Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Hej! Svaret finns säkert någonstans men sökfunktionen fungerar inte och det är lite panik.
744:an med B230F går inget vidare när den är kall. Det räcker med att ta det lugnt i någon kö så blir den tillräckligt kall för att den ska börja krångla. 1:ans cylinder tänder inte och det är ju inte så himla lattjo.
Tänkte ta och skifta lite spridare och så i morgon så jag undrar helt enkelt: Kan man ta bort kabeln till en av spridarna medan motorn är igång utan att riskera något?
Bonusfråga: Har hört att det inte är bra att ta av en tändhatt och låta motorn snurra - det har väl med de höga spänningarna i tändsystemet att göra - men hur gör man om man inte vill ha gnista? T.ex. om man vill att motorn ska gå på startmotorn utan risk för att den tänder.
Frågorna låter säkert jättelöjliga för vissa av er här. Jag vill verkligen inte behöva lägga mer pengar än nödvändigt på åbäket så det är nog bäst att jag frågar innan jag ger mig in i leken med insprutningsmotorer.
Mycket tacksam för svar.
MVH
Min 244 med 8300 mil på mätaren är till salu för någon som vill ta hand om henne på rätt sätt.
micael skrev:Katalysatorn tar ju skada av oförbränd soppa..
Därför får man ju inte bogera igång en katalysator bil.
Har du kollat fördelarlock och övriga tänddetaljer?
Ja, där ser man, detta tänkte inte jag på ö.h.t. Körde hem den i dag från jobbet och naturligtvis fick jag köer som aldrig förr med förbränningsbortfall som resultat... katalysatorn kanske är helt körd nu då?
Jaja, det är ju en 88B så det är väl lagligt sett inga problem, men man känner ju sig lite som en miljöbov om det skulle visa sig att katalysatorn inte fungerar som den borde.
Har inte kollat något mer än stiftet som var blött som attans, men gnista var det. Somnade när jag kom hem i dag och det var ju inte riktigt meningen.
Min 244 med 8300 mil på mätaren är till salu för någon som vill ta hand om henne på rätt sätt.
Hoppsan, min bil har nog lite mer problem än knas i någon spridare eller kanske ett dåligt tändstift.
I dag när jag åkte till jobbet så helt plötsligt började temperaturvisaren vandra och efter bara ett 20-tal sekunder var den uppe på rödmarkeringen. Stängde av motorn och rullade sista biten till parkeringen på jobbet och öppnade huven: expansionskärlet var helt tomt. Testade att starta motorn efter en stund (dumt kanske, men det var nog inte så farligt) och tomgångsvarvet låg på typ 2500 varv. Jag stängde av efter bara några sekunder, svor lite och ringde en kompis som får agera bärgningsmästare snart.
Jaja, nu blev det ju lite intressant detta, undra vad som gömmer sig i motorn.
Min 244 med 8300 mil på mätaren är till salu för någon som vill ta hand om henne på rätt sätt.
Micael: Vet faktiskt inte om det var vatten det blev blött av, men jag ska titta när jag är vid bilen igen.
Har kikat lite nu. Vattnet tar vägen in i oljan i alla fall, det är nämligen mer en grå, äcklig sörja. Oljenivån hade ökat som attans, från att ha varit på undre hälften gick den nu några centimeter över max-strecket.
Jag tror inte att den läckte vatten innan dagens tur, nivån i expansionskärlet har nämligen inte ändrat sig förrän i dag. Testade också att fylla på vatten och det gick säkert på 3-4 liter så det måste ha läckt ganska kraftigt.
Just nu har jag inget till övers för min gamla skrotbil. Synd att inte skrotpremien på 4000 gäller bilar med katalysator också...
Min 244 med 8300 mil på mätaren är till salu för någon som vill ta hand om henne på rätt sätt.
micael skrev:Jag tror minsann att du visst har ett bilprojekt nu
Haha, ja
micael skrev:
Man kan ju kanske anta att toppackningen är paj.
Om nu inte självaste toppen pajat..
Men sådant är ju faktiskt småsaker om vi snackar 8 ventilare..
Jo, det kanske inte hade varit så farligt om man hade haft en 2:a-bil och ett stort garage med en trevlig bilplats. Tyvärr så har jag inget av detta. Men men, nu ska jag försöka bogsera hem den.
Undra vad automatlådan kommer att tycka om mig sen...
Min 244 med 8300 mil på mätaren är till salu för någon som vill ta hand om henne på rätt sätt.
Olsson skrev:Ja, du kan ta bort spridarna i ditt sökande efter fel.
Anledningen till att det inte är så bra att köra utan tändkablarna i är ju att bränslet inte förbränns
så man surar ner motorn onödigt mycket.
Men om du rycker spridarna OCH tändkablarna är det ju ingen fara.
// Anders
fast det viktigaste är att om man plockar bort stiften från kablarna så har den höga spänningen leta sej upp bakvägen in i styrboxen, och man vill inte så gärna ha 10000v+ i en styrbox...
Olsson skrev:Ja, du kan ta bort spridarna i ditt sökande efter fel.
Anledningen till att det inte är så bra att köra utan tändkablarna i är ju att bränslet inte förbränns
så man surar ner motorn onödigt mycket.
Men om du rycker spridarna OCH tändkablarna är det ju ingen fara.
// Anders
fast det viktigaste är att om man plockar bort stiften från kablarna så har den höga spänningen leta sej upp bakvägen in i styrboxen, och man vill inte så gärna ha 10000v+ i en styrbox...
glömde skriva att man ska rycka ur lågspänningskabeln ur tändspolen ist för tändkablarna
Tackar för svaren, lågspänningskabeln är det som gäller när man vill snurra på motorn utan gnista. Jaja, inget jag ska göra nu men det kan vara bra att veta.
Lyfte toppen i dag och 1:ans cylinder såg förjävlig ut. Kolven badade i kylarvatten, säkert 1 cm djupt. Upptäckte också, förutom lite småsaker som läckande packningar, att ett par vattenkanaler i toppen var igensatta av topplockspackningen. Det kändes inte så bra, får se vad de säger när jag lämnar in toppen på planing.
Frågan är ju fortfarande varför detta hände. Motorn har inte gått mer än 20 000 mil och det är ju i princip ingenting för en B230F. Jag har ingen lust att sätta ihop motorn och sen blir det likadant igen så fort jag startar den...
Min 244 med 8300 mil på mätaren är till salu för någon som vill ta hand om henne på rätt sätt.
Sådär, nu är bilen ihopskruvad. Avgasventilen på den felande cylindern var kass, men det är fixat, toppen är planad och allt är ihopskruvat. Allt gick fint, eller hyfsat i alla fall.
Tyvärr så är tomgången numera på 2000 varv/min när den är kall och det låter mycket skumt från motorn när den är ljummen och man släpper gasen. Det knackar och slamrar ungefär som när man skakar en färgburk.
Jag antar väl att några lager har åkt åt pipan p.g.a. kylarvätskan i oljan, eller också kanske det har blivit något vajsing med kolven som badade i kylarvätskan?
Jaja, vem vet...
Min 244 med 8300 mil på mätaren är till salu för någon som vill ta hand om henne på rätt sätt.