Bromspedalen tar långt ner efter renovering
Bromspedalen tar långt ner efter renovering
Har en 740 tic -90 som jag har bytt bakbromsar på. Bytt både ok, skivor och belägg på båda sidor. Efter montering och traditionell luftning genom att pumpa på bromspedalen tog bromspedalen väldigt långt ner, kändes mjuk och gick att trycka i botten (med motorn igång). Misstänkte att luft fanns kvar i systemet, luftade en gång till både fram, bak och huvudcylindern. Ingen skillnad. Hörde mig för lite och folk trodde att det var huvudcylindern som måste bytas.
Idag hittade jag en beg huvudcylinder på skroten samt inhandlade ett luftningsverktyg på mekonomen (sån som man koopplar på däcket) för att undvika att trycka sönder en cylinder till. Bytte cylinder, luftade först den nya cylindern, sen HB, VB, HF, VF.
Det tråkiga är att det inte blev någon skillnad..
Frågan är alltså: Kan det vara så att den "nya" huvudcylindern också är kass, eller kan jag ha luftat för dåligt. Körde igenom ca en halvliter vätska.
Vill gärna ha hjälp med detta bekymmer, då bromsarna har jävlats med mig i flera veckor nu.. vill ju ut o köra i sommar =)
Idag hittade jag en beg huvudcylinder på skroten samt inhandlade ett luftningsverktyg på mekonomen (sån som man koopplar på däcket) för att undvika att trycka sönder en cylinder till. Bytte cylinder, luftade först den nya cylindern, sen HB, VB, HF, VF.
Det tråkiga är att det inte blev någon skillnad..
Frågan är alltså: Kan det vara så att den "nya" huvudcylindern också är kass, eller kan jag ha luftat för dåligt. Körde igenom ca en halvliter vätska.
Vill gärna ha hjälp med detta bekymmer, då bromsarna har jävlats med mig i flera veckor nu.. vill ju ut o köra i sommar =)
![Bild](http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/10600000-10609999/640x480/10608814.jpg)
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3230
- Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
- Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30
Kan bara instämma i vad övriga säger.
När jag bytt OK brukar jag ta en längre sväng med bilen just för att köra in bromsarna lite.
Första gångerna trodde man ju att något var galet men brukar vara så.
Sedan tycker jag dock att 7/900 är lite mer "känslig" än andra bilar på den fronten.
// Anders
När jag bytt OK brukar jag ta en längre sväng med bilen just för att köra in bromsarna lite.
Första gångerna trodde man ju att något var galet men brukar vara så.
Sedan tycker jag dock att 7/900 är lite mer "känslig" än andra bilar på den fronten.
// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------
----------------------------------100% Touring----------------------------------
Olsson skrev:Kan bara instämma i vad övriga säger.
När jag bytt OK brukar jag ta en längre sväng med bilen just för att köra in bromsarna lite.
Första gångerna trodde man ju att något var galet men brukar vara så.
Sedan tycker jag dock att 7/900 är lite mer "känslig" än andra bilar på den fronten.
// Anders
har bytt säkert hundratals ok bak på volvo och har aldrig märkt att man måste bromsa in sakerna för att pedalen ska bli bra, tror också att trådskaparen måste ha missat nåt fundamentalt för det brukar aldrig vara svårluftat direkt, bara att trampa igenom lite vätska och stänga så är det bra.
Kan säga med säkerhet att det är luft i systemet. Bara o köpa luftningsverktyget från mekonomen för 169kr(???) Fungerar varje ggn med 100%igt resultat. Det du kan uppleva vid byte där du skjuter tillbaka kolvarna är att den tar äckligt långt ner. Gör då så att du stannar bilen, pumpar tills det blir stelt o sedan startar du bilen. Det ska fixa problemet men att du kör omkring o den tar långt ner är LUFT LUFT LUFT i systemet = farligt.
Som en annan sa: Gör om, gör rätt. Bara o lufta. Jag luftade med o pumpa o lufta, kan säga att luftningsverktyget hjälpte mig oerhört mycket.
Som en annan sa: Gör om, gör rätt. Bara o lufta. Jag luftade med o pumpa o lufta, kan säga att luftningsverktyget hjälpte mig oerhört mycket.
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/signaturH.jpg)
Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3230
- Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
- Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30
StefanM skrev:Olsson skrev:...
har bytt säkert hundratals ok bak på volvo och har aldrig märkt att man måste bromsa in sakerna för att pedalen ska bli bra, tror också att trådskaparen måste ha missat nåt fundamentalt för det brukar aldrig vara svårluftat direkt, bara att trampa igenom lite vätska och stänga så är det bra.
Några hundra bromsok har jag då inte bytt MEN jag hävdar fortfarande att man måste bromsa
in sakerna lite. När man var riktigt grön på området och undrade om man hade gjort nåt fel fick
man höra "vi tar ett varv runt verkstan så ska du se att det är bra sedan"
Och visst stämmer det, likadant på Renaulterna. Tror jag bytt fler bromsok på Renaulter än
Volvobilar. Precis samma sak där, ut och kör en sväng innan JAG anser att bromsen känns bra.
// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------
----------------------------------100% Touring----------------------------------
Ovanstående inlägg verkar mycket vettigt,men det är nog om man sätter på nya belägg på gamla skivor.Är skivorna o klossarna nya så blir det stumt ganska omgående.Däremot så är oken bytta samtidigt så troligen är det luft i systemet som är boven.Se mitt tidigare inlägg
------
Clossa
------
Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!
Har nu luftat ännu en gång, men tyckte inte att det blev nån större skillnad. Åkte ner till volvo verkstan, och en tekniker där testade bilen en runda. Han tyckte inte dte var så konstigt, så det kan ju vara så att jag bara inbillar mig, men tycker fortfarande att den tar långt ner. Ska dock byta klossar o skivor fram framöver, så då blir det väl luftning igen..
Nu kör jag med bilen som den är iaf, efter som volvo nissen tyckte det var ok.
Nu kör jag med bilen som den är iaf, efter som volvo nissen tyckte det var ok.
![Bild](http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/10600000-10609999/640x480/10608814.jpg)