Har gått o blivit måttligt sugen på att turbokonvertera min bil, 740 glt 16v 88b.
Har inte tänkt lägga ner en massa pengar utan det ska bli mer som ett bonnabygge
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
De är så här att jag låg och funderade på hur man skulle fixa grenröret.
Det bästa stället att placera turbon på måste vara vid expansionskärlet till kylarn, bäst med plats där...
Nu till frågan, är det en helt kanondum idé att ta ett orginalgrenrör, kapa skiten precis där piporna går in i toppen, alltså så att man får själva metallprylen som skruvas fast i toppen i ena handen och rören i andra handen, ta med båda delarna till skolan och svetsa ihop dom fast tvärtom så att säga. så att där rören går ihop till två rör pekar uppåt istället, (blir nog typ vid expansionskärlet), sedan svetsa fast själva plattan (som turbon ska skruvas fast i) på rören där downpipen egentligen skulle suttit. Fattar ni? de e fan skitsvårt att förklara när man inte har fackord på vad sakerna heter.
Tror ni detta skulle kunna funka?
Hur mycket tror ni att man kan ladda utan att det spikar sönder med etanol, orginal spridare och lite uppställt bränsletryck?
Föresten, eftersom att jag aldrig har haft en turbo så vet jag inte så mycket om dom heller.
Så här kommer lite frågor om själa turbon...
Måste man ha en separat oljepump till turbon eller pumpar den runt oljan a sej självt? eller finns det utag ur motorn med tryck i?
Anslutningen på turbon som avgaserna går in i, finns det någon standard på hur dom är utformade? eftersom att jag tänkte fixa det här med grenröret ganska snart och jag inte har bestämt vad jag ska ha för turbo så kan det vara bra att veta hur det brukar se ut.
Det var väll allt jag hade att fråga just nu.
Väldigt tacksam för seriösa svar, inte typ köp en turbomotor, det är inte det jag är ute efter, jag tycker det är väldigt roligt att pilla me sånt här och nån gång måste man juh lära sej.
(Kanske ligger i fel kategori, isf kan väl någon moderator flytta den till lämplig)
HAre!!