på banbilar och något inåt på vinterbilar, syftar på 2-3mm.
Snacka om att det var svårt att förklara, ska se om jag kan fota lite och visa för dem som vill använda sig av denna teknik.
REKOMMENDERAS INTE till en seriös bil dock, värt att lämna in den för att inte slita ner sina 19"are i oerhörd hastighet
Vilket jag gör beror lite på vilken bil det är jag byter på.
Om du vill kolla dig själv så är det enklaste sättet (enligt mig iaf.) att vara 2 personer.
Ta en punkt på däcket framför hjulcentrum som du mäter på, t.ex. ytterkant i mönstrets början. mät längden mellan dessa 2 punkter på vardera framhjul.
Rulla sedan bilen så att hjulen går 1/2 varv. mät sedan på samma punkt när hjulen står bakom centrum.
Du ska ha samma mått när din punkt är framåt som bakåt.
Normalt bruka jag ställa med lite mer toe ut på banbilar och något inåt på vinterbilar, syftar på 2-3mm.
Snacka om att det var svårt att förklara, ska se om jag kan fota lite och visa för dem som vill använda sig av denna teknik.
REKOMMENDERAS INTE till en seriös bil dock, värt att lämna in den för att inte slita ner sina 19"are i oerhörd hastighet
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
MurranBoy skrev:ThaSaint skrev:rekommenderar en hjulinställning efter bytet.
de är inte säkert att den nya styrleden har samma längd på gängade delen som originalstyrleden.
Har du inte lärt dej att man ska måtta leden innan?
Pappa som lärde mej det
Jag gör hjulinställningar varje dag på jobbet och vet hur SMÅ toleranserna är från övre gränsvärde till undre.
Efter styrledsbyte monterar man den nya lika många 'varv' skruvad som den gamla, men du komemr garanterat ändå utanför skalan,
om än du kanske inte märker det vid körning etc.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
Det var detta jag syftade på när jag skrev förr inlägget.ThaSaint skrev:Efter styrledsbyte monterar man den nya lika många 'varv' skruvad som den gamla, men du komemr garanterat ändå utanför skalan,
om än du kanske inte märker det vid körning etc.
//Erik
D.v.s. lämna in en seriös bil
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Justja... kan ju vara bra att följa upp detta nu när bilen varit på verkstad och allt. Jobbet gjordes enligt ovan till det pris som var sagt, en enkel mätning gjordes. Jag är nöjd med jobbet och besiktningen gick helt utan problem, dock tror jag att bilen är nåååågot mer sugen på att dra till vänster nu, men det finns en specialist på hjulinställningar i Sundbyberg som jag tänkte hälsa på och ordna detta.... Tack för alla tips och tricks!
...och idag passerade mätaren 29000 mil
...och idag passerade mätaren 29000 mil
MvH
Hobbe
Hobbe