Vilka Bilbatteri är bra/dåliga?
Vilka Bilbatteri är bra/dåliga?
Dags att byta bilbatteri till min 740 gl 86 då vintern inte varit snällt mot det gamla batteriet. Vilka bilbatterier är bra?
Finns på fultema för runt 500 och på mekonomen för ca 1100. Den stora frågan kanske ingentligen är om man bör undvika något speciellt märke.
Ps, tack för ett grymmt bra forum förresten, man kan ju hitta svar på allt förutom när sökfunktionen inte funkar som just nu
Ds
Finns på fultema för runt 500 och på mekonomen för ca 1100. Den stora frågan kanske ingentligen är om man bör undvika något speciellt märke.
Ps, tack för ett grymmt bra forum förresten, man kan ju hitta svar på allt förutom när sökfunktionen inte funkar som just nu
Ds
Hehe samma här, borde byta mitt o vill gärna veta vilka man ska undvika men även undvika dessa kommentarer så som: "Du får vad du betalar för" o sen har denna person aldrig testat o köpa det billigare alternativet men hört från brorsans flickväns pappas kusin från Azerbajan att han köpte en dålig importvara från Mongoliet. Det vore UNDERBART!!! om man kunde undvika.
Tack för mig!
Tack för mig!
Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71
ett klassiskt sätt att kolla kvaliteten någorlunda är att be att få reda på hur mycket de väger. Ju mer bly ju mer påkostade är dom oftast.
Sen så är det oftast så att alla batterier fungerar, där kvaliteten spelar in är ju just när man behöver kapaciteten som bäst, vid ev kallstarter där den knappt startar. Ett billigt batteri kanske kan mala på i 30 sekunder och sen försvinner all kraft, ett litet dyrare kanske behåller kapaciteten i 60 sekunder .
Sen så är det oftast så att alla batterier fungerar, där kvaliteten spelar in är ju just när man behöver kapaciteten som bäst, vid ev kallstarter där den knappt startar. Ett billigt batteri kanske kan mala på i 30 sekunder och sen försvinner all kraft, ett litet dyrare kanske behåller kapaciteten i 60 sekunder .
Tack för alla bra tips!
Just nu lutar det mot att åka förbi volvo imorrn och köpa ett Vartabatteri av något slag. Det som vann testet var visst ett Varta D21 och kostade 1000 kr vilket verkar vara riktigt prisvärt.
Har läst någonstans att det inte är bra för bilbatterier att bli urladdade så vet ni om dom normalt sett är laddade när man köper ett nytt? Ska man ladda batteriet någon viss tid innan man börjar använda det i bilen?
Just nu lutar det mot att åka förbi volvo imorrn och köpa ett Vartabatteri av något slag. Det som vann testet var visst ett Varta D21 och kostade 1000 kr vilket verkar vara riktigt prisvärt.
Har läst någonstans att det inte är bra för bilbatterier att bli urladdade så vet ni om dom normalt sett är laddade när man köper ett nytt? Ska man ladda batteriet någon viss tid innan man börjar använda det i bilen?
- MattisH
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5171
- Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
- Kör: Fabia & Vitara
- Ort: Hässleholm
coss skrev:Tack för alla bra tips!
Just nu lutar det mot att åka förbi volvo imorrn och köpa ett Vartabatteri av något slag. Det som vann testet var visst ett Varta D21 och kostade 1000 kr vilket verkar vara riktigt prisvärt.
Har läst någonstans att det inte är bra för bilbatterier att bli urladdade så vet ni om dom normalt sett är laddade när man köper ett nytt? Ska man ladda batteriet någon viss tid innan man börjar använda det i bilen?
Ja ett batteri mår skit av att vara urladdat, det finns säkert batteri som tål urladdningar, men inte normala bilbatterier.
Säger Mathias som kör Zukan
Tack igen för alla tips.
Köpte ett nytt volvo orginalbatteri på Rejmes volvo. Dom hade ett erbjudande på det här batteriet och det hade tydligen kostat 1100 förut och nu 695, helt klart prisvärt. Enligt säljaren var det här Volvo orginalbatterieret tillverkat av Varta och ska tydligen vara laddadt till ca 80% när man köper det så det var bara att plugga in i bilen och se glad ut.
Funkade kanonbra och efter en massa mekande med stereo och annat under dagen så var ändå batteriet på ca 12,5 volt när jag skulle åka hemmåt. Vart helt klart skillnad på startmotorn, mycket piggare och starkare. Kändes även som om fläktarna blåste lite kraftigare och lamporna lyste lite starkare, men det kan vara inbildning för man blev glad att det funkade kanon
Köpte ett nytt volvo orginalbatteri på Rejmes volvo. Dom hade ett erbjudande på det här batteriet och det hade tydligen kostat 1100 förut och nu 695, helt klart prisvärt. Enligt säljaren var det här Volvo orginalbatterieret tillverkat av Varta och ska tydligen vara laddadt till ca 80% när man köper det så det var bara att plugga in i bilen och se glad ut.
Funkade kanonbra och efter en massa mekande med stereo och annat under dagen så var ändå batteriet på ca 12,5 volt när jag skulle åka hemmåt. Vart helt klart skillnad på startmotorn, mycket piggare och starkare. Kändes även som om fläktarna blåste lite kraftigare och lamporna lyste lite starkare, men det kan vara inbildning för man blev glad att det funkade kanon
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
- Ort: Ljungby Kör 850R-96
Det där testet ger jag inte mycket för.. Hur kan man jämföra ett batteri som har 750A starkstyrka med ett som har 390A tex... Ett som har 80Ah och ett som ger 60Ah? kalrt som fan att de stora är bättre då...
Personligen kör jag med ett Tudor Technica.. Ett helt vanligt "Volvobatteri" 62Ah... Men det är nog för att vi säljer Tudor på jobbet..
Personligen kör jag med ett Tudor Technica.. Ett helt vanligt "Volvobatteri" 62Ah... Men det är nog för att vi säljer Tudor på jobbet..
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
- Ort: Ljungby Kör 850R-96
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Kör själv på Rusta-batterier i båda bilarna. Dom kostar 400 spänn och har två års garanti. Inte mycket att snacka om således.
Ett av batterierna är från 2003 och det har då inte visat några tendenser till att krokna än i allafall, trots många långa startförsök med en sur etanolmotor i minusgrader.
Synd annars om batteriet av någon anledning skulle råka gå sönder efter 1 år och 11 månader så att man får sig ett nytt..
Läste dock en test där Rusta-batterierna fick ganska dåliga resultat vid sträng kyla, så bor man i innersta norrland och har en trög diesel att veva igång är det kanske ett mindre bra val.
Annars är ju nummer ett för alla bilbatterier: Håll dom konstant fulladdade!
Ett av batterierna är från 2003 och det har då inte visat några tendenser till att krokna än i allafall, trots många långa startförsök med en sur etanolmotor i minusgrader.
Synd annars om batteriet av någon anledning skulle råka gå sönder efter 1 år och 11 månader så att man får sig ett nytt..
Läste dock en test där Rusta-batterierna fick ganska dåliga resultat vid sträng kyla, så bor man i innersta norrland och har en trög diesel att veva igång är det kanske ett mindre bra val.
Annars är ju nummer ett för alla bilbatterier: Håll dom konstant fulladdade!
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4262
- Blev medlem: 30 nov 2002, 08:59
- Kör: 240CAB,965,744,
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
Jag kör med Optimas röda batteri. Bästa jag haft! Helt underhållsfritt och bra med kräm. Dock kostar det ju en slant
Länk
Länk
Smider nya planer
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans