Byta topp eller bara kam? Tvätta med syra? Höja tändningen?
-
- Övningskörning
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
- Ort: Umeå/Jönköping
Byta topp eller bara kam? Tvätta med syra? Höja tändningen?
Uppdatering: Bläddra ner
Har kommit över en 531-topp med tillhörande VX3-kam, funderar nu på vad exakt jag ska göra med den...
Min GL -89 med 530-topp och M-kam är ju som bekant inget man direkt får nån kick av att köra, så jag tänkte hitta på nåt där. Nu till frågeställningen:
Är det värt arbetet att byta hela toppen? Tiden har jag, men tycker inte om att göra en massa arbete i onödan...
Om jag förstått saken rätt efter läst diverse trådar på ämnet kommer en obearbetad 531-topp inte göra nån skillnad på en B230F, kanske t.o.m. blir en björntjänst med tanke på det lägre kompet? Gör 531:an annars någon skillnad i förbrukning? Verkar ju råda lite delade åsikter om detta, så jag är i valet o kvalet.
Om inget annat kommer jag nog enbart byta kammen för att spara arbete, sen byta tillbaks om och när jag säljer bilen och sälja 531-toppen (med VX3-kammen) separat. Låter det vettigt? Tar gärna emot synpunkter.
Har kommit över en 531-topp med tillhörande VX3-kam, funderar nu på vad exakt jag ska göra med den...
Min GL -89 med 530-topp och M-kam är ju som bekant inget man direkt får nån kick av att köra, så jag tänkte hitta på nåt där. Nu till frågeställningen:
Är det värt arbetet att byta hela toppen? Tiden har jag, men tycker inte om att göra en massa arbete i onödan...
Om jag förstått saken rätt efter läst diverse trådar på ämnet kommer en obearbetad 531-topp inte göra nån skillnad på en B230F, kanske t.o.m. blir en björntjänst med tanke på det lägre kompet? Gör 531:an annars någon skillnad i förbrukning? Verkar ju råda lite delade åsikter om detta, så jag är i valet o kvalet.
Om inget annat kommer jag nog enbart byta kammen för att spara arbete, sen byta tillbaks om och när jag säljer bilen och sälja 531-toppen (med VX3-kammen) separat. Låter det vettigt? Tar gärna emot synpunkter.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
- Ort: Umeå/Jönköping
StefanM skrev:om du bara byter kammen så får du vara medveten om att du kan bli tvungen att shimsa om nåt ventilspel, man kan inte förutsätta att det går bra.
Bra poäng. Men det borde väl fortfarande bli mindre jobb än att byta hela toppen? Är hyffsat införstådd med vad de olika arbetena innebär (läst en hel del), men då jag aldrig gjort något av dem själv tar jag gärna synpunkter från er med praktisk erfarenhet.
//tacksam
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
Jodå, att justera ventilspelet är bra mycket enklare än att byta topp.danielicious skrev:StefanM skrev:om du bara byter kammen så får du vara medveten om att du kan bli tvungen att shimsa om nåt ventilspel, man kan inte förutsätta att det går bra.
Bra poäng. Men det borde väl fortfarande bli mindre jobb än att byta hela toppen? Är hyffsat införstådd med vad de olika arbetena innebär (läst en hel del), men då jag aldrig gjort något av dem själv tar jag gärna synpunkter från er med praktisk erfarenhet.
//tacksam
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...
Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.
Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
- Ort: Umeå/Jönköping
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
-
- Övningskörning
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
- Ort: Umeå/Jönköping
Har bytt kam nu (plus rem o lite annat bös), och döm av min förvåning när fanskapet till bil faktiskt startade igen och fungerar! Kollade även ventilspelet både före och efter kambyte, och det vart faktiskt bättre med nya kammen
Slänger upp en bild från äventyret:
Observera hur texten på nya remmen matchar spridarna... Brutalt vackert.
Ok, nästa fråga: Är det någon vits för mig att försöka mig på att höja tändningen? Motorn, insug och utblås är original i övrigt.
edit: Glömde förresten att tacka alla vänliga själar här för all hjälp -- säg till om ni e i krokarna så bjuder jag på öl
Slänger upp en bild från äventyret:
Observera hur texten på nya remmen matchar spridarna... Brutalt vackert.
Ok, nästa fråga: Är det någon vits för mig att försöka mig på att höja tändningen? Motorn, insug och utblås är original i övrigt.
edit: Glömde förresten att tacka alla vänliga själar här för all hjälp -- säg till om ni e i krokarna så bjuder jag på öl
-
- Övningskörning
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
- Ort: Umeå/Jönköping
Radiator skrev:Kul att det funkade fint! Tänkte bara höra med dig om du märkt någon skillnad i soppaförbrukning nu när du bytt till den vassare kammen.
Inte hunnit köra så långt än, och då jag i samma veva även hade nere och gjorde rent insug och vevhusventilation samt monterade nya vacuumslangar kommer jag dessvärre inte kunna härleda ev. skillnad i förbrukning till enbart kammen...
Vet iaf att jag låg mellan 0.8-0.9 landsväg innan, vilket är lite högt för en GL. Återkommer när jag har nya siffror.