Byte av topic, nybilsservokänsla, nån som vet hur?
Byte av topic, nybilsservokänsla, nån som vet hur?
Fick svar på min förra fråga o vill inte vara trådskapare-mästare här inne så radera bara förra tråden. Var inte något speciellt som kanske borde stått kvar ändå.
Fundera på hur man kan få sig en nybils-servokänsla. Var ute o bytte servoolja på bilen nu, mamma mia, jag bjuder på svart blodsoppa om nån är sugen för så mörk var den. Vilken skillnad på utseende men ingen märkbar skillnad vid körningen, visst det är ju bekvämare, det är det men inte som o sitta i en nyare bil, som har en väldigt lätt servostyrning. Går det ens att få den känslan på en gammal 88a Volvo? Är det för stora ingrepp? Pumpbyte o allt.
Fundera på hur man kan få sig en nybils-servokänsla. Var ute o bytte servoolja på bilen nu, mamma mia, jag bjuder på svart blodsoppa om nån är sugen för så mörk var den. Vilken skillnad på utseende men ingen märkbar skillnad vid körningen, visst det är ju bekvämare, det är det men inte som o sitta i en nyare bil, som har en väldigt lätt servostyrning. Går det ens att få den känslan på en gammal 88a Volvo? Är det för stora ingrepp? Pumpbyte o allt.
Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71
Brallan skrev:Läste lite till o förmodar med tanke på vart slangarna tar vägen att det är kylarvätska i dessa slangar. 39:an är oljekylningen(brevid oljefiltret) och 51:an går till vattenpumpen(Ovanför blocket i mitten) Om någon vet något jag inte känner till vore det mer än trevligt att få höra.
prova även att fråga detta på svenska200klubben..många volvo 260åkare där
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
hmm. beror väl på vad man menar lite..
tar några exempel.
min 745 86-= rätt seg å styra (lagom tycker jag) inte som en amazon iaf
Polares 745 89-= ungefär samma som min
en annan polares 745 88-= lättare å styra än min 745a iaf.
min S80= rätt lätt å styra, lite lättare men vetefan om d är så mycke bättre.
mammas 960= svinlätt å styra! jämförbart med gamla jänkebilarna med "Fullservo" mycke lättare å ratta än S80n
så en servopump från en nyare 960 kanske? men man får väl då byta remhjulet på något vis och säkert ändra lite fästen mm..
tar några exempel.
min 745 86-= rätt seg å styra (lagom tycker jag) inte som en amazon iaf
Polares 745 89-= ungefär samma som min
en annan polares 745 88-= lättare å styra än min 745a iaf.
min S80= rätt lätt å styra, lite lättare men vetefan om d är så mycke bättre.
mammas 960= svinlätt å styra! jämförbart med gamla jänkebilarna med "Fullservo" mycke lättare å ratta än S80n
så en servopump från en nyare 960 kanske? men man får väl då byta remhjulet på något vis och säkert ändra lite fästen mm..
Hesselgren skrev:hmm. beror väl på vad man menar lite..
tar några exempel.
min 745 86-= rätt seg å styra (lagom tycker jag) inte som en amazon iaf
Polares 745 89-= ungefär samma som min
en annan polares 745 88-= lättare å styra än min 745a iaf.
min S80= rätt lätt å styra, lite lättare men vetefan om d är så mycke bättre.
mammas 960= svinlätt å styra! jämförbart med gamla jänkebilarna med "Fullservo" mycke lättare å ratta än S80n
så en servopump från en nyare 960 kanske? men man får väl då byta remhjulet på något vis och säkert ändra lite fästen mm..
Vet du exakt vad det är för en 960? 95- eller -94?
Det jag menar är så lite motstånd som möjligt vid styrning.
Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
är ju bara så enkelt som att öka trycket från original 110 bar till säg 150
sitter en fjäder å kula i pumpen som reglerar trycket, i med en hårdare fjäder så blir de bra. den går att skruva ur utan att ta bort pumpen (iallafall om man har den lilla Saginaw-pumpen med separat behållare)
att jänkebilar är så lättstyrda beror på att de har en snäcka istället för kuggstångsstyrning, som på en amazon. och dessutom måste man ju vrida ganska många varv på ratten, utväxlingen är alltså annan. mem pumptrycket är samma som på volvo.
tillochmed pumpen är samma.
på mina capricer satt det en sån droppformad pump som på 240, med inbyggd oljebehållare.
och när jag bytte så monterade jag en volvopump och skiftade remskiva bara (kilrem resp serpentin) det märktes ingen skillnad på styrningen, förutom att oväsnet i pumpen försvann...
sitter en fjäder å kula i pumpen som reglerar trycket, i med en hårdare fjäder så blir de bra. den går att skruva ur utan att ta bort pumpen (iallafall om man har den lilla Saginaw-pumpen med separat behållare)
att jänkebilar är så lättstyrda beror på att de har en snäcka istället för kuggstångsstyrning, som på en amazon. och dessutom måste man ju vrida ganska många varv på ratten, utväxlingen är alltså annan. mem pumptrycket är samma som på volvo.
tillochmed pumpen är samma.
på mina capricer satt det en sån droppformad pump som på 240, med inbyggd oljebehållare.
och när jag bytte så monterade jag en volvopump och skiftade remskiva bara (kilrem resp serpentin) det märktes ingen skillnad på styrningen, förutom att oväsnet i pumpen försvann...
- Frankenberg
- Uppkörning
- Inlägg: 809
- Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
- Kör: Volvo 745 GL
- Ort: Kungälv (utanför gbg)
- Kontakt:
satsa på o få en 960 servostyrning den e underbar
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
Gör en satans massa att bara renovera styrväxel till nyskick och fräsch olja i systemet.
Min kusin köpte just en 740 -90 som jag var med och provkörde och kontrollerade. Denna servo var lättstyrd med ett finger, trodde inte ens att den gick att få så enkel.
Förra ägaren jobbar på volvo och har därför styrväxel renoverad sedan 6månader bakåt i tiden, naturligtvis byttes all olja samtidigt.
Bara det gjorde tydligen allt.
Min kusin köpte just en 740 -90 som jag var med och provkörde och kontrollerade. Denna servo var lättstyrd med ett finger, trodde inte ens att den gick att få så enkel.
Förra ägaren jobbar på volvo och har därför styrväxel renoverad sedan 6månader bakåt i tiden, naturligtvis byttes all olja samtidigt.
Bara det gjorde tydligen allt.
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
ThaSaint skrev:hade "jänkeservo" på min gamla 760 '82
lillfingret kunde man fickparkera med,
Nackdelen var att den var 'orolig' på landsväg i högre farter om man var ovan.
//Erik
Haha kan jag verkligen förstå. Kanske inte såååå lätt men vill ju har lätt styrning iaf.
Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm
_chevrolet_ skrev:är ju bara så enkelt som att öka trycket från original 110 bar till säg 150
sitter en fjäder å kula i pumpen som reglerar trycket, i med en hårdare fjäder så blir de bra. den går att skruva ur utan att ta bort pumpen (iallafall om man har den lilla Saginaw-pumpen med separat behållare)
att jänkebilar är så lättstyrda beror på att de har en snäcka istället för kuggstångsstyrning, som på en amazon. och dessutom måste man ju vrida ganska många varv på ratten, utväxlingen är alltså annan. mem pumptrycket är samma som på volvo.
tillochmed pumpen är samma.
på mina capricer satt det en sån droppformad pump som på 240, med inbyggd oljebehållare.
och när jag bytte så monterade jag en volvopump och skiftade remskiva bara (kilrem resp serpentin) det märktes ingen skillnad på styrningen, förutom att oväsnet i pumpen försvann...
Har du någon bild/beskrivning var man skruvar ur ventilen? Är rätt sugen på att höja trycket i min servo...
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
Jonne88 skrev:okej. någon som vet hur många brickor man ska sätta då? Inte nu så det blir för lätt styrning. utan bara lite lättare
Är det bakom slangen/röret som gå in där på ovansidan? Rinner oljan ut?
http://www.forumbilder.se/images/DSC00107.JPG
Det där ser mer ut som en retur/mat-slang o ja det kommer rinna ur. Tror de menar nån fjäder på själva pumpen. Kolla på baksidan o se...
Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71
Ja, körskolan där jag tog mitt kort hade sådant servo på sin 740. Den var vidrig att köra!
JE Jr skrev:jag har något svagt minne om att det skall finnas en
version av servo till 740 som gör den mer lätt styrd. Var tänkt för handikappade eller nåt.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!